Finslipning, vapenvård, passform etc

Här är inga frågor för dumma! God ton och artighet gäller, kan du inte vara trevlig så behöver du inte skriva här.
Sanningsministeriet
Inlägg: 28
Blev medlem: ons nov 15, 2017 9:57 pm

Finslipning, vapenvård, passform etc

Inlägg av Sanningsministeriet »

Tjene!

Är det vettigt att följa generella vapenvårdsprinciper med sina airsoftvapen? T.ex. hålla ytterpipor, avtryckarmekanismer och andra mekaniska delar rena och precis lagom oljade etc?
Pipor och packningar sköter jag ganska väl enligt de gängse råden och lite bonus från finlirande kompisar så det är lugnt på den fronten.

Om man vill nörda ur på att finslipa och justera detaljer, estetiskt och funktionsmässigt, var ska man börja samla info och teori?

Gillar att pyssla och fjela med saker väldigt mycket, upptäckte lite grejer på mina pistoler när jag satt med som borde kunna åtgärdas ganska enkelt med en liten diamantfil eller ett finkornigt slippapper...

Alla tips, kontraindikationer och erfarenheter av likasinnade är varmt välkomna :)
Taktisk rullning {fr. eng. Tactical roll} - komplex manöver som ger operatören möjlighet att avbryta en pågående tactical faceplant.”
- SAOL (Sanningsministeriets Ambivalenta Ordlista)

Sanningsministeriet
Inlägg: 28
Blev medlem: ons nov 15, 2017 9:57 pm

Re: Finslipning, vapenvård, passform etc

Inlägg av Sanningsministeriet »

Är det så att jag i min OP frågar om är det som kallas för mek, trim och tuning?
Har jag lyckats återuppfinna hjulet utan att ens begripa det? :lol:
Taktisk rullning {fr. eng. Tactical roll} - komplex manöver som ger operatören möjlighet att avbryta en pågående tactical faceplant.”
- SAOL (Sanningsministeriets Ambivalenta Ordlista)

Acepalm
Inlägg: 197
Blev medlem: mån maj 14, 2012 1:25 pm

Re: Finslipning, vapenvård, passform etc

Inlägg av Acepalm »

www.airsoftmechanics.com var länge världens överlägset bästa forum för den här typen av frågor, men RiotSC (Som gjorde/gör Siegetekkuggarna förövrigt) som administrerade sidan släpper ej längre in nya medlemmar och de få som var kvar efter "kraschen" har lämnat till nya forum nu då aktiviteten dog ut totalt. Tyvärr har jag varken lyckats hitta en cache'ad sida på ASM eller någon motsvarighet, men väldigt många av de gamla medlemmarna huserar nu naturligt nog på airsoftsniperforum.com där man hittar väldigt mycket fin information om framförallt fjäderdrivna snipervapen, pipor, kulor, hopuplösningar men såklart även AEG'er men inte så ofta annat än DMR-bössor då forumet i första hand riktat sig mot just prickskyttevapen.

Givetvis bör man vårda och ta hand om sin materiel även i Airsoften, men vart gränsen går för detta är såklart upp till var och en.
Lämpligt är att dra pipan efter alla spel man är på och i synnerhet om vapnet utsatts för smuts.

Vill du bolla tankar och ideér kring modifikationer eller interna uppgraderingar är jag idel öra och har pysslat med det ett antal år, bara att PMa! :)
-GU06
Utför lagfotograferingar i Norrbotten samt även Söderut mot reseersättning och logi. Kontakta mig för mer information.
Bildexempel finns på Instagram: @tfg_gu06
They who dine on lost souls know only hunger

Sanningsministeriet
Inlägg: 28
Blev medlem: ons nov 15, 2017 9:57 pm

Re: Finslipning, vapenvård, passform etc

Inlägg av Sanningsministeriet »

Fan va synd att ASM är borta, jag såg namnet nyligen filmra förbi i nån tråd o tänkte att det kunde vara nåt.

ASSF har jag kikat på och där finns massor gobitar även om det är ganska hårt nischat. Fast i min värld tänker jag att airsoftvärldens sniperprinciper är sunda även för andra, skjuta noggrannt och lära känna sitt gear, tweaka vid behov eller önskemål.

Instämmer med airsoftvården, dra pipan och efter tycke o smak lägga sig på en nivå som känns kul.

Är man sån som tycker det är rogivande att skruva isär och ömt putsa och fixa med saker, jag är absolut sån, så är det väldigt tillfredställande att göra det med sitt kit.

@acepalm, du har PM :)
Taktisk rullning {fr. eng. Tactical roll} - komplex manöver som ger operatören möjlighet att avbryta en pågående tactical faceplant.”
- SAOL (Sanningsministeriets Ambivalenta Ordlista)

Sanningsministeriet
Inlägg: 28
Blev medlem: ons nov 15, 2017 9:57 pm

Re: Finslipning, vapenvård, passform etc

Inlägg av Sanningsministeriet »

Kan rekommendera ett litet set om fem diamantfilar för silversmide, säljs på Söljddetaljer för 70-80 pix och biter fint men inte aggressivt på alla slags metaller. Perfekt storlek för finlir i trånga utrymmen och man kan få ner kittet tillsammans med nödvändiga bits och nycklar till sina bössor i en mycket liten ficka/påse/fodral om man vill.
Taktisk rullning {fr. eng. Tactical roll} - komplex manöver som ger operatören möjlighet att avbryta en pågående tactical faceplant.”
- SAOL (Sanningsministeriets Ambivalenta Ordlista)

Skriv svar