Prova Airsoft, med en gammal taskig klenod?

Här är inga frågor för dumma! God ton och artighet gäller, kan du inte vara trevlig så behöver du inte skriva här.
Teki
Inlägg: 13
Blev medlem: mån okt 23, 2017 5:57 am

Re: Prova Airsoft, med en gammal taskig klenod?

Inlägg av Teki »

Edit: vet att ni inte vill ha så många " är detta ett bra vapen" i denna tråden men tänker att jag ändå vet vad jag vill ha, och denna frågan kanske är mer specificerad. Om ni inte tycker att fallet är så så är det bara att säga till, eller inte svara :P

Har alltid gillat AK gevären, kikat på Cyma nu som du rekomenderar, men vad jag förstår så har dom inte precitionspipa, mosfet, och använder inte lipos? Känns kanske inte så viktigt för en nybörjare, men jag är real steel sportskytt sedan innan och mkt van vid kikare, så ser helst att det är en bössa med bra precition och krispigt trycke (slappt ändå jämfört med en custom trigger på en riktig bössan men iaf). G&G har ju sin tactical AK som har många av dom sakerna men till ett mkt högre pris såklart. Vet inte hur mkt trim kostar men om jag skulle vilja ha dessa saker (framförallt pipan) skulle det bli dyrare än en G&G? Är dom ens rimligt prissatta (g&g)?
Senast redigerad av 1 Teki, redigerad totalt 0 gånger.

ohman
Inlägg: 1688
Blev medlem: mån maj 21, 2012 7:58 pm

Re: Prova Airsoft, med en gammal taskig klenod?

Inlägg av ohman »

Det är överlag inte jättemånga bössor som kommer med mosfet direkt ur lådan, och om de gör det brukar den inte vara av jättebra kvalitet. Vill du ha en mosfet som påverkar avtryckaren behöver du en som ersätter switch assemblyt, de billigaste jag vet om som gör det kostar kring 600, de bra kostar 1000 kr och uppåt.

Jag vet inte speciellt mycket om G&Gs AKs må jag erkänna, men vill du ha extern kvalitet så är LCT och E&L populära val (kolla gunfire.pl för dessa).

Internt så är hop up viktigare än pipan, vilket är bra då ett bra hop up gummi kostar kring 100:- och en bra pipa 1000:- och uppåt :)

Det som gör Cyma till ett populärt val är att pris/prestandaförhållandet är oslagbart, och den är kompatibel med alla uppgraderingsdelar som du med största sannolikhet monterar i en mycket dyrare bössa i slutänden.

Gällande lipo: du kan köra lipo i allt, det enda som händer är att bössan rasar tidigare, exakt när kan jag tyvärr inte berätta, oavsett tillverkare, ibland håller det två-tre spel innan något går sönder, ibland håller det i fyra-fem år. Oavsett så kommer bössan gå sönder så småningom, oavsett vilket batteri du använder. Hård fjäder, hög eldhastighet osv är alla saker som gör att din bössa rasar snabbare. Mosfet hjälper till så du inte sotar igen din avtryckare, men gör inget för att skydda kugg, pistong, gearboxskal, motor etc.

Exempel taktiska AKs:
E&L:
https://gunfire.pl/product-eng-11522027 ... Gen-2.html
https://gunfire.pl/product-eng-11522040 ... plica.html

LCT:
https://gunfire.pl/product-eng-11522021 ... 05-NV.html
https://gun-fire.co.uk/product-eng-1152 ... -TX-M.html

Cyma: https://gunfire.pl/product-eng-11522094 ... plica.html
ADAM skrev:Byt till Deans på allt. Det blir skitbra. Jag lovar. Tro mig. Jag har körkort.

Teki
Inlägg: 13
Blev medlem: mån okt 23, 2017 5:57 am

Re: Prova Airsoft, med en gammal taskig klenod?

Inlägg av Teki »

Kul med så trevligt forum och så bra info! Tusen tack för svaren!

Jag känner att det verkar finns massa bra delar och väldogt goda recensioner om CYMA, och dom är spm sagt extremt bra prissatta, mer än 2k billogare än en L&E eller GG. Det verkar också vara riktigt bra fart på dom direkt ur lådan, och helt godkännd precision enligt reviews jag läst. Jag ska besöka något spel och snacka med folk tänkte jag så får vi se om det blir en beställning här i veckorna!

Blir isåfall en CM 040C, som är en exakt replika av ak47-m, och onte någon av dom andra taktiska modellerna som igentligen inte finns irl. Blir ett klassiskt AK sidofäste för kikarsikte på recivern med en billig belyst 1.5-4x glugg med en micro red dot ovanpå. Då kan man knäppa av hela härligheten för full realism.

Köper med ett nytt hopup gummi, ska läsa på vad som är absolut bäst, och bäst i just den bössan. Så får jag helt enkelt se när kag vill ha tätare cyllinder, 6.03pipa och hårdare fjäder. Den ska enlogt användare skjuta 125+ m/s direlt ur lådan för att efrer några hundra skott lägga sig på knappt 120, vilket känns lagom till en början då kag utforskar spelstilar osv. Men OM blir det mycket snajping, får jag som sagt jobba på konsikvensen och räckvidden.

Jag kommer ju behöva ett sidearm om folk skulle komma för nära, så jag får försöka beställ med en liten fjäderpistol sålänge, blir det mer köra tittar jag på fullmetall makarov gbb :p.

AJA, nu ska en sluta gå händelserna i förväg och snarast istället försöka ta sig till ett spel och få känna på!
Åter igen tusen tack för input! Återkommer när jag gjort framsteg!
Senast redigerad av 1 Teki, redigerad totalt 0 gånger.

Teki
Inlägg: 13
Blev medlem: mån okt 23, 2017 5:57 am

Re: Prova Airsoft, med en gammal taskig klenod?

Inlägg av Teki »

Du som har lite koll på detgär med milsim verkar det som, hur noga är det med rätt spec på vapnet och gearen? Jag har kikat på en AK47-m som är en exakt replika förutom att dustcovern är ribbad och inte slät av ngn anledning. Men finns det folk som kör rysslan i milsim i sverige? Jag känner ju till Berget, men hur många fler finns det? Finns det mindre milsims också? Har du nå roliga eller informativ curiosa om milsims så är jag idel öra för sånt med! :) Verkar spännande
Senast redigerad av 1 Teki, redigerad totalt 0 gånger.

Gidappa
Inlägg: 133
Blev medlem: lör maj 13, 2017 2:38 pm

Re: Prova Airsoft, med en gammal taskig klenod?

Inlägg av Gidappa »

Jag har tyvärr ganska dålig koll på milsims men det är dock det jag satsar på att börja köra till våren när jag skrapat ihop komplett gear. Problemet är att jag är mer intresserad av gear än spel. Så bygger flera gear långsamt samtidigt beroende på vad som dyker upp på börsen.

Tror det varierar från milsim till milsim hur strikt det är. Men du kan nog räkna med att du får matcha vapen någorlunda med uniform.
Sen är Berget ingen hardcore milsim som jag fattat det utan mer ett storspel. Om du går in på Bergetevents hemsida och läser lite hur de delar upp uniformerna inför nästa år så fattar du.

Och det verkar finnas många rysspelare faktisk i Sverige.
Men jag hade satsat på att välja ett förband och en tidsera och matcha så bra så möjligt. Oavsett hade jag inte köpt t.ex. en taktisk ak som inte finns utanför airsoft. Men det är bara jag.

Men en klassisk ak kan man ju använda till mycket. Precis som en HK416 om man är lagd mer åt natohållet. G36an är också mångsidig.
Oavsett lär det sluta med 100 bössor så jag kör på det jag tycker är snyggast just nu (och det är 4 olika gears ehm)

Något jag märkt dock är att det kan vara lite vettigt att fundera på vad man väljer för camo på en väst t.ex. efter som det är ganska dyrt. En multicamväst funkar typ bara till multicam uniform. Men väljer du en i tan t.ex eller RG kan du ha den till flera olika gears.
Liksom en chikom är ett billigt alternativ till ak som funkar till mycket. Ska sluta nu innan det spårar ut helt med textmassa...

Ja det hade varit kul om någon med lite milsimstories hade delat med sig här!
Finns inte mycket på youtube om svenska milsims. Och jag skulle gärna också veta lite mer om utbudet idag.

Finns dock en massa stora i USA som du kan nörda ner dig i på youtube.

ohman
Inlägg: 1688
Blev medlem: mån maj 21, 2012 7:58 pm

Re: Prova Airsoft, med en gammal taskig klenod?

Inlägg av ohman »

Teki skrev:
ons okt 25, 2017 9:54 pm
Men finns det folk som kör rysslan i milsim i sverige?
Åk ut på klacken, du kommer med största sannolikhet träfffa på medlemmar ur Grey stone. De kör som ryssar och besöker de flesta milsim som körs.
Du kan också läsa deras info här på airsoftsverige: https://www.airsoftsverige.com/forum/vi ... 06&t=13529
ADAM skrev:Byt till Deans på allt. Det blir skitbra. Jag lovar. Tro mig. Jag har körkort.

Teki
Inlägg: 13
Blev medlem: mån okt 23, 2017 5:57 am

Re: Prova Airsoft, med en gammal taskig klenod?

Inlägg av Teki »

ohman skrev:
tor okt 26, 2017 11:04 am
Åk ut på klacken, du kommer med största sannolikhet träfffa på medlemmar ur Grey stone. De kör som ryssar och besöker de flesta milsim som körs.
Du kan också läsa deras info här på airsoftsverige: https://www.airsoftsverige.com/forum/vi ... 06&t=13529
Exakt detta som lockar! Får ta mig till klacken nästa helg och se om jag stöter på någon där, annars får jag kontakta dom.

Då är ju frågan,, Cyma AKM eller ak74m? AKMen skjuter 10-15m/s mer än ak74m, men kostar 400mer, frågan är om det är samma komponenter i båda förutom olika fjädrar? Man vill ju ha de bästa delarna direkt! :| Kan man köpa med en Tornado m130 eller m140 fjäder (såg att dom var billiga) om man vill ha samma fart som i 74m som i AKMen? Är ju kikarkytt så vill gärna sikta å skjuta färre men bättre skott, än att bränna av salvor rent spontant!

Orginalpipan är 6.08mm intern, känns som om en 6.04 eller 03 vore på sin plats. Jag vill ju ha maximal precition, så jag undrar vad man ska göra åt hopen? Måste man köpa nytt sånt där "T"? Någon som vet något beprövat riktigt bra recept? Har läst lite om flathop, men hittar inga sånna "nubs" och delar på gunfire. Vill köra lite tyngre kulor tror jag, typ 0.28g, några bra märken man ska kolla efter som är billiga men ändå riktigt runda? Antar att dom bör vara BIONedbrytbara. Beställer gärna ett lite mer komplett paket direkt än att behöva beställa igen någon vecka senare!

AKMen lockar iaf mest och är ju mkt snyggare, men det är frågan om man kan lira milsim med en bössa från 50 talet, 7.62x39 används i princip inte alls i ryssland längre (den är visst snarlik en ak74, men även den är ganska gamal nu). Svårt! :lol:

Skriv svar