Första milsimmet

Här är inga frågor för dumma! God ton och artighet gäller, kan du inte vara trevlig så behöver du inte skriva här.
intabaa97
Inlägg: 31
Blev medlem: mån nov 23, 2015 8:48 pm

Första milsimmet

Inlägg av intabaa97 »

Hej!
Nu ska jag och laget på vårat första milsim, våran inriktning kommer bli framförallt spaning.
Eventet kommer vara tidigt i november.
Hur brukar ni göra med utrustning för sömn och har ni några allmänna tips för en nybörjare?
Vi funderar på att ta liggunderlag, sovsäck och poncho som vi lägger över oss mot väta då det är lätt.
Mvh

Skickat från min ONEPLUS A3003 via Tapatalk


p33krN
Inlägg: 424
Blev medlem: mån maj 14, 2012 3:57 pm

Re: Första milsimmet

Inlägg av p33krN »

Hur pass vana är ni med fältliv? Friluftsliv?

Om inte alls så skulle jag rekommendera att ni tar en helg i skogen och campar och tältar.

Sen som första milsim så skulle jag rekommendera ett "storspel" som t.ex. Mercs.

Efter det kan ni gå vidare till milsim som t.ex. Pandion.
#dualtubemasterrace
|| Mina nya affärsredovisningar ||

intabaa97
Inlägg: 31
Blev medlem: mån nov 23, 2015 8:48 pm

Re: Första milsimmet

Inlägg av intabaa97 »

Vi är rätt vana med friluftsliv/fältliv, vi har inte deltagit i ett storspel innan men vi har arrangerat egna "milsim".
Just fältvanan kommer inte bli ett problem men funderar mest på vad normen är att sova i och om någon har några allmänna tips eller så.

p33krN
Inlägg: 424
Blev medlem: mån maj 14, 2012 3:57 pm

Re: Första milsimmet

Inlägg av p33krN »

Antingen i 20-mannatält med kamin. Eller egna tält/bivak. Beror helt på vilket spel. Fråga arrangörer om info innan ni anmäler er.

Ska ni sova utan tält så rekommenderar jag starkt gore-tex överdrag till sovsäcken. Finns på ebay och olika friluftssidor.

Ryggsäcksgömmor är att föredra.

Spaning kan vara givande, om arrangören gör sitt. Annars är det inte så givande. Notera att jag inte skriver "kul" för spaning är inte kul. Men det kan vara givande om man får göra en skillnad och bidra till sitt lag. Se till att ni har ordentligt med kommunikation. Både radio samt internet/mobil med batteribank osv...
#dualtubemasterrace
|| Mina nya affärsredovisningar ||

intabaa97
Inlägg: 31
Blev medlem: mån nov 23, 2015 8:48 pm

Re: Första milsimmet

Inlägg av intabaa97 »

Tack för tipsen!
Bra ide med goretex överdragen låter som att det samt någon form av vindskydd i form av poncho uppsatt i något träd kanske är det ultimata i en liten grupp och om man vill optimera vikten.

livewire
Inlägg: 134
Blev medlem: ons jan 29, 2014 5:39 pm

Re: Första milsimmet

Inlägg av livewire »

As p33krN says, gortex bivvi bag and poncho, you can find tons on ebay as well for a pretty good price

CLICK

Otherwise I have used the camo small dome tent Rödastärnen sell quite a few times and its kept me warm and dry
Native Swinglish speaker, I swing both ways!

Rancore
Inlägg: 279
Blev medlem: sön maj 20, 2012 10:37 am

Re: Första milsimmet

Inlägg av Rancore »

Skulle säga att bra kängor är sjukt viktigt därefter ett rejält liggunderlag som isolerar mot backen och slutligen en sovsäck som andas bra och transporterar bort fukten från kroppen sedan en bivy för att hålla dig varm och torr under natten. Var alltid beredd på det värsta så ska det nog gå bra. :-)
выразить солидарность с угнетёнными

Skriv svar