Skjuta genom rök. Libanonrensning?

Här är inga frågor för dumma! God ton och artighet gäller, kan du inte vara trevlig så behöver du inte skriva här.
Gidappa
Inlägg: 133
Blev medlem: lör maj 13, 2017 2:38 pm

Skjuta genom rök. Libanonrensning?

Inlägg av Gidappa »

Sorry om jag spammar nybörjarforumet med trådar med har försökt hitta svaret på den här frågan som jag anser vara ganska väsentlig.

Libanonrensningar verkar ju vara förbjudna generellt men hur funkar det när det placeras rök? Det borde ju rimligtvis räknas likadant eftersom man inte ser sitt mål?
Så hur ligger det till? Får man skjuta genom rök?

Erka
Inlägg: 150
Blev medlem: mån maj 14, 2012 7:57 pm

Re: Skjuta genom rök. Libanonrensning?

Inlägg av Erka »

Personligen skjuter jag aldrig genom rök men tyvärr sker det ganska ofta att det kommer skurar mot lagkamrater eller mig själv när vi kastat rök.
Dels för skaderisken är det dumt men också för att jag inte har ammo nog till det. Spelar vanligen med 4-5st 30rds mag så känns dumt att slösa dem på något man inte vet om man träffar. :)

edit:
Beror iofs på hur tätröken är. Ser du genom den eller att det är någon där är det en sak, men är det tät rök som man absolut inte ser igenom känns det dumt att skjuta på.

jowe
Inlägg: 80
Blev medlem: mån jun 06, 2016 9:05 am

Re: Skjuta genom rök. Libanonrensning?

Inlägg av jowe »

Sålänge du kan se vad du skjuter inom ditt säkerhetsavstånd.
Dvs har du 0 m säk och ser att du kan skjuta 4-5m fritt så tycker jag det är okej :)

Gidappa
Inlägg: 133
Blev medlem: lör maj 13, 2017 2:38 pm

Re: Skjuta genom rök. Libanonrensning?

Inlägg av Gidappa »

Ok då finns ingen alltså ingen vedertagen regel. Bäst att undvika att skjuta då kanske så man inte träffar någon oavsiktligt i ansiktet med förlupna kulor..
Tack för svar!

jowe
Inlägg: 80
Blev medlem: mån jun 06, 2016 9:05 am

Re: Skjuta genom rök. Libanonrensning?

Inlägg av jowe »

Ingen vedertagen regel kring just rök vad jag vet på de banor jag spelar på. Men en rätt bra tumregel är ju att du ansvarar för varje kula du skjuter + behandla andra som du själv vill bli behandlad.

Westesson
Inlägg: 94
Blev medlem: lör jun 02, 2012 8:02 am

Re: Skjuta genom rök. Libanonrensning?

Inlägg av Westesson »

Ingen skillnad på risker mellan att skjuta in i en buske som man tror att någon ligger i eller skjuta in i rök som man tror att någon befinner sig i.

Och självklart bara om buskens och rökens ytterkant är utanför vapnets säkerhetsavstånd! Sedan kan en viss form av återhållsamhet vara god! Att tömma ett magg rakt in i busken med en lång autosalva, är kanske inte så bra.

Och det är väl ingen här som har något emot att det skjuts in i en misstänkt buske?

Thinker
Inlägg: 236
Blev medlem: tis maj 15, 2012 2:17 pm

Re: Skjuta genom rök. Libanonrensning?

Inlägg av Thinker »

Ser ingen skillnad från skjuta in i rök man ser dålig genom, till att skjuta in i skog eller buskar man inte ser något genom, eller skjuta rätt ut i mörker i terräng folk heller inte ser något genom, även med ficklampa rätt på eller NV. Jag önskar bara folk tänkte mer på sina säkerhets avstånd när de skjuter på måfå eller svarseld in i terräng generellt sett, för få kör med CQB trim, eller har en första reaktion i ett bakhåll att "den okända fi kanske är på närmare håll än jag själv skulle vara så jag drar mitt sidovapen". Och det är inte kul att ligga i sagda terräng på 5m eller mindre när folk skjuter som fan i det med standard Auto B skogstrim (eller mer), det enda som vanligtvis räddar en är flesta inte skjuter lågt nog för träffa någon som ligger ner. När de gör är det smärtsamt.
This space intentionally left blank

Användarvisningsbild
Captain Kirk
Inlägg: 4
Blev medlem: tor apr 09, 2015 9:54 am

Re: Skjuta genom rök. Libanonrensning?

Inlägg av Captain Kirk »

Fri sikt hela säkerhetsavståndet och gott omdöme kan jag tycka. Ihållande automateld är ju inte ett bra sätt att skaffa kompisar oavsett situation.

Såsom jag tolkar libanon-regeln är att även om du har 0 meter säkerhetsavstånd så kan man trycka pipan mot någon alternativt skjuta över eller under ett hinder i en sådan vinkel att man skjuter bakom skyddsglasögon. Som svar på din fråga skulle jag säga att det inte är en libanon-rensning att skjuta genom rök såvida du inte står i röken utan att se nåt alls. Typ storma ett rökfyllt rum full-auto utan att se vad som är där inne känns obra även med cqb trim.

Callahan
Inlägg: 483
Blev medlem: tor maj 17, 2012 12:52 am

Re: Skjuta genom rök. Libanonrensning?

Inlägg av Callahan »

Slänger nån ut rök så är det ju för att dölja tex en framryckning då får man räkna med att ta moteld!
Godkänner folk att man börjar skjuta innan man rundat hörnet så känns detta helt ok.
Då är jag mer emot det föregånde att man börjar skjuta innan man rundat hörnet tex.
------------------------------------------
Länk till mina affärsredovisningar!
https://www.airsoftsverige.com/forum/vi ... an#p234242

Gidappa
Inlägg: 133
Blev medlem: lör maj 13, 2017 2:38 pm

Re: Skjuta genom rök. Libanonrensning?

Inlägg av Gidappa »

ja det mest logiska är väl då att de flesta verkar tycka att det är ok att skjuta mot buskar, rök om det är utom säkerhetsavståndet oavsett om man ser fi eller inte.
Dock kan man ju inte sikta så man undviker huvudet t.ex. så risken finns ju att någon får en massa träff i ansiktet vilket nog kan leda till en del sveda och osämja.
Sen o andra sidan är det väl upp till var och en att skydda sig dock bör man ju även göra så gott man kan för att inte skada sina motspelare mer än nödvändigt.
Personligen hade jag nog tyckt det var ok att bli träffad på det sättet om säkavstånd följs även om jag tycker automateld med mid/hicaps tar bort en del realism.
Tack för all input. Egentligen logiskt om man tänker efter. Men ibland som nybörjare ser man inte träden för all skog :roll:

Skriv svar