Första vapnet, köpa low/mid cap mag?

Här är inga frågor för dumma! God ton och artighet gäller, kan du inte vara trevlig så behöver du inte skriva här.
wallrick
Inlägg: 9
Blev medlem: sön jun 04, 2017 5:14 pm

Första vapnet, köpa low/mid cap mag?

Inlägg av wallrick »

Hejsan! Har smalnat ner valet inför mitt första köp till en CYMA AK74 cm.048
Omdömet runt den modellen verkar vara positiv för sitt pris, och den långa inne-pipan på 490mm borde ge mer precision(eller?) än de två vapen jag prövat tidigare; JG G36 och Cyma AK105 cm040(?). Min ursprungliga budget var 2500 kr, om det finns något bättre alternativ runt den pengen så låt mig veta, tack!

Tycker att high-cap magasinerna är otroligt distraherande med dess skramlande, vridande på ratten och den onaturliga mängd kulor de rymmer. Jag känner också att jag missar ett roligt aspekt i eldstrid att hålla koll på ammonutionen och byta magasin under strid.
Är det fritt fram att beställa hem lowcap/midcap direkt, eller finns det kompabilitet att tänka på utöver att de är gjorda för AK?
Är det någon pris/kvalitet skillnad mellan low och mid-cap? Om någon har erfarenhet med low cap (<100 skott) får gärna dela med om det är att rekommendera.

Gärna länkar till magasin ni rekommenderar också! Tack på förhand!

Pettsson
Inlägg: 42
Blev medlem: ons maj 09, 2012 9:12 pm

Re: Första vapnet, köpa low/mid cap mag?

Inlägg av Pettsson »

Rent generellt är high cap mag för, ja jag säger det, muppar. Håll dig borta från det. Skrammel och har samma funktion som understöd...no no!
När jag var ny inom airsoft ville jag efterlikna de riktiga dvs 30skott/mag. Det funkar inte så bra inom airsoft att behöva reloada konstant när andra kör på.
Satsa på 80-120 skott/mag. Då är du redo för allt, mho.

Oerlikon
Inlägg: 99
Blev medlem: tor dec 31, 2015 3:06 pm

Re: Första vapnet, köpa low/mid cap mag?

Inlägg av Oerlikon »

Ta tillbaka det där om att bara muppar använder Highcapmag.

Welle
Inlägg: 394
Blev medlem: mån maj 07, 2012 5:55 pm

Re: Första vapnet, köpa low/mid cap mag?

Inlägg av Welle »

Konkret tips, köp denna;
https://gunfire.pl/product-eng-11521925 ... plica.html
Bild


samt dessa mag:
https://gunfire.pl/product-eng-11522077 ... black.html
Bild

Köp denna när du ändå håller på:
https://gunfire.pl/product-eng-11522138 ... wz-93.html
Bild

Allt detta kommer kosta dig under 2000kr, frakten ingår och det tillkommer ingen tull eller moms. det tar ca 1 vecka att få hem prylarna
Lite finare, lite bättre

jowe
Inlägg: 80
Blev medlem: mån jun 06, 2016 9:05 am

Re: Första vapnet, köpa low/mid cap mag?

Inlägg av jowe »

Cyma gör en av de mest prisvärda och bäst byggda AK's du kan få, rekommenderar varmt. När det kommer till längden på pipa så ger det inte ett direkt utslag. Dvs. en längre pipa betyder inte att du skjuter längre och mer pricksäkert (självklart inom rimliga gränser, men allmänt för AEG). Pipan ska vara anpassad för längden av din ytteripa och vart ditt hophus etc sitter men när du kollar på stock bössa och jämför längden på pipan så är det inget som ger dig info om hur bra den skjuter. Däremot innerpipans diameter och utförande avgör. Men som sagt stockbössor, ingen större skillnad utan detta är något du oavsett, i 99% av fallen, får byta själv.

Angående magasin så är jag starkt emot highcap, funkar dåligt, skramlar och ja är enligt mig värdelösa. Använde ett mitt första spel sen slängde jag det med glädje. Real cap, absolut om du vill räkna kulor och vara "verklighetstrogen" men som ovan skribent skrev så hamnar du i ett avgörande underläge, då du har mindre ammunition och mer laddningstid. Det man också glömmer är att airsoftkulor inte har samma penetrerande egenskap som riktiga kulor och inte samma färdbana så 3-4 kulor motsvarar cirka en riktigt kula i from av vad man skjuter för att träffa målet (ja här kan folk argumentera massor, men jag menar alltså i from av att bryta genom buskar, skapa nedtryckande eld som folk reagerar på mm mm.) Då hamnar du rätt skapligt på ett 120 kulors midcap. Detta är mer smakfråga och det skiljer sig mellan de som vill vara så verklighetstrogna som möjligt eller de som anpassar sig efter vad som fungerar för airsoft.

Taiwangun erbjuder billiga alternativ, du kan också hitta billiga bra bössor här på airsoftbörsen. Fördelen med att köpa ifrån en svensk återförsäljare är att du har garanti och lätta medel att behandla din bössa ifall nått skulle vara fel och gå snett, för att inte tala om att stödja den svenska industrin :)

wallrick
Inlägg: 9
Blev medlem: sön jun 04, 2017 5:14 pm

Re: Första vapnet, köpa low/mid cap mag?

Inlägg av wallrick »

Tack för alla fina svar och länkar!

Skriv svar