Har mekat isär min bössa, får ej ihop den igen. (+ uppgraderingstips)

Här är inga frågor för dumma! God ton och artighet gäller, kan du inte vara trevlig så behöver du inte skriva här.
Chibs
Inlägg: 64
Blev medlem: lör apr 26, 2014 11:23 pm

Re: Har mekat isär min bössa, får ej ihop den igen. (+ uppgraderingstips)

Inlägg av Chibs »

Är själv relativt okunnig men gör en gissning på att det är en "anti reversal latch".

Tycker personligen att lämna in bössan för fjäderbyten, eller i det här fallet bara plocka ihop gearboxen igen, är ett slöseri med både pengar och ett ypperligt tillfälle att själv lära sig mecka. Klandrar dock inte den som gör det då jag själv gjorde det i två år innan jag vågade mig på att mecka själv. När man väl sett en video som förklarar hur växellådan fungerar och alla komponenters funktion inser man snabbt hur simpelt det verkligen är... i teorin i alla fall :lol:

Ta reda på vad för sorts gearbox det är, hitta en bra video på youtube, ta dig lite tid att lära dig hur allt fungerar och du kommer inte ångra det ;)

lubbe
Inlägg: 45
Blev medlem: lör mar 23, 2013 8:28 pm

Re: Har mekat isär min bössa, får ej ihop den igen. (+ uppgraderingstips)

Inlägg av lubbe »

Anti-reversal-latchen måste ju tillbaka och du har ju redan en plan på att köpa en ny box så varför inte testa själv först?
Du lär ju dig alltid nåt och i bästa fall så får du ihop den och har redan där sparat in lite pengar och det lär bli billigare för dig i framtiden när nåt krånglar.
Själv satt jag och kollade youtube varje kväll tills jag kände mig hyffsat säker på vad som skulle göras och vips så kunde jag plocka isär och ihop en v2-box på nolltid :) Learning by doing!

Pontus
Inlägg: 38
Blev medlem: ons nov 28, 2012 8:58 am

Re: Har mekat isär min bössa, får ej ihop den igen. (+ uppgraderingstips)

Inlägg av Pontus »

Har pillat klart för ikväll nu. Allt är ihopsatt och fungerar! Hade två anti-reversal-latch, den svarta jag postade bild på och en annan. Den andra har en tydlig plats den ska sitta på, men den svarta har jag fortfarande ingen aning om. Trots hjälp från min vän youtube. Hur som helst så måste fjädern till den ha försvunnit för evigt i vardagsrumsmattan när allt brakade loss första gången. Så jag sket i dom. Skruvade ihop allt efter youtubevideons alla regler och nu pangar bössan på bra igen!

Läste att det kanske ökar slitage utan den där prylen. Men det verkar finnas två läger i frågan som är lika övertygade för sin sak. Så för att inte skapa krig här i tråden så släpper jag det och hoppas på det bästa!

Felet från första början var antagligen att kuggen på motorn satt löst. Den hade trillat av när jag satte ihop bössan första gången.. Nu blir det mosfet och 11.1v som gäller härnäst, så får vi se när nästa operation blir!

Tack för svaren i tråden! :)
- Stay Classy!

lubbe
Inlägg: 45
Blev medlem: lör mar 23, 2013 8:28 pm

Re: Har mekat isär min bössa, får ej ihop den igen. (+ uppgraderingstips)

Inlägg av lubbe »

Ptja, varför inte. Har aldrig provat att köra utan men det kanske funkar. Det kan inte gå värre än åt helvete ;)

Användarvisningsbild
Twist
Sysop
Inlägg: 1677
Blev medlem: mån maj 07, 2012 1:21 pm
Lag / förening: Disposable Heroes
Aktiv sedan: 2001
Ort: Teckomatorp

Re: Har mekat isär min bössa, får ej ihop den igen. (+ uppgraderingstips)

Inlägg av Twist »

Det där är armen till den mekaniska säkringen, inte en ARL. Den ska sitta i nedre framkanten av boxen.

I regel går det inte att skjuta när eldväljaren står på "safe" även om den mekaniska säkringen är satt ur spel eftersom selector plate bryter strömmen, men det är riskabelt och kan leda till vådaskott så var extra försiktig med magasin ur osv tills du har ersatt den.
:ugeek: Sysop
:geek: Backend Dev

Welle
Inlägg: 394
Blev medlem: mån maj 07, 2012 5:55 pm

Re: Har mekat isär min bössa, får ej ihop den igen. (+ uppgraderingstips)

Inlägg av Welle »

Delen ser ju ut som spärren till skutkolven på en mp5
Lite finare, lite bättre

Pontus
Inlägg: 38
Blev medlem: ons nov 28, 2012 8:58 am

Re: Har mekat isär min bössa, får ej ihop den igen. (+ uppgraderingstips)

Inlägg av Pontus »

Twist, vet du om den ska ha en fjäder som håller den åt något håll? Eller ska den bara sättas på rätt plats? Hittade inte spärren på den video jag kollade på när dom plockade isär en v2-gearbox. Är alltid extremt nog med magasin ur och skjuta ut skott i loppet i närheten av safezone i spel, men det här låter som en pryl jag bör åtgärda.

ARL är en likadan del, marginellt större, fast i metall (i alla fall i min bössa). Den är satt ur spel för gott eftersom att fjädern är skickad till oblivion.

Skjutkolv, safe/single/auto, blowback, allt, fungerar dock precis som det ska i övrigt!
- Stay Classy!

Användarvisningsbild
Twist
Sysop
Inlägg: 1677
Blev medlem: mån maj 07, 2012 1:21 pm
Lag / förening: Disposable Heroes
Aktiv sedan: 2001
Ort: Teckomatorp

Re: Har mekat isär min bössa, får ej ihop den igen. (+ uppgraderingstips)

Inlägg av Twist »

Den sitter med en fjäder, ja, och den ser väl ut ungefär som en ARL. Jag har aldrig funderat på det. Jag har haft några bössor utan, eftersom jag också "fick delar över" när jag meckade i början, och det har aldrig varit några problem men vad jag har tänkt på i efterhand är att om något hade hänt så hade jag nog aldrig kunnat förlåta mig själv. En sak när man har gjort allt i sin makt och en olycka händer men en helt annan när man inte har gjort det.
:ugeek: Sysop
:geek: Backend Dev

Skriv svar