Repostar ett svar jag sparat på detta med hur man mäter säkerheten.
Den här verkar behövas.
För att föklara Creep, Joule Creep, på ett pedagogiskt sätt.
Mängden kraft som överförs handlar om hur länge man applicerar en kraft på det man vill flytta. Tyngre projektil tar längre tid att flytta på och därmed kommer den ha mer kraft överfört till sig innan den i det här fallet lämnar pipan.
Kraften överförs inte direkt utan fortsätter att överföras till kulan så länge man har kraft att ta av. Har man en liten cylinder dvs låg luftvolym så kommer den kanske inte att "orka" att trycka på kulan hela vägen fram ut ur pipan. Har man å andra sidan FÖR MYCKET luft bakom kulan så hinner den lämna pipan innan all kraft har överförts, det är den kraften man tar "tillvara" på när man lägger i en tyngre kula som tar längre tid på sig att lämna pipan.
Det är även här längden på pipan spelar roll. Har man för kort pipa och för mycket kraft så kan det bli turbulens när den "snabbare" luften trycks förbi kulan vid mynningen och kan därmed rubba kulbanan. Det är även här man börjar prata om "Volume Matching", dvs att man matchar mängden luft (Kraft) mot hur lång pipan är för att få bäst och effektivast precision och räckvidd. Det är här HPA skiner då man kan ställa in exakt efter hur lång pipa man har, man kan även ställa in för lite så att man kan få "AEG" effekt på en HPA/Gas, dvs att man tappar kraft när man byter till tyngre kulor.
Efter projektilen lämnat pipan kallas det "fri-flykt" dvs den får inte längre någon "ny" drivkraft och kommer däreft att förlora kraft successivt när den passerar genom luften.
Att hpa/gas svartmålas beror först och främst på ARRANGÖRER och SPELARE som är noviser och inte förstår sig på enkel fysik eller de grundläggande principer som får de effektbegränsade vapnen de håller i och spelar med att fungera.
Man byter kulvikter, piplängder, cylindrar, hop-gummin och förväntar sig att det bara ska påverka m/s.
Obligatorisk Creep blankett / Informations blad borde följa med i lådan till alla airsoftvapen som säljs.
M/S är en plåga som borde tas bort ur alla tabeller man följer, den missvisar och förvränger och ger en känsla av falsk trygghet för både spelare och arrangörer. Man ska chrona precis så man spelar och tabellerna borde göras om efter Energi i projektilen vid mynningen, dvs Joule, J, man kan även räkna om till N·M osv, nu är det J ellet ft·lb man brukar använda i "vapen världen" och J är enkelt och behändigt och redan etablerat för de flesta inom airsoftbranschen. Mitt förslag är avrundning av VSAF + - 4% dvs
1J CQB
1.3J Auto A
1.75J Auto B
2.5J Semi
3.3J Bolt A
4.5J Bolt B
+4% felmarginal
Exempel! : 4.5J x 4% dvs (4.5x1.04) = 4.68
En skillnad på 0.18J på det starkaste vi tillåter.
I CQB 1.04J dvs 0.04J i skillnad. vilket är mindre än den mest vällbygda AEGen skiftar mellan skotten.
Vi måste göra det här till en rörelse inom Airsoften för att öka SÄKERHETEN och förhindra all den desinformation som cirkulerar på banorna och online.
Så nu har man fått skriva av sig efter ännu en tråd där folk sprider dynga och skit omkring sig.
https://en.wikipedia.org/wiki/Physics_of_firearms
https://en.wikipedia.org/wiki/Impulse_(physics)
http://mackila.com/airsoft/atp/index.htm (Helt snodd från Tim's länk)
//Philip E
Skickat från min SM-G935F via Tapatalk