Under 18?

Här är inga frågor för dumma! God ton och artighet gäller, kan du inte vara trevlig så behöver du inte skriva här.
M1ght
Inlägg: 2
Blev medlem: ons maj 03, 2017 4:52 pm

Under 18?

Inlägg av M1ght »

Har sett att det är en väldans diskussion om just att spela när man är under 18. Jag har själv tagit mig tiden att kolla på polisens hemsida för att kolla lagen för att vara säker. På länken nedan står det tydligt att om man är under vuxens uppsyn så är det okej att spela. Det jag försöker få fram är att detta stämmer alltså om jag själv som 16 åring vill spela på arrangemang så är det okej om jag t.ex lånar vapen?
Vet att detta forum inte stöder att man ska spela under 18 därför rekommenderar jag ingen att göra det utan självrisk och undrar endast för personlig fråga då jag och några av mina vänner har blivit väldigt intresserade på den senaste tiden och skulle väldigt gärna vilja testa 1 spel eller 2.

Mvh M1ght :)
https://polisen.se/Lagar-och-regler/Vap ... allskytte/

Zarru
Inlägg: 13
Blev medlem: lör mar 16, 2013 10:37 pm
Lag / förening: Orten Ops
Aktiv sedan: 2013
Ort: STHLM

Re: Under 18?

Inlägg av Zarru »

Svar: Nej. Finns längre och mer detaljerade svar om du använder sökfunktionen här på forumet.

Personligen tycker jag inte att ålder har något att göra med attityd eller mognad. Spelat med många 40+ som inte är mogna eller kan bete sig.

Förstår att det är intressant att vilja dra iväg och lira när man är 16, det var då jag själv hittade intresse för sporten. Rådet jag kan ge dig och dina vänner är att söka information om utrustning och komma fram till vad ni vill ha när ni fyller 18.
"Fienden kan dyka upp precis vart som helst, så jag är redo för att trycka av precis när som helst"

Callsign Banjo

alexoyeah
Inlägg: 49
Blev medlem: ons apr 15, 2015 6:35 pm

Re: Under 18?

Inlägg av alexoyeah »

Bara för att lagen är på er sida och att VISSA(läs: vissa) arrangörer tillåter det betyder det inte att alla kommer.
not one step back

Chibs
Inlägg: 64
Blev medlem: lör apr 26, 2014 11:23 pm

Re: Under 18?

Inlägg av Chibs »

Ser inte varför du inte skulle få spela med kniv...

Sen vet jag inte vad som gäller med granater men det hade ju också varit ett alternativ att springa runt och rensa rum åt folk :lol:
Kanske en dum idé...

Liten heads up också, citera inte inlägg precis ovanför ditt eget... Lika bra att jag säger det då det ändå kommer nämnas.

M1ght
Inlägg: 2
Blev medlem: ons maj 03, 2017 4:52 pm

Re: Under 18?

Inlägg av M1ght »

Haha låter bra var endast en tanke med stubb grejen haha men tack för tipset! :)

Grim Nyberg
Inlägg: 199
Blev medlem: mån okt 29, 2012 7:58 pm

Re: Under 18?

Inlägg av Grim Nyberg »

Dyk upp på spel med förälder och prata med arr så borde det lösa sig. (kanske inte vid det tillfället men förmodligen till ett senare)
Det är ju inget lagbrott och ingen finns heller dömd för att ha deltagit på spel.

Vi är många som börjat just på det viset. Så länge man beter sig moget brukar det lösa sig.

Här kommer många säga nej för att det är deras personliga åsikt, även om dom vill försöka formulera den till fakta eller lag.
Men väl ute på många banor är verkligheten annorlunda. Så åk ut och visa initiativ under samtal så löser sig det nog.
Real Fake Guns
https://www.facebook.com/realfakeguns
Riktiga pang pang till airsoft

Elestro
Inlägg: 61
Blev medlem: ons maj 06, 2015 1:14 pm

Re: Under 18?

Inlägg av Elestro »

Det är ju inte så konstigt att ingen blivit dömd för att ha deltagit i ett spel när man är under 18, eftersom det inte är den minderårige som i första hand gör sig skyldig till e.v lagbrott, utan den person som tillhandahållit ett effektbegränsat vapen till minderårig, utan adekvat uppsikt.

Den juridiska frågeställningen om man ens kan ha adekvat uppsikt över minderårig under ett airsoft-spel har mig veterligen aldrig prövats rättsligt, så att påstå att det endast är folks åsikter som ligger till grund för åldersgränsen stämmer ej, utan härstammar snarare i att man som arrangör inte vill göra sig juridiskt sårbar.

Personligen har jag aldrig ens hört talas om någon seriös arrangör som tillhandahåller vapen till minderåriga.
Vart alla dessa "många banor" och dess arrangörer håller hus får du gärna förtälja :)
Your ass is grass and I have the weed-wacker.

Elestro
Inlägg: 61
Blev medlem: ons maj 06, 2015 1:14 pm

Re: Under 18?

Inlägg av Elestro »

Det du påstår stämmer helt enkelt inte.
Har idag talat med Polismyndigheten ang. detta.

Uppsikt över minderåriga som tillhandahållits effektbegränsat vapen innebär;

* Ständig visuell kontakt
* Auditiv kontakt
* Tillsynen avser MÅLSKYTTE (Alltså skytte mot objekt under ordnade former.)

Att tillhandahålla airsoft-vapen till minderårig i syfte att beskjuta andra människor (Även om dessa är med på detta) kan definitivt klassificeras som lagbrott p.g.a bristande tillsyn. (Detta med stöd i vapenlag 1996:67) och är enligt polisen "klart olämpligt".
Den dagen det går fel, den dagen blir det direkt problem.
Du påstår att "många" banor/arrangörer inom airsoft tillåter detta, men kan inte redovisa sakligt för en enda, inte speciellt förvånande.

Att du inte känner till något fall där någon blivit dömd p.g.a bristande tillsyn i relation till minderårig och airsoft-vapen säger absolut inget alls om så skett.
Skälet till att vi har få problem med minderåriga och incidenter med airsoft-vapen beror ju just på den restriktiva hållningen från återförsäljare, arrangörer och spelare.

Anser det förövrigt vara relativt tarvligt och barnsligt att gå till kollektivt ad-hominem angrepp mot dem som helt korrekt belyser den juridiska aspekten, även om juridiken inte är solklar när det kommer till Airsoft.
Avslutningsvis, jag har sysslat med airsoft sedan 2002.
Your ass is grass and I have the weed-wacker.

fet_apa
Inlägg: 193
Blev medlem: mån maj 14, 2012 11:01 am

Re: Under 18?

Inlägg av fet_apa »

Senaste tråden som tog upp detta ämne är värd att läsa: Åldersgräns åtgärder vid arrangemang.
<insert 'cool' one-liner here>

Elestro
Inlägg: 61
Blev medlem: ons maj 06, 2015 1:14 pm

Re: Under 18?

Inlägg av Elestro »

Tack fet_apa. Intressant läsning.
Your ass is grass and I have the weed-wacker.

Skriv svar