Under 18?

Här är inga frågor för dumma! God ton och artighet gäller, kan du inte vara trevlig så behöver du inte skriva här.
mitte
Inlägg: 42
Blev medlem: mån apr 13, 2015 4:35 pm

Re: Under 18?

Inlägg av mitte »

jag förstår inte riktigt varför detta är en sån "big deal" respektera åldersgränsen som är satt, rulla tummarna tills dess, gäller samtliga sporter och åldersgränser på andra ställen, om jag viste att ett ställe hadde minderåriga skulle jag inte spela där
Senast redigerad av 1 mitte, redigerad totalt 0 gånger.
Mtp och l85 är grejer det

Grim Nyberg
Inlägg: 199
Blev medlem: mån okt 29, 2012 7:58 pm

Re: Under 18?

Inlägg av Grim Nyberg »

Det är väl mest att det inte finns någon laglig åldersgräns satt för just spel (även om folk lätt blandar ihop den felaktigt med målskytte), om du läser igenom inlägget och framförallt läser igenom här: https://airsoftsverige.com/forum/viewto ... 08&t=42796
Twist har en liggande åtta med klockrena poänger kring ämnet.
Real Fake Guns
https://www.facebook.com/realfakeguns
Riktiga pang pang till airsoft

MarshalDan
Inlägg: 6
Blev medlem: lör apr 15, 2017 1:46 pm

Re: Under 18?

Inlägg av MarshalDan »

Svensk förmynderi har alltid varit löjlig. Jag har spelat airsoft sen jag var typ 15. Mot spelare i rejält varierande åldrar. Det finns inga problem med minderåriga spelare i USA, Canada, Polen, Tjeckien, Ungern etc. Men svenskarna är tydligen så speciella att här fungerar det absolut inte.

Astiban
Inlägg: 16
Blev medlem: tor mar 10, 2016 9:43 am

Re: Under 18?

Inlägg av Astiban »

Grim Nyberg skrev:Reaktionen på ett sånt scenario lär blir likvärdigt som när någon under 18 spelat paintball, kört motorkross, sparkat karate och andra våldsamma sporter som också likt allt annat kan råka ut för olyckor.
Men det blir ju inte det. Du läste min text och antingen valde du att missförstå eller så gick det inte in.

När man är med på andra aktiviteter tex. Fotboll, ishockey, karate, hästhoppning, fälttävlan och andra våldsamma sporter så är man försäkrad igenom föreningen där man utövar sporten. Det är man inte på de flesta spelen inom airsoften på svensk mark.
Jag tycker också att Twist har goda argument men, det måste skötas snyggt och vi bör nog skaffa ett rikstäckande förbund med regler och stadgar för att det ska bli verklighet.

ohman
Inlägg: 1688
Blev medlem: mån maj 21, 2012 7:58 pm

Re: Under 18?

Inlägg av ohman »

Jag tror också att det behövs tydliga regler och stadgar för att de flesta arrangörer ska våga sig på att släppa in minderåriga på spel. De flesta arrangörer är privatpersoner (i alla fall i mina trakter) och väldigt få vill bli ställda som ansvariga ifall något skulle hända.

Jag ser helt klart problematiken, från båda hållen. Speciellt när det är OK för minderåriga att spela paintball. Sen är det givetvis upp till arr att bestämma vilka de vill tillåta på sina spel, på samma sätt som att en krog kan ha en kväll där du behöver ha fyllt 30 för att komma in :)
ADAM skrev:Byt till Deans på allt. Det blir skitbra. Jag lovar. Tro mig. Jag har körkort.

Paccy
Inlägg: 19
Blev medlem: tor jun 19, 2014 6:03 pm

Re: Under 18?

Inlägg av Paccy »

Vår förening på västkusten tillåter spelare från 16 år och då går dom tillsammans med en som är 18+, innan dessa får vara med på spel överhuvudtaget pratar arrangören med förälder/målsman så att dom är med på vad det innebär, till sist har vi ett dokument målsman får skriva på att dom godkänner det som sagts. Målsman blir även erbjuden låne vapen om dom vill pröva på.
Vi har strikta kontroll på de minderåriga och hittils är det dom som uppför sig mest korrekt.

Vi har haft polisen ute på våra spel då vi pratar med dom innan och dom som varit där har sagt att det är helt okej som vi gör.

Skickat från min SM-G935F via Tapatalk

Grim Nyberg
Inlägg: 199
Blev medlem: mån okt 29, 2012 7:58 pm

Re: Under 18?

Inlägg av Grim Nyberg »

Klockrent! Det är såna som ni Paccy som är riktiga förebilder och håller sporten vid liv på ett korrekt sätt.
Real Fake Guns
https://www.facebook.com/realfakeguns
Riktiga pang pang till airsoft

Vander
Inlägg: 42
Blev medlem: tis jul 22, 2014 1:14 am

Re: Under 18?

Inlägg av Vander »

Sekunden någon minderårig tar stryk i airsoft på något vis - eller orsakar skada, givetvis - har arrangör och medspelare inte bara med polisen att göra, utan protektionistiska föräldrar och pressen som inte vill göra mer än spotta ur sig scoops om tokiga låtsassoldater i lokala skogar som begriper sig på barn.

Iofs är detta s.k 'hyperbole', men det finns inte mycket att vinna på att i princip böja lagen i det allra gråaste.
För övrigt så anser jag att minderåriga riskerar att slösa bort alla sina besparingar om de börjar såpass tidigt och kanske inte gillar sporten i längden.

Erka
Inlägg: 150
Blev medlem: mån maj 14, 2012 7:57 pm

Re: Under 18?

Inlägg av Erka »

Jag förstår grejen med att överdriva och komma med hypoteser, men är det inte viktigare att vi kommer med fakta och riktlinjer?
Att vi tar bort gråzonen. Oavsett för eller mot så skulle det bli ett slut på många spekuleringar och "hyperbole" åt båda hållen.

Men jag håller med om att det inte är fördelaktigt att i böja lagen.

Denna diskussion dyker upp med jämna mellanrum men det blir aldrig något av det.
Jag känner personligen att det är svårt att bilda sig en uppfattning om det när man inte har mycket att gå på.
De banorna där jag bor är det 18+ som gäller men samtidigt vet man inget annat så det är svårt att spekulera om hur det skulle kunna vara om reglerna ändrades.

Länken Grim gav längre upp i tråden är det mest konkreta jag sett på länge och innan det kommer något mer konkret inom ämnet känns det svårt att säga något annat.

Skriv svar