Repeter

Här är inga frågor för dumma! God ton och artighet gäller, kan du inte vara trevlig så behöver du inte skriva här.
Evert
Inlägg: 1
Blev medlem: mån mar 06, 2017 11:12 am

Repeter

Inlägg av Evert »

Hej

Jo ... alltså. Det så här att jag tävlar i fältskytte och brukar ha pojken med mig på skjutbanan. Jag har med luftgevär, men han är lite för klen för att spänna pipan ännu, så det blir att jag får göra det. Men när jag ligger och skjuter mina serier så är det ju inte så skoj för pojken att bara vänta. Minns själv hur trist det kunde vara när jag var barn och följde med farsan (som också tävlade). Det är ju bästa sättet att ta bort allt det roliga för ett barn. Jag tänkte försöka att inte göra om samma misstag med min pojk - skytte ska ju vara skoj !!

Såååå... jag tänkte att man ju kanske kunde göra skyttet lite roligare, genom att köa soft air repetergevär som han kan ligga och panga med på 20 meter, samtligt som jag ligger och pangar på 500m. M

Behöver inte vara något fancy, men ändå något som fungerar. Så, tja. Kanske historiens sämsta fråga, men what say you? (Han ska alltså inte spela, utan bara ligga och panga med mig.)

//Larsson

ohman
Inlägg: 1688
Blev medlem: mån maj 21, 2012 7:58 pm

Re: Repeter

Inlägg av ohman »

Tjo!

Så länge du har uppsikt över honom (vilket jag gissar att du har) så finns det ganska mycket att välja på. Jag skulle rekommendera att du tittar på något här (ligger i polen): http://www.taiwangun.com/en/sprezynowe-2

Det är billigare än att handla inom Sverige, och de är bra att ha att göra med.

Lite längre än 20m kan han allt skjuta på även med en icke uppgraderad bössa dock, 40-50m bör ha godkänd precision. :)
ADAM skrev:Byt till Deans på allt. Det blir skitbra. Jag lovar. Tro mig. Jag har körkort.

Mini_
Inlägg: 21
Blev medlem: tis okt 20, 2015 8:22 pm

Re: Repeter

Inlägg av Mini_ »

Är ju 18 årsgräns som du säkert vet.
Men tror det är ok om du har uppsyn och kan slita ifrån personen vapnet snabbt om så krävs, vilket gör att ni ej kan skjuta samtidigt då du ej får ha fokus på någonting annat. Jag tror du kan det där redan :)

Sidan som länkades tidigare är den man skall vända sig till. Dom har pistoler, automatkarbiner, prickskyttegevär och massa mer för bara precis över tusenlappen.
Rekommenderar att du köper med lite olika vikter på kulorna också då det kan variera mycket beroende på vapen, vind, längd till målet osv osv.

ohman
Inlägg: 1688
Blev medlem: mån maj 21, 2012 7:58 pm

Re: Repeter

Inlägg av ohman »

Håller med Mini, om det är utomhus skyttet kommer ske så skulle jag köra på en kulvikt kring 0.28g (bäst pris/prestanda-förhållande), och eftersom ni troligen inte kommer uppgradera vapnet i det närmaste så behöver ni inte bekymra er om tyngre kulvikter. För skytte på inomhusbanor fungerar det bra med 0.20g vilket är billigare än 0.28g men är mycket mer vindkänslig.
ADAM skrev:Byt till Deans på allt. Det blir skitbra. Jag lovar. Tro mig. Jag har körkort.

Marcules
Inlägg: 256
Blev medlem: tis aug 12, 2014 9:41 pm

Re: Repeter

Inlägg av Marcules »

För att göra skyttet så realistisk som möjligt så hade jag köpt ett gas eller hpa drivet gevär. Lite ljud, rekyl och realistiskt handhavande (mantelrörelse osv) gör att det kan vara ganska lärorikt jämfört med en eldriven bössa. Och en fjäderdriven sniper vet i sjutton om han pallar att mantla om han inte kan knäcka ett luftgevär, det kan vara ganska segt.
-:Skogsfrisk:-

Användarvisningsbild
Twist
Sysop
Inlägg: 1677
Blev medlem: mån maj 07, 2012 1:21 pm
Lag / förening: Disposable Heroes
Aktiv sedan: 2001
Ort: Teckomatorp

Re: Repeter

Inlägg av Twist »

Ja, det är absolut inga problem att han lånar ett vapen och ligger bredvid dig och skjuter. Det kallas för "uppsiktsutlåning" och kravet är just att du har honom under uppsikt och kan "förhindra allvarlig skada", för att citera förarbetet till senaste ändringen av vapenlagen.

Jätte-plus-ett på Marcules ovan.
:ugeek: Sysop
:geek: Backend Dev

Lisen
Inlägg: 27
Blev medlem: fre mar 04, 2016 5:14 pm

Re: Repeter

Inlägg av Lisen »

Nu har jag väldigt dålig koll på vanliga luftgevär men finns det inte de som går på CO2 också? Det skulle ju kunna vara ett alternativ.

Herr Nilsson
Inlägg: 189
Blev medlem: lör feb 23, 2013 1:42 pm

Re: Repeter

Inlägg av Herr Nilsson »

Finns väldigt mycket luftvapen som både går på Co2 och komprimerad luft. Här är ett billig Co2 gevär t.ex. http://www.baraluftvapen.se/index.php/g ... 5mm-190m-s
Bier,Bratwurst undt Sauerkraut!

Skriv svar