Lite hjälp på vägen inför köp av CQB vapen

Här är inga frågor för dumma! God ton och artighet gäller, kan du inte vara trevlig så behöver du inte skriva här.
kungaron

Lite hjälp på vägen inför köp av CQB vapen

Inlägg av kungaron »

Som rubriken lyder.

Funderar och funderar. Jag har G&G sen tidigare, gillar märket skarpt hittills. Så varför inte införskaffa en till som jag vet levererar kvalitet?

Samtidigt nämner folk Cyma, Classic Army ICS m.m. Och ärligt talat blir jag snurrig. Har läst ¨på nybörjardelen mycket och det står ju att man , citat: "-Endast du själv kan avgöra vilket vapen som är bäst för dig". Men man blir ju ändå osäker. Vad ska man välja för vapen/märke. Jag vet att airsoftvapen är som bilar, det blir slitage oavsett modell, skillnaden är hur snabbt! Service måste man göra oavsett. Men jag är ute efter lite erfarenheter, inte på specifikt vapen, uta mer tillverkaren.

Är det någon som ägt lite olika vapen som kan se mer fördelar med ett märke än ett annat?
Jag kommer troligen köpa nån modell från G&G fast jag vill ändå se vad andra tycker och vad man tycker om just G&G

Men dessa två har jag tittat på

http://shop.ehobbyasia.com/aeg/g-g-taiw ... eries.html

Skulle vilja ha den med fällbarkolv då den har R.I.S framtill också men kan fan inte hitta den någonstans?! Men den jag länkar till, kan man bygga om den så man får R.I.S framtill? Fällbara kolven skiter jag i ärligt talat.

Annars:

http://shop.ehobbyasia.com/aeg/g-g-taiw ... n-aeg.html

Vet att maggen är feta men det går att leva med, förresten, är MP5 maggen mindre?

Tacksam för svar PM eller direkt i tråden

Skepparn

Re: Lite hjälp på vägen inför köp av CQB vapen

Inlägg av Skepparn »

Oftast är det inte så enkelt att man kan ge dig en generell bild av ett märke, utan du får specificera modell. Exempel:

Cyma 042 är skräp, medan Cyma 048 är guld.
Kalash AK74 full steel är guld, Kalash AK74 full metal är skräp.

Lyckligtvis kan jag tala om att G&G och CA är skit, alltid. Det finns alltid ett bättre alternativ.
Jobbar på Röda Stjärnan

kungaron

Inlägg av kungaron »

ok.

Fast nu säger du ju emot dig själv lite. Har du ägt verenda modella av Ca och G&G? Menar, hur kan du skriva att dessa alltid är skit om du skriver att "det inte så enkelt att man kan ge dig en generell bild av ett märke, utan du får specificera modell" ?

Och vad är det som är skit med dem?

Men dom just du Skepparn skulle kunna tipsa om nåt annat märke som generellt är bra så vilket är det? Så jag kanske kan titta på det och söka info om den modell jag är intresserad av.

Alltså jag frågar ju bara för att jag vill få tidigare erfarenheter och lära mig men visst jag kan speca modeller så kan ju folk ge sin bild av just det vapnet

Tack!

rasalhauge

Inlägg av rasalhauge »

G&G är inte skit. Visst finns det riktigt dassiga modeller inom G&G:s produktlinje, men överlag håller de förhållandevis bra kvalitet/pris-ratio.

Skepparn kommer för övrigt aldrig rekommendera något annat än kinakloner så att försöka få ett vettigt svar gällande G&G är garanterat en no-go=)

UMG:n som du länkade är faktiskt ett riktigt trevligt vapen om du letar efter ett rent CQB-vapen. Jag har haft ett sådant och kan inte annat än rekommendera det. Smidigt och pålitligt, plus att RIS gör att du kan klämma dit lite olika tillbehör om andan skulle falla dig på. Jag vet inte om du har kollat runt på andra märken, men MP5K (PDW eller vanliga) från B&T är ett riktigt bra vapen för CQB, litet och smidigt men ändå riktigt potent (plus att det är MP5-mag, som är betydligt mindre än UMG/UMP:s magasin).

Skepparn

Inlägg av Skepparn »

Jag rekommenderar kinakloner alla gånger där en kinaklon är bättre, och det är inte alla gånger. När det kommer till G&G har jag aldrig sett en modell som inte kan bättre ersättas med en klon. G&G har dåliga kugg, dålig motor, och jag kommer ihåg att min M14 var dassigt byggd och jag sålde den som reniveringsobjekt för jag orkade inte få ordning på den, och jag har hört att andra haft samma erfarenheter. Det är ett sånt typiskt märke som CA som innan klonerna var lite spännande TM-klonvarianter men som sedan gåtts om på många sätt av klonerna men inte själva utvecklats, och lever bara kvar som välkänt märke. VFC gör snyggast AKs och med högst kvalité på passform/konstruktion. VFC är inte en billig kinaklon. ICS har delad box i en M4 bl.a. vilket jag tycker är bra och gör den till bästa M4an, jag bara tycker att den är för dyr.
Jobbar på Röda Stjärnan

rasalhauge

Inlägg av rasalhauge »

Förlåt, ser nu att jag hade en onödigt negativ ton i delen riktad till dig. Det var inte min mening. Gällande kinakloner har jag lika blandade erfarenheter som jag har när det gäller G&G och liknande. Om man inte är intresserad av att ge sig på en kinaklon, som dess positiva aspekter till trots ändå kan vara lite gamble, kan G&G vara ett alternativ. Själv skulle jag dock rekommendera G&P och deras Sentry/MRP-serie över G&G/CA/Kinakloner alla dagar. Stabilare plattform har jag inte stött på.

Trots att dessa är fullängdskarbiner tycker jag att de fungerar mycket väl i CQB sammanhang: http://shop.ehobbyasia.com/aeg/g-p-hong ... black.html

http://shop.ehobbyasia.com/aeg/g-p-hong ... l-aeg.html - En lite kompaktare variant, om än mycket potent kulkastare

kungaron

Inlägg av kungaron »

Jag har faktiskt börjat kolla på G&P
Hitta denna faktiskt, verkar riktigt schysst, läst endel engelska recensioner och den får bra betyg. Generellt kring G&P så verkar det vara ett bra och stabilt märke

http://www.redwolfairsoft.com/redwolf/a ... odID=29153

Skepparn

Inlägg av Skepparn »

Du kan hitta en engelskskriven recension som berättar att precis vad som helst är bra
Jobbar på Röda Stjärnan

kungaron

Inlägg av kungaron »

Men vad föreslår du egentligen då Skepparn?

Om du skulle titta på nåt märke/tillverkare skulle du då kolla på VFC?

Skepparn

Inlägg av Skepparn »

Jag tittar inte på märken, jag tittar på enskilda modeller.
Jobbar på Röda Stjärnan

Skriv svar