För ung

Här är inga frågor för dumma! God ton och artighet gäller, kan du inte vara trevlig så behöver du inte skriva här.
ivar
Inlägg: 2
Blev medlem: lör dec 17, 2016 8:50 am

För ung

Inlägg av ivar »

Jag har precis blivit 17 nu den första och då är det alltså ett år tills jag är arton. Om det skulle vara så att man vill börja med airsoft är det att bara gott sitta och vänta ett år till?
Senast redigerad av 1 ivar, redigerad totalt 0 gånger.

Kimale
Inlägg: 362
Blev medlem: lör sep 22, 2012 7:39 am

Re: För ung

Inlägg av Kimale »

18års gräns, finns inga genvägar. Du får sitta och vänta tills dagen du blir 18 :)
How to win a war? Buy a Kalashnikov


Min Presentation http://airsoftsverige.com/forum/viewtop ... 65&t=11199
Mina Affärsredovisningar http://airsoftsverige.com/forum/viewtop ... boy#p69801

ivar
Inlägg: 2
Blev medlem: lör dec 17, 2016 8:50 am

Re: För ung

Inlägg av ivar »

Jahapp. Hörs om ett år.

Paccy
Inlägg: 19
Blev medlem: tor jun 19, 2014 6:03 pm

Re: För ung

Inlägg av Paccy »

Hur är det egentligen, det är 18 på att köpa och äga ett airsoft vapen, men om du har målsman med dig så får du bruka det?

Skickat från min SM-G935F via Tapatalk

p33krN
Inlägg: 424
Blev medlem: mån maj 14, 2012 3:57 pm

Re: För ung

Inlägg av p33krN »

Du får med en vuxens vapen stå och skjuta luftgevär på stationärt mål tillsammans med den vuxna bredvid.

Den reglen går inte tillämpa på airsoftspel.

Det är väldigt skönt med 18-årsgräns. Detta är en hobby avsedd för vuxna och inte småkids.
#dualtubemasterrace
|| Mina nya affärsredovisningar ||

harlekin
Inlägg: 286
Blev medlem: mån maj 14, 2012 5:18 pm

Re: För ung

Inlägg av harlekin »

klart som F det finns genvägar, vapenfria roller finns väl, statist roller? ;)

Du kan öva på att leva på nudlar också (något som alla airsoftare får göra för att ha råd med sin hobby :mrgreen: ).
Dom här skyddsglajorna pallar en hagelsvärm på nära håll.
- Coolt, resten av ansiktet då?

Metalman_666i
Inlägg: 65
Blev medlem: mån maj 14, 2012 7:19 pm

Re: För ung

Inlägg av Metalman_666i »

Håller med harlekin, kör på vapenfria roller. Åk på spel som fotograf eller liknande. Folk blir alltid glada om det är någon som tar kort under spel. Då får du se hur det går till och hur folk beter sig. Du har också möjlighet att lära känna folk som spelar och fråga om deras vapen och gear för att lära dig om det, samt att hitta något du kan vara intresserad av nästa år när du får börja. Mitt viktigaste tips är att respektera 18-årsgränsen. När du väl är 18 år så lär du tas emot med öppna armar av glada plastkastare :D
Äntligen en stolt ägare av en VFC 416 och en G&P Navy Seals MOTS M4 :D

Grim Nyberg
Inlägg: 199
Blev medlem: mån okt 29, 2012 7:58 pm

Re: För ung

Inlägg av Grim Nyberg »

Skulle vilja säga att det där med hur man ser på åldersgräns varierar från spelområde och deltagare.

Jag själv började när jag var 13 år med en GBB pistol och arrade egna spel. Den typen av spel man själv arrar utan tillåtelse är den som kan gå fel och vanligtvis skrivas om i tidningarna. Vilket indirekt skadar ryktet för airsoft. Ryktet för airsoft skadas alltså när man skjuter där man inte får och personer runt omkring kan uppfatta det som skarpa vapen, inte för att dom hade fel ålder. För samma rubriker finns där det är "vuxna" som gjort samma misstag.
(Som tur var fick vi aldrig problem, men min poäng är att det är ett dåligt sätt att spela på.)

Jag har dock aldrig sett det skrivas om skötsamma minderåriga som deltar på seriösa spel med seriösa deltagare. Jag har heller aldrig sett ett fall där minderårig dömts för att ha spelat utan sin förmyndare på ett seriöst uppstyrt airsoftspel. (Trots att jag vet att det gjorts och görs med större utsträckning än vad folk är medvetna om.)
Precis som med paintball där markörerna också räknas som luftvapen och det egentligen råder samma förbud, så är det här väldigt vanligt, att minderåriga deltar. Utan moralpanik eller problem med lagen då det är mer eller mindre ett socialt accepterat fenomen.

När jag fyllde 14 år så köpte jag min första AEG, en CA MP5SD. Jag tog då kontakt med dom äldre som spelade, vilket var nyttigt då dom kunde förklara HUR man ska förhålla sig med vapenetikett, spelregler, säkerhet etc. Men framfärallt det viktigaste, att dom tog med mig på uppstyrda seriösa airsoftspel med markägares tillstånd. Och vilken jävla känsla det var! Counter Strike, släng dig i väggen tänkte jag.
I samma veva slutade jag så klart omedelbart med att arra egna otillåtna spel och fortsatte istället med dom äldre. Vilket funkade problemfritt.

Nu är jag snart 28 år gammal, jobbar själv som fritidsledare och känner att jag har en ganska bra uppfattning kring hur ungdomar fungerar och kan styrka att det här var vägen att gå om man är en minderårig som drabbats av det här obotliga intresset. För ungdomar är fortfarande, precis som förr och kommer alltid vara intresserade av det som man inte får göra. Men det går samtidigt alltid att rikta om intressena till något konstruktivt, om någon äldre visar vägen som en förebild. Vilket är A och O i den identitetssökande åldern att ha.

Och som vi har hört gång på gång så kommer minderåriga oavsett vi vill det eller ej få tag i bättre eller sämre airsoftvapen för att använda dom felaktigt när det inte finns någon som kan guida dom i hur man gör.
Precis som med det gamla problemet med street skate "orsakade" eller den större procent av olovligt uppförd graffiti som existerat innan man skaffat skateparker och "lagliga"/öppna väggar för graffiti så har historien alltid visat sig att problematiken som tidigare existerat minskat drastiskt. Det är alltså bättre att motivera och leda unga i deras intressen framför att förbjuda dom.

Självklart finns det alltid en liten procentmarginal av obotliga idioter som är där och skapar problem oavsett åtgärder, för människan är ju en sån "rebell". Vare sig det gäller valfri kampsport inne på McDonalds en lördagskväll, motorsportens fast-and-the-furious-pimpade-mamma-bilar i tätbebyggt område, "heja på fotboll" genom att ge motståndarlagets hejarklack en high five, i ansiktet med en stol.


Folk kommer så klart inte hålla med mig men jag vänder mig främst till dig Ivar, att kontakta dom som aktivt utövar sporten i dina lokalområden och snacka med dom. Visa på att du är en hyvens kille/tjej som delar samma intressen och helst av allt bara vill göra det på rätt sätt. Vilket jag faktiskt tycker att du gör när du faktiskt vänder dig hit för att fråga oss erfarna om råd. Prova delta på något spel som vapenfri roll så löser sig säkert den sista biten med.

Jag tror att om man mer kör på denna modellen som jag själv blev "airsoft-fostrad" av så kommer vi se betydligt mindre skriverier i tidningarna om dom djävulsdyrkande Marilyn Manson lyssnande soft är ganzen, som orsakar problem och borde bannas av mindre bättre vetande.
Real Fake Guns
https://www.facebook.com/realfakeguns
Riktiga pang pang till airsoft

Skriv svar