Utgångshastiget hur relevant för nybörjare?

Här är inga frågor för dumma! God ton och artighet gäller, kan du inte vara trevlig så behöver du inte skriva här.
Yump
Inlägg: 2
Blev medlem: tis sep 13, 2016 4:45 pm

Utgångshastiget hur relevant för nybörjare?

Inlägg av Yump »

Hej jag sitter och funderar på att köpa min första bössa det är en ASG Steyr AUG A3 MP, men jag har ett problem och det är utgångshastigheten som ligger på 120 m/s. Jag är inte så intresserad av CQB så mitt focus ligger på utomhusbanor men hastigheten är fortfarande för hög för tighta situationer då jag inte får skuta inom 5 meter kring mig.

Som nybörjare känner jag att jag inte kommer att kunna kontrollera min triggerfinger och kommer utan undantag skada någon i slutändan, så jag klurar på att köpa ASG Steyr AUG A3. Samma bössa lägre utgångshastighet på 100 m/s perfekt för tighta situationer. Men det känns som man får mindre bang for the buck.

Så hur mycket är 20 m/s värt egentligen? det känns mest som att man kommer att skada någon genom att gå upp i utgångshastigheten, eller är det värt dom 200 kr att lägga ut nu istället för att ångra mitt köp?

Jag kommer förmodligen att investera i en sidearm i framtiden vilket eliminerar detta problem men nu så i början känns det som något jag måste överväga.

Tomteseal
Inlägg: 17
Blev medlem: fre apr 08, 2016 7:20 pm

Re: Utgångshastiget hur relevant för nybörjare?

Inlägg av Tomteseal »

Du kan alltid byta fjäder, men det är inte helt lätt i vissa bössor om man inte är händig med sånt.

Yump
Inlägg: 2
Blev medlem: tis sep 13, 2016 4:45 pm

Re: Utgångshastiget hur relevant för nybörjare?

Inlägg av Yump »

Tomteseal skrev:Du kan alltid byta fjäder, men det är inte helt lätt i vissa bössor om man inte är händig med sånt.
Tänkte inte på det, ska kolla upp lite omkring det för det låter som en bra lösning iaf, tack för tipset.

Mickepicke
Inlägg: 94
Blev medlem: tis jun 21, 2016 4:01 pm

Re: Utgångshastiget hur relevant för nybörjare?

Inlägg av Mickepicke »

En svag fjäder kostar lika mycket som en stark fjäder. Du kan köra 150m/s i en liten SMG, vapnets utseende har inget med utgångshastighet att göra. Ta det vapen du tycker ser snyggast ut(om de skiljer sig utseendemessigt?). Som tidigare sa så är det endast fjädern som kontrollerar utgångshastigheten så att köpa en som går 120m/s är inte bättre än ett vapen med 100m/s

Paccy
Inlägg: 19
Blev medlem: tor jun 19, 2014 6:03 pm

Re: Utgångshastiget hur relevant för nybörjare?

Inlägg av Paccy »

Är du osäker, köp den svagare varianten, och satsa på ett bättre hopup gummi och innerpipa.

Dessa delar påverkar din kulbana såpass mycket att du fortfarande kommer kunna nå den du skjuter på (inom rimliga gränser) , det tar bara lite länge tid för kulan att komma dit, men 20 meter per sekund är försumbart i mina ögon.

När du sen skaffar ett Sidearm finns inget som hindrar sig från att slänga i en starkare fjäder.

Better safe then sorry.

Skickat från min SM-G925F via Tapatalk

YogHippie
Hippie
Inlägg: 329
Blev medlem: mån maj 07, 2012 1:03 pm

Re: Utgångshastiget hur relevant för nybörjare?

Inlägg av YogHippie »

Om du har ett farligt triggerfinger så är det inte utgångshastigheten som är det farliga utan din hantering av bössan och avsaknad av insyn av säkerhetstänk för dina medspelare. :)

Skaffa en bössa som har lågutgångshastighet (CQB-ish) och lira med den tills du börjar känna dig mer säker, och att folk känner sig säkra med dig på spelplanen. Sen efter det kan du ju börja kika på att ha högre utgångshastighet i bössan. Alternativt så fixar du till det så att du har fortsatt låg utgångshastighet, men längre räckvidd.
Har för mig det var någon bössa som gjorde 94m/s men bra pipa och grejer, så bollen gick en 40-50m lätt och rakt. :)

Ha skoj, utsätt inte dig själv och andra för onödig fara. Tjo!

dayu
Inlägg: 63
Blev medlem: tor mar 13, 2014 8:14 am

Re: Utgångshastiget hur relevant för nybörjare?

Inlägg av dayu »

Instämmer med tidigare svar.
Beställer du från polen tex gunfire eller taiwangun så byter de fjäder gratis och garantin kvarstår.

Hade jag varit du hade jag kört på 100-109ms beroende på vart gränsen för cqb ligger. Min E&L chronar 103ms och skjuter rakt och långt, ca 50m med 0.28g och den är stock, dvs inte gjort nått med den. Så 120ms är inte nödvändigt.
Alternativ att du köper en pistol som side arm och att du drar den vid närstrid. För de är trist och komma nära någon och inte kunna/få skjuta.

//Mesch

Elestro
Inlägg: 61
Blev medlem: ons maj 06, 2015 1:14 pm

Re: Utgångshastiget hur relevant för nybörjare?

Inlägg av Elestro »

Om du vill ha en bössa som skjuter löst men långt så är det Tokyo Marui som gäller.
Deras hopup är legendarisk.
Har en 100% stock Scar-L som gör 84 M/S med 0.25 och den går långt och fint.

Annars är det ju som skrivet side-arm som gäller. Det är ju därför vi bemödar oss med det :)
Your ass is grass and I have the weed-wacker.

Skriv svar