Chairsofter (tyvärr, än så länge) reporting in.
-Får hem ett nytt batteri (billigt 8Fields LiPo 7,4V 1200mAh) och testar det i bössan, allt ok.
-Sätter det på laddning (Powerbean LiPo balance charger) som vanligt.
-När jag sedan kopplar i det i bössan igen hör jag ett pysande ljud från batteriet och det börjar lukta starkt.
-Batteriet är nu dött (bössan fungerar som vanligt med det gamla).
Nu till noobfrågan: Vad hände?
Till saken hör att jag ville ha ett smalt stavbatteri för att kunna ha det i kolvröret, och det medför ju att det blir lite trångt för sladdarna. Jag var inte hårdhänt, men kan det vara så att jag ändå sabbade det genom att böja/slita i sladden och därmed lösgöra den innuti batteriet? Eller borde det tåla sånt och det handlar om ett måndagsexemplar?
Jag bryr mig inte så mycket om pengarna, utan vill mest undvika att klanta mig i fortsättningen. Funderingar?
Sabbat LiPo
-
-
Re: Sabbat LiPo
Hej!
- Om du drog i kablarna, ja, då kan du ha skadat batteriet.
- Jag gissar att du har erfarenhet av lipo-batterier, så att du missat med laddningen känns inte troligt.
- Miss med polariteten? (pga nytt batteri)
Tips: Kolla båda cellerna med en multimeter för att se om bara en gav upp. Kanske kan ge en ledtråd om vad som hände, t ex om det var en balanskabel som lossnade.
- Om du drog i kablarna, ja, då kan du ha skadat batteriet.
- Jag gissar att du har erfarenhet av lipo-batterier, så att du missat med laddningen känns inte troligt.
- Miss med polariteten? (pga nytt batteri)
Tips: Kolla båda cellerna med en multimeter för att se om bara en gav upp. Kanske kan ge en ledtråd om vad som hände, t ex om det var en balanskabel som lossnade.
Mina affärsredovisningar: https://www.airsoftsverige.com/forum/vi ... 21&t=41799
-
Var dödsförsiktig med batterier - Check.
Tack för svar.
Tack för svar.
-
Speciellt lipo.
Skönt att bössan klarade sig! En lipo-brand kan bli otäck. (Finns massor med rc-relaterade youtube-klipp)
Skönt att bössan klarade sig! En lipo-brand kan bli otäck. (Finns massor med rc-relaterade youtube-klipp)
Mina affärsredovisningar: https://www.airsoftsverige.com/forum/vi ... 21&t=41799
-
Ja, hade VFCn sabbats hade jag gett upp. :/