Förflytta vapen en längre bit

Här är inga frågor för dumma! God ton och artighet gäller, kan du inte vara trevlig så behöver du inte skriva här.
Allaspappa
Inlägg: 13
Blev medlem: lör aug 15, 2015 9:18 pm

Förflytta vapen en längre bit

Inlägg av Allaspappa »

Jag kom inte på någon bra titel för ämnet men, jag ska resa söderut i Sverige om ett par veckor, då kommer jag åka bil ner till Stockholm och sen ta tunnelbana till tågstationen och tåg till Borlänge så jag har en fråga:

Hur kommer det bli på tunnelbanan och tåget ifall jag skulle ha med mig vapen, självklart kommer dom vara i väskor men kan det komma problem ändå?

Och en orelaterad fråga: Finns det något ställe nära Borlänge där det spelas eller är det bara kolla här och se ifall det kommer hända något spel under tiden jag är där?

Elestro
Inlägg: 61
Blev medlem: ons maj 06, 2015 1:14 pm

Re: Förflytta vapen en längre bit

Inlägg av Elestro »

God fråga detta.
Åker själv kollektivt i Stockholm med mina airsoft-vapen rätt ofta.
Varit inne och kikat hos polisen.se och inte hittat några specifika regler för transport av just effektbegränsade vapen.

Så här står det angående transport av vapen generellt; "Ett vapen som transporteras bör vara nedpackat i fodral och förvaras under uppsikt. Magasinet ska vara uttaget ur vapnet och om det är möjligt bör vapnets vitala del förvaras separat."

Känns lite som så här, vid transport av airsoft-vapen, är diskretion din bäste vän.
Your ass is grass and I have the weed-wacker.

alexoyeah
Inlägg: 49
Blev medlem: ons apr 15, 2015 6:35 pm

Re: Förflytta vapen en längre bit

Inlägg av alexoyeah »

Har också åkt kollektivt. Både buss och tåg.

Visst känns det konstigt, men jag än så länge har ingen sagt något. Kanske några konstiga blickar(men det får jag även utan mina väskor...)
not one step back

HellfireATM
Inlägg: 70
Blev medlem: ons apr 17, 2013 6:21 pm

Re: Förflytta vapen en längre bit

Inlägg av HellfireATM »

Jag brukar alltid köra som om det vore ett riktigt vapen. Nedpackat i en anonym vapenväska. Magasin, batteri, sikte och ammo separat. Fastnade i en poliskontroll en gång och de var imponerade över hur väl jag packat ett "leksaksvapen". De sa inget mer heller utan vi hade en kort trevlig pratstund and thats it.
Lagets lilla gearwhore.

Spelsugen i Uppland?

instant
Inlägg: 108
Blev medlem: mån maj 07, 2012 7:35 am

Re: Förflytta vapen en längre bit

Inlägg av instant »

Vapenväska eller ännu hellre en väska, typ hockeytrunk, som inte ger några associationer till vapen. Är du bara smart och diskret är det inga problem.

BlackGoat
Inlägg: 463
Blev medlem: mån maj 14, 2012 2:36 pm

Re: Förflytta vapen en längre bit

Inlägg av BlackGoat »

Även om du kommer med en stor hardcase vapenväska så ska det inte vara några lagliga problem.

Ang spel här i krokarna så kan du kolla under spel och evenemang i Mellansverige här på forumet.
Även i gruppen "Plastkastning Dalarna" på facebook där det läggs ut spel.
Vi arrar ett spel den 8/5 strax utanför Falun (1.5mil från Borlänge)
https://airsoftsverige.com/forum/viewto ... 35&t=39110

//BG
Blackgoat_m10 på instagram.

Cleaner
Inlägg: 159
Blev medlem: tor maj 10, 2012 8:36 pm

Re: Förflytta vapen en längre bit

Inlägg av Cleaner »

Som alla skriver ovan, inga lagliga problem..

Men just nu när Polisen och NOA går ut med terrorlarm så kanske man ska skippa att gå omkring med hardcase eller liknande....
Kan bli en pratstund med Polisen, den pratstunden kunde dom kolla upp andra misstänka hot..
Prickskytt

Herr Nilsson
Inlägg: 189
Blev medlem: lör feb 23, 2013 1:42 pm

Re: Förflytta vapen en längre bit

Inlägg av Herr Nilsson »

Brukar köra min röd/rosa trunk.. Minimalt med tacticoolpoints men ser inte ut som jag lallar runt med en vapen till en mindre armé. Polisen kan nypa dig om de misstänker att du har saker du inte borde ha. Vet ett fall där de plocka en kille som hade ett innebandy fodral med en .22 i... han var dock inte i form för innebandy...
Bier,Bratwurst undt Sauerkraut!

Allaspappa
Inlägg: 13
Blev medlem: lör aug 15, 2015 9:18 pm

Re: Förflytta vapen en längre bit

Inlägg av Allaspappa »

Tack för svaren nu slipper jag oroa mig då jag har mina saker inlindade och i en hockeytrunk :)

Användarvisningsbild
Twist
Sysop
Inlägg: 1677
Blev medlem: mån maj 07, 2012 1:21 pm
Lag / förening: Disposable Heroes
Aktiv sedan: 2001
Ort: Teckomatorp

Re: Förflytta vapen en längre bit

Inlägg av Twist »

Mycket få människor kan skilja en vapenväska ifrån ett gitarrfodral och på tunnelbanan förväntar man sig inte vapen. Är du inte klädd i full uniform kommer mycket få att ens tänka på vapen.
:ugeek: Sysop
:geek: Backend Dev

Skriv svar