Specna m4 - nybörjare med frågor

Här är inga frågor för dumma! God ton och artighet gäller, kan du inte vara trevlig så behöver du inte skriva här.
Moffe000
Inlägg: 42
Blev medlem: tis jan 12, 2016 9:04 am

Specna m4 - nybörjare med frågor

Inlägg av Moffe000 »

Har skaffat en specna m4, http://www.strikerairsoft.se/airsoftvap ... f-tan.html , verkar vara ett bra vapen, stabilt byggt och ägaren innan hade satt i en madbull precisions pipa, dock så dubbelmatade den och skotten drog horibelt åt höger när jag fick den. Det visade sig att klippset som höll fast pipan var slut, byte det och satte fast pipan i hopuphuset.

Nu till problemet, nu drar den neråt istället, bakvänd hopup?
Jag har inte haft möjlighet att skjuta in den ute i dagsljus och inte utrymme inne nog att följa kulan. kan pipan vara upp och ner?

Sitter 130 fjäder i och tidigare ägare menade att alla problem berodde på att det var ett blått hopup gummi gjort för 90 fjäder, men det var innan jag upptäckte att klippset var slut... så är skeptisk till hans tips.

Kör med ett 7.4 lipo nu, nån som vet om specna m4 klarar 11.1 lipo?

Tacksam för all info!

Down_BSC
Inlägg: 60
Blev medlem: tis mar 10, 2015 5:52 pm

Re: Specna m4 - nybörjare med frågor

Inlägg av Down_BSC »

Pipan har en utskuren port som hopup armen trycker ned på. Mellan armen och gummit sitter en nub som är själva anläggningsytan och som trycker ned gummit genom porten. Rent okulärt är det svårt att sätta pipan upp och ned, bara kika så att du sätter in porten rakt upp mot hopup armen. Det brukar dessutom vara frästa spår i pipan som clipset fäster i. Så rent praktiskt är det svårt att misslyckas med att sätta den rätt.

Har du rullat pipan mot ett plant underlag för att se att den är rak? Om nån av ändarna lyfts medan du rullar den så är den sned.

Går kulan långt? Eller verkar den ha dåligt med kraft? Faller kulan som att den tappat sin energi eller verkar det som att kulan skjuts ut i en böjd kurva med hög hastighet? Ungefär hur långt går kulan innan den slår i marken om du skjuter rakt fram utan att lobba den?

Vad händer om du skruvar ner hopen helt respektive skruvar den till max?
DownOne Backstage Crew
Instagram: https://instagram.com/down_bsc/

Moffe000
Inlägg: 42
Blev medlem: tis jan 12, 2016 9:04 am

Re: Specna m4 - nybörjare med frågor

Inlägg av Moffe000 »

Ja jag tyckte också det verkade otroligt att pipan var upp och ner.

Ska kolla om pipan är rak, ska testa rulla den imorgon efter jobbet!

Kulan har bra kraft och den ser onekligen ut som att det är bakvänd hopup, kulen går först rakt ca 10-15m och dyker sen kraftigt.
Hopupen är nollad såvitt jag vet, hoppas på bra ljus imorgon efter jobbet så jag kan se kulbanan bättre, svårt att göra någon bedömning på 7-10 meter inomhus.

Tack för det otroligt snabba svaret! :D

Down_BSC
Inlägg: 60
Blev medlem: tis mar 10, 2015 5:52 pm

Re: Specna m4 - nybörjare med frågor

Inlägg av Down_BSC »

Låter spontant som att pipan antingen är sned eller att hop up gummit är slitet och påverkar kulans rotation negativt. Pipan är ju enkel att kolla. Kolla sen att pipan sitter korrekt monterad i hoppen och att gummit inte är skadat. Jag är ingen expert, så det är bara vad jag hade kollat personligen. :D
DownOne Backstage Crew
Instagram: https://instagram.com/down_bsc/

Moffe000
Inlägg: 42
Blev medlem: tis jan 12, 2016 9:04 am

Re: Specna m4 - nybörjare med frågor

Inlägg av Moffe000 »

Var inne på röda stjärnan men bytte bara klippset för att låsa pipan, kollade på gummit men kunde inte se något, hur ser man om det är slitet? Såg helt och fint ut. Sitter ett blått, troligen madbull, gummi i

Gwlyddyn
Inlägg: 998
Blev medlem: mån maj 14, 2012 1:37 pm

Re: Specna m4 - nybörjare med frågor

Inlägg av Gwlyddyn »

Om hopupen är nollad kommer du inte få någon effekt av den och då dyker kulorna efter 10-15 meter oavsett hur hårt den skjuter..

Moffe000
Inlägg: 42
Blev medlem: tis jan 12, 2016 9:04 am

Re: Specna m4 - nybörjare med frågor

Inlägg av Moffe000 »

Jo det är klart, men då faller väl kulan, i det här fallet så dyker den med ordentlig kraft, men ska se om jag blir välsignad med ljus efter jobbet så jag kan gå igenom pipa, hopupgummi och hopupen.

DS
Inlägg: 2
Blev medlem: tor feb 04, 2016 10:07 am

Re: Specna m4 - nybörjare med frågor

Inlägg av DS »

Om hoppen är nollad som du skriver torde väl första åtgärden vara att skruva upp hoppen? Utan hopp kommer kulan dyka relativt fort, oavsett fjäderstyrka. En annan aspekt är möjligheten att någon smort pipa/hopp/mag med silikon. Har du fått silikon på kulorna eller hoppen kommer kulorna dyka som du beskriver.

Innan du att isär vapnet igen rekommenderar jag att du helt enkelt försöker justera hoppen samt tillser att mag/hop/kulor inte är påverkade av silikon. Lättast är tygbitar på läskstång, är det riktigt skitigt kan du gå på med
Bräkleen eller rödsprit på tyglapparna.
"If it jiggles it's fat"
A. Schwarzenegger

Moffe000
Inlägg: 42
Blev medlem: tis jan 12, 2016 9:04 am

Re: Specna m4 - nybörjare med frågor

Inlägg av Moffe000 »

Ska testa en saftig rengöring, en polare blev glad över min nya m4noch började smörja den... och passade då på ayt spruta in spray i pipan... "dä blir så jävla bra glid vettö" jag har torkat ur pipan men ska gå lös lite hårdare.
Påverkar silicon så elakt alltså?

Gwlyddyn
Inlägg: 998
Blev medlem: mån maj 14, 2012 1:37 pm

Re: Specna m4 - nybörjare med frågor

Inlägg av Gwlyddyn »

Som sagt: Innan du gör något alls bör du provskjuta den utomhus så du ser hur mycket "hopup" du kan ställa in. Har din polare sprayat smörja in i pipan kommer det försvinna efter ett par magasin. Försök inte laga något som kanske inte ens är trasigt.

Skriv svar