Intro:
Jag har hållit på med hobbyn drygt ett år nu och bland det jag tycker är allra svårast är att försöka få ett grepp om är den enorma mängd varumärken som har med airsoft att göra. Det finns några originaltillverkare, några som kopierar originalen och för att göra det ännu mer förvirrande ett gäng som rebrandar de kopierade produkterna. Dessutom benämns dessa ibland olika beroende på land.
Eftersom att jag är relativt ny inom hobbyn har jag långt ifrån första hands erfarenhet av alla dessa varumärken. Jag hoppas att vi i och med denna tråd tillsammans kan skapa en så komplett lista som möjligt över varumärken och vad man kan förvänta sig av dessa, vilka produkter som dem gör bra och vilka man bör undvika. På så sätt kan flera undvika att köpa citroner.

En del av infon nedan sammanställd från andra sidor. Om ni tycker att något misstämmer, vänligen skriv varför samt vad det bör stå istället.
Nu har jag listat upp det lite per kategori, det går givetvis att ha bara en A-Ö lista om ni hellre önskar det. Vet att det finns oerhört många fler märken än dem jag listat upp nu, men dessa är dem jag hann knappa in denna gång.
Rekommenderad läsning för mer ingående info kring interna delar:
https://www.reddit.com/r/airsoft/commen ... arts_list/
Ordlista:
ACM = All Chinese Made (Made in China)
OEM = Original Equipment Manufacturer (the company that actually manufactured the product)
Airsoft vapen och replikor:
Bössor:
A&K - ACM
ACM -
AGM -
Ares -
ASG -
Classic Army -
Cybergun -
CYMA -
D-Boys -
Echo1 Airsoft -
G&G -
G&P -
ICS -
Jing Gong (J&G) -
King Arms -
KJW -
KWA -
KWC -
P&J - ACM, Rebrandad A&K, Taiwanguns inhouse märke. Kommer ofta med starkare fjäder och andra mindre uppgraderingar. Relativt billig, OK kvalité.
S&T -
SRC -
Systema -
Tokyo Marui - OEM
Umarex -
V-Force Airsoft (VFC) -
WE -
Interna delar & Hopup:
ASG Ultimate - Rebrand av Lonex på en del interna delar?
Big Dragon -
Core -
Deep Fire -
Dream Army -
Element -
Firefly -
HS Armory HSA - Hunterseeker5's egengjorda delar
Guarder -
Lonex -
Madbull -
Matrix - Rebrand av Core
Modify -
Siegetek - Hög kvalité på kuggar, kostar en hel del
SHS - Prisvärda kugg, motorer, pistonger, cylinderhuvuder, pistonghuvuden m.m.
Ultimate -
Prometheus -
Prowin - Bra hopuphus
ZCI - Prisvärda kugg, motorer, pistonger, cylinderhuvuder, pistonghuvuden m.m. Prisvärda precisionspipor.
Yttre delar:
Magpul -
Batterier & Laddare:
Imax -
Mosfet:
Burst Wizard -
BTC Chimera/spectre -
Gate -
Hamsterfet -
Jonezy -
Nukefet -
Zardichar -