Något är kaputt?

Här är inga frågor för dumma! God ton och artighet gäller, kan du inte vara trevlig så behöver du inte skriva här.
christian holmberg

Något är kaputt?

Inlägg av christian holmberg »

Mitt gevär (inköpt 2012) vill inte som jag vill, nämligen inte fungera. Jag kopplar in batteriet som legat och laddat i en fyra, fem timmar och försöker skjuta men inget händer. På en av strömkablarna så finns det en svart liten behållare som man kan skruva isär, och där i sitter en liten säkring. Vad är troligast att det är batteriet som är kaputt? Eller säkringen? Kan man "tjuvkoppla" förbi säkringen för att se om det som strular och hur gör man så smidigast månntro?
Senast redigerad av 1 christian holmberg, redigerad totalt 0 gånger.

Användarvisningsbild
HrodgarHippie
Hippie
Lag / förening: Cannibal Hippies
Aktiv sedan: 2004

Re: Är det batteriet eller en säkring som är kaputt?

Inlägg av HrodgarHippie »

Ja, de flesta klipper bort säkringen helt och löder ihop, så tjuvkoppla du för att testa. Min gissning är att batteriet har gett upp.

Marcules

Inlägg av Marcules »

Du ser ju om säkringen är bränd. Är den tunna tråden som går genom säkringen av så är det säkringen som är trasig. Finns nya på bensinmacken.
-:Skogsfrisk:-

christian holmberg

HrodgarHippie skrev:Ja, de flesta klipper bort säkringen helt och löder ihop, så tjuvkoppla du för att testa. Min gissning är att batteriet har gett upp.
Tjuvkopplingen gav inget resultat. Så jag hoppas på att problemet beror på att batteriet gett upp.

Säkringen ser hel ut.

Marcules

Inlägg av Marcules »

Du kan ju kolla så inte en motorkontakt hoppat av. Skruva bort plattan i botten på pistolgreppet och kolla.

christian holmberg

Har kollat och när jag petade till en sladd och höll inne avtryckaren så ville motorn "hoppa till" så det kan vara något där som också strular.
Vågar nog inte experimentera mera själv så säkrast blir väl att ta bössan till en fackman som kan ta en till. Tror ni att det är ekonomiskt försvarbart att reparera (eller uppgradera) bössan eller ska jag köpa nytt?

Edit Har funnit felet tror jag. Var glapp på motorn vid en av kontakterna eller hur jag nu ska förklara det. När jag slöt anslutning och höll inne avtryckaren så spann motorn igång :mrgreen:
Dock vill motorn inte driva bössan till att skjuta :evil:

Edit 2 får se om jag pallar laga skiten imorgon. Nu är jag trött.

Edit 3 Batteri, säkring och motorn fungerar som de ska. Dock så sitter de kugghjul som motorn ska driva fast som berget. Hur råder man bot på detta? Är det ens lönt att reparera (alt "uppgradera" bössan) eller ska jag köpa nytt?

Marcules

Re: Något är kaputt?

Inlägg av Marcules »

Självklart är det värt att reparera. Det kostar dig någon hundring om det är kugghjulen och eller pistongen som är trasig, alternativt så är boxen bara låst. Då är det gratis. Kanske en pizza till den som utför jobbet om du inte vill/vågar själv. Men ta tillfället i akt att lära dig istället, finns hur många guider som helst på Youtube om hur man plockar isär en m4/m16 aeg och meckar en v2 gearbox.

Börja med att kolla så inte bara boxen är låst, antingen kan du peta/bända på anti reversal latch eller så kan du prova med ett batteri med mycket kraft, typ ett fulladdat 11,1V lipo.

christian holmberg

Har nu kollat igenom lite klipp på youtube och petat till anti reversal latchen och monterat ihop geväret igen. Dock vill geväret fortfarande inte skjuta samt att de låser sig i samma position som innan jag petat till anti reversal latchen.

christian holmberg

Då har man klantat till det rejält. Monterade ut gearboxen/mechboxen (eller vad nu korrekt jargong är) samt öppna upp den. Har nu massa kugghjul och andra interna delar som jag inte har den blekaste aning om vad de ska sitta. Är inne på malmö airsofts sida och kollar på nya gearboxen/mechboxen men de kostar ju lika mycket om inte mer än vad jag gav för bössan. Är det fortfarande ens lönt att försöka reparera skiten eller är det lika bra att köpa nytt? Om någon kan reparerar skiten så bjuder jag på pizza alternativt thaimat.

Användarvisningsbild
HrodgarHippie
Hippie
Lag / förening: Cannibal Hippies
Aktiv sedan: 2004

Inlägg av HrodgarHippie »

*fniss* Vänta ett ögonblick. Kommer strax editera..

EDIT;
Youtube är din bästa vän. Du har just gjort det mest skrämmande, men lärorika, misstag du kan. Nämligen att LÄRA DIG ATT MECKA SJÄLV! ^_^

Varsågod, sug i dig, börja mecka. Det är faktiskt inte så svårt med en hjälpande hand.

https://www.youtube.com/user/Mechbox6mm
https://www.youtube.com/results?search_ ... ft+mechbox

Skriv svar