Varför inte bara köpa en laddare? Finns en smartladdare på teknikmagasinet (B6AC+)som laddar det mesta (nicd, nimh, lipo, li-ion) som kostar 400:-. Det är det lätt värt, då den kommer att fungera för resten av din airsoft karriär så till vida att det inte kommer någon ny batteriteknik. Samma typ av laddare går att hitta för typ 250:- från utlandet, men eftersom du behövde batteriet på söndag så...
Ett annat alternativ är att ställa en fråga i anmälan till spelet om någon kan ta med ett extra batteri och låna ut till dig, de flesta som hållit på ett tag har några extra batterier.
Ett tredje alternativ är att köra slut på batteriet (plinka i trädgården kanske, eller en urladdare om du har en sån) och sen ladda det med den laddare du har enligt instruktion.
Hoppas det löser sig, batteritorsk är näst sämst efter att bössan rasar när man är ute och spelar...
Batteri, ladda eller inte ladda?
Re: Batteri, ladda eller inte ladda?
-:Skogsfrisk:-
Re: Batteri, ladda eller inte ladda?
Gissar du fått med en vanlig långsamladdare, liten adapter med en batterikontakt direkt på utan någon reglering alls. Det är som du säkert förstår ingen bra laddare men går att använda.
Utan något sätt att mäta som med multimeter eller kolla ström osv är det svårt att säga tider osv, så enda praktiska rådet jag kan ge?
Koppla in batteriet och börja ladda. Känn på batteriet med 15min mellanrum (ställ mobilen eller äggklocka). Ljummet batteri något över rumstemp är ok, men börjar det kännas ordentligt varmt att ta på så koppla väck det och låt det svalna. Färdigt för spela med.
Däremot kan jag tyvärr berätta att om du tänkt spela med ett gissningsvis vanligt 8.4V 1100mAh NiMH mini batteri ute vid denna tiden på året lär du bli besviken, inte ens säkert vapnet cyklar ordentligt efter halvtimme ute vid +10C eller under. NiMH är helt enkelt inte bra batterier vid +15C eller under, och behöver generellt högre spänning för fungera vid ner mot +5C.
Utan något sätt att mäta som med multimeter eller kolla ström osv är det svårt att säga tider osv, så enda praktiska rådet jag kan ge?
Koppla in batteriet och börja ladda. Känn på batteriet med 15min mellanrum (ställ mobilen eller äggklocka). Ljummet batteri något över rumstemp är ok, men börjar det kännas ordentligt varmt att ta på så koppla väck det och låt det svalna. Färdigt för spela med.
Däremot kan jag tyvärr berätta att om du tänkt spela med ett gissningsvis vanligt 8.4V 1100mAh NiMH mini batteri ute vid denna tiden på året lär du bli besviken, inte ens säkert vapnet cyklar ordentligt efter halvtimme ute vid +10C eller under. NiMH är helt enkelt inte bra batterier vid +15C eller under, och behöver generellt högre spänning för fungera vid ner mot +5C.
This space intentionally left blank