Hur länge måste jag ladda batteriet?

Här är inga frågor för dumma! God ton och artighet gäller, kan du inte vara trevlig så behöver du inte skriva här.
Possum
Inlägg: 154
Blev medlem: mån jul 23, 2012 8:02 am

Hur länge måste jag ladda batteriet?

Inlägg av Possum »

Tja!
Håller på i laddar batteriet för första gången och vill gärna provsskjuta bössan.

Hur länge måste jag ladda? Laddaren har ingen lampa som säger till när det e klart.

När kan jag rycka ur o panga ner lägenheten? :)

Tacksam för svar

Batteriet är ett 8,4 nimh

frange
Inlägg: 155
Blev medlem: mån maj 14, 2012 5:45 pm

Re: Hur länge måste jag ladda batteriet?

Inlägg av frange »

Vad har du för mah-värde på batteriet? Och, vad har du för laddare?
Extremt inaktiv inom airsoft och Airsoftsverige nu för tiden...


Yes, I'm goin' to hell. But fuck it, it's gonna be warm and I'm gonna know people there.

Possum
Inlägg: 154
Blev medlem: mån jul 23, 2012 8:02 am

Re: Hur länge måste jag ladda batteriet?

Inlägg av Possum »

1100mah

Laddaren... Hmm output 9vdc 250mA

Endymion
Inlägg: 114
Blev medlem: tor jun 28, 2012 5:18 pm

Re: Hur länge måste jag ladda batteriet?

Inlägg av Endymion »

Vet inte hur mycket kräm som var i batteriet redan från början. ~5 timmar låter väl rimligt när batteriet är tomt. Tänker du köra med NiMh-batterier rekommenderar jag att du BUMS springer till biltema och köper denna: http://www.biltema.se/sv/Kontor---Tekni ... iCd-38242/. Den går över på underhållsladdning när batteriet är fulladdat och du slipper riskera att det går sönder.

Possum
Inlägg: 154
Blev medlem: mån jul 23, 2012 8:02 am

Re: Hur länge måste jag ladda batteriet?

Inlägg av Possum »

Åh bra tips!

För köra o köpa en imorrn!

Nä nu rycker jag ur skiten i skjuter ett par salvor!

Eller kan man "paja" batteriet av det?

Stygge
Inlägg: 463
Blev medlem: mån maj 14, 2012 11:03 am

Re: Hur länge måste jag ladda batteriet?

Inlägg av Stygge »

Från tomt ska du ladda enligt formeln:
Kapacitet batteri (mAh) / Kapacitet laddare (laddström) = tiden.

I ditt fall:
1100/250=4.4h

Som sagt, Biltemaladdaren äger. Alternativet är timer eller ett jäkla fipplande med multimeter...

Edit:
Nej du pajjar det inte om du skjuter när det inte är fullt. Däremot om du skjuter med det när det är tomt (cellerna får aldrig gå under 1.0v). NiMh/NiCd-celler mår absolut bäst av att laddas ur innan de laddas upp och då gärna laddas fullt. Batterierna dör dock inte på en gång om man inte laddar dem fullt men de tappar effekt i längden (hur minnet i cellerna funkar får någon annan förklara.).

Endymion
Inlägg: 114
Blev medlem: tor jun 28, 2012 5:18 pm

Re: Hur länge måste jag ladda batteriet?

Inlägg av Endymion »

Kan tillägga att biltemaladdaren även har en urladdningsfunktion.

Av ren nyfikenhet, vad har du köpt och är det första vapnet? Välkommen till hobbyn isåfall.

edit: Batteriet som följer med brukar väl inte vara någon jättehöjdare så du kommer säkerligen vilja köpa nya som räcker längre ändå (kanske till och med överväga Li-Po).

Lite nyttig information om batterier: http://idioterna-as.se/viewpage.php?page_id=10

Possum
Inlägg: 154
Blev medlem: mån jul 23, 2012 8:02 am

Re: Hur länge måste jag ladda batteriet?

Inlägg av Possum »

Tack för alla råd, blir lätt en biltema laddare imorgon.

Köpte en umarex g36c sportsline. Satt ditt foregrip och red-dot som jag har från annat skytte. Ser ok ut!

Nätmask för mun, bolle brillor, inväntar väst och pistolhölster från taiwangun (upptäckte dem efter jag redan köpt g36an). Väntar även på en hi-capa 5 1911 pistol (1911 äger)
All in!

Går det åt skogen får ni väl fynda i köp o sälj ;)

Första grejerna ja! aldrig lirat. Om man inte räknar ärt-rör i skogen 20 år sedan.

Endymion
Inlägg: 114
Blev medlem: tor jun 28, 2012 5:18 pm

Re: Hur länge måste jag ladda batteriet?

Inlägg av Endymion »

Alright. Jag var själv ute på mina två första spel i helgen och har också gått "all in" kan man säga. Har iofs spelat en del paintball förr så konceptet var ju inte nytt, men det var fruktansvärt kul. Lycka till!

Possum
Inlägg: 154
Blev medlem: mån jul 23, 2012 8:02 am

Re: Hur länge måste jag ladda batteriet?

Inlägg av Possum »

Står på biltema med deras laddare i handen nu. Men ser att kopplingen på denya är större? Behöver jag nån annan del till laddaren?

Tacksam för svar så jag får med mig allt från butiken! :)

Skriv svar