Cyma & Dboys AKMS

Här är inga frågor för dumma! God ton och artighet gäller, kan du inte vara trevlig så behöver du inte skriva här.
Åback
Inlägg: 59
Blev medlem: tis maj 15, 2012 4:37 pm

Cyma & Dboys AKMS

Inlägg av Åback »

Hej!

Jag är på jakt efter en AKMS mest tänkt som backup/lånebössa & jag har siktat in mig på en Dboys RK10S & en Cyma CM048S & jag undrar vilken av de 2 som ger mest värde för pengarna ur lådan?

Dboys RK10S är som jag förstått helt i stål, undantaget pipan. Men jag har också läst att Dboys hade problem med kolvmekanismen & sned frontsiktespost.

Cymas CM048S är blandat stål & zinc/alu, men det verkar som om att Cyma inte har några problem med vare sig kolven eller siktesposten, samt lite bättre internals, vad jag har förstått.

Som sagt, vilken av dem ger en bäst värde ur lådan? Behöver lite synpunkter från de som erfarit dem.

Mvh
// Anton

ministry
Inlägg: 753
Blev medlem: mån maj 14, 2012 12:41 pm

Re: Cyma & Dboys AKMS

Inlägg av ministry »

Skulle säga att RK10S (bör vara just S pga. helstål) är aningen finare till det yttre. Cyma vinner på prestanda, men om du ändå skall in och pilla i lådan så föreslår jag RK10S.

Vad gäller låsmekanismen är det någonting som kan strula på båda modeller, eftersom de båda har någon slags skitmetall däri. Jag kan inte svara på om endera är bättre (ett sådant statistiskt underlag torde vara svårt att finna), men jag vet att problemet kan uppstå på båda. Eller så har du tur och upplever aldrig problem. Om du kan tänka dig att gå upp i prisklass finns fabrikat som har överlag bättre konstruktion och i synnherhet låsmekanismen.
И если в поход cтрана позовет
За край наш родной мы все пойдем в священный бой

SonOfaGun
Inlägg: 125
Blev medlem: ons maj 23, 2012 9:48 pm

Re: Cyma & Dboys AKMS

Inlägg av SonOfaGun »

Köpte en Rk-10s och det har bara gått troll i den bössan. Gearboxen låste sig första spelet och käkade kugg. Efter en jäkla massa meckande med lådan så gav jag upp och köpte jag en ny gearbox, blev en del pill med den också men just nu så rullar den fint.

Till det yttre så skulle jag väl säga att den ser ok ut. Men ytfinishen är rätt grov tråkig, men med en omgång svinto och 1000-papper så är den rätt ok.

Men skulle jag i efterhand köpa en AK, så skulle jag lägga $100 till och köpa en E&L. Finns ju inte i underfolding modell, men AKM fullstock är helt ok.

Skriv svar