Ny spelare/val av vapen (FN FAL para, G3, G36 mm)

Här är inga frågor för dumma! God ton och artighet gäller, kan du inte vara trevlig så behöver du inte skriva här.
alexoyeah
Inlägg: 49
Blev medlem: ons apr 15, 2015 6:35 pm

Ny spelare/val av vapen (FN FAL para, G3, G36 mm)

Inlägg av alexoyeah »

Hej allesammans och välkomna till min första tråd. Har varit inne på det här ett tag och i veckan tog jag steget in i en butik får lite rådgivning. Inga konstigheter där, skydd osv men jag måste självklart ha ett gevär av nåt. Det jag behöver lite feedback på är på hur airsoftmarknaden ser ut samt på de funderingar på gevären jag har funderat på.

Vi börjar med gevären då. Jag är lite av en realistfanatiker när det gäller sånt här och mitt förstahandsval skulle vara en redig G3. Jag avskyr nämligen allt som har med räls (m4, m16 osv = blä) att göra och är inte direkt intresserad av en AK-modell. Det ska vara långt helst över 1meter samt tungt och inte allt för mycket plast på den heller. Tror inte jag kommer köpa någonting under 3kg. Jag är också väldigt noga med att jag ska gilla vapnet estetiskt. Ja, jag är en kräsen köpare!

Av vad jag hört så gör classic army hyfsade bössar och blev såklart genast intresserad av deras G3. När jag gjorde min forskning så visade det sig att deras G3 vägde runt 3kg. Från vissa videos verkade den också ganska plastig dock rejäl. Till skillnad från det verkliga geväret var det här en avsevärd skillnad. Jag såg också att det fanns en G3 som var gjord helt i metall och som skulle väga en del. Men tillverkas tydligen inte längre. Såg även att CA har en G3SG1 vilket självklart också var lockande, vägde också lite mer men jämfört med "originalet" inte i närheten, detta är en stor grej för mig.

Jag kom in på hyperreplikaproducenterna Systema PTW och Realsword. Jag måste säga att det var nästan precis vad jag var ute efter. Problemet är där att deras utbud är så mycket mindre än andra även om en mp5 på 4kg eller en AK på 5kg låter lockande. Mitt letande fortsatte.

Nästa logiska steg efter en G3 vore väl självklart en FN FAL då. King Arms hade två val(dvs full length endast här) FALs som intresserade mig. En standard och en para. "Valet" för mig var självklart enkelt då para versionen väger 1kg extra + att det är inte så stort viktsteg till den riktiga versionen. Ni kan inte förneka att den ser bra ut. Problemet här var att jag kunde inte hitta att den importerades till Sverige samt att den verkade inte helt lätt att ha o göra med. Något som en nybörjare definitivt bör ta hänsyn till. Den där asiatisk nätbutiken samt airsoftcenter verkade ha den i alla fall. Men mer om det senare.

Så vad gör jag nu? Jo, min sista utväg är den fulsnygga G36. Här verkade som det fanns en väldans mer att välja emellan. Jag läste JonathanRLs tråd och tittade även på en video. Och den verkade ganska häftig, särskilt med blowback. Jag hittade de två där man kunde se specifikationerna och om jag förstått rätt är de samma vapen även om de väger olika: ARES och Umarex. Det måste självklart vara med lång pipa. Vad som också är ett stort plus är de väger nästan exakt lika mycket som dess verkliga motsvarighet: 3.6kg och 3.5kg(?), ett stort plus.

Sammanfattningsvis/mina frågor - TL;DR

• Killen i butiken sa att man kunde beställa vapen genom dem bara de fanns på importsidan. Ska en nybörjare köpa från utländska affärer om det inte finns som import till Sverige?

• Jag kom på mig hela tiden när jag hela tiden tittade på något än något annat en en G3a eller FAL, ska man behöva välja sina andrahands köp, eller tom vapen man aldrig tänkt köpa?

• Är FN FAL Para bra för en nybörjare? Tillräcklig simpel att underhålla, då jag dessutom nog måste köpa från utlandet (se ovan.)

• Har jag missat någon där man kan hitta en bra G3 eller FAL? Känns som om jag kollat de flesta butiker.

• Jag tvivlar inte på att G36 är bra men jag gillar ju inte utseendet på den direkt. Rekommenderar ni ändå köp av den?

• Kan ni sluta köpa m4or och AKor så andra vapen kan komma in på marknaden?
not one step back

Åback
Inlägg: 59
Blev medlem: tis maj 15, 2012 4:37 pm

Re: Ny spelare/val av vapen (FN FAL para, G3, G36 mm)

Inlägg av Åback »

Hej!

Alltid roligt att höra att det finns andra som inte är direkt förtjusta i railtäckta vapen! :)

Mitt första vapen var en Classic Army G3A4 & den fungerade dugligt som förstavapen i min åsikt, om lite skrikiga internals. Motorn lät väldigt mycket från min hur jag än justerade den t.ex
Nuförtiden verkar det som om de har försvunnit lite från marknaden. Flera återförsäljare som hade dem innan har så gott som slutat köpa in dem verkar det som, så att hitta en kanske blir lite svårt. Jag är inte helt 110% på det, men någon annan kan säkert upplysa dig om det.
Jing Gong gör också G3's i plast, men de är helt ok & spelbara för priset i min åsikt.

FAL's finns det inte heller jättemånga av. Den King Arms FAL Para Carbine jag hade var ett av de bästa jag haft, men att hitta delar kan vara svårt om något skulle gå sönder. Magasincatchen gick av på min & jag hade ett helvete att hitta en reserv.

Men, som Agehall skrev, är du helt ny inför "airsoftscenen" så är det nog bättre om du först köper något att prova med, så du vet att det är något du vill hålla på med. Det blir lätt dyrt fort! :D
Jag gör så gott som alla mina vapenköp från utlandet & det blir faktiskt mycket billigare än hos Svenska återförsäljare i många fall.

// Räven

ohman
Inlägg: 1688
Blev medlem: mån maj 21, 2012 7:58 pm

Re: Ny spelare/val av vapen (FN FAL para, G3, G36 mm)

Inlägg av ohman »

Hej och välkommen,

Om du vill ha en G3 tycker jag absolut att du ska leta reda på en som passar din smak, att köpa ett vapen som du egentligen inte är så förtjust i är inget jag rekommenderar, du kommer antagligen inte bli nöjd.

En väldigt stor del av airsoftandet (i alla fall för mig) är att modifiera vapnen för att passa dig. Detta innebär att du helt enkelt får komma på fiffiga lösningar på egen hand för att bli nöjd. I fallet med G3an så skulle jag köpa den som ser bäst ut externt, om viktskillnaden sedan stör dig så är det inget som hindrar dig för att lägga till vikt i form av bly/stål på lämpliga ställen i kroppen, fylla ut kolven osv, för att komma upp i realistisk vikt.

Att jag prioriterar det externa är för att allting internt går att byta ut och/eller modifiera, det är dock mycket svårare att ändra kvaliteten på skalet. Utöver detta så finns det några G3-fantaster här på forumet som säkerligen kan ge dig tips om att byta ut externa delar mot RS-motsvarigheter och vilka modifikationer som behövs för att de ska passa.

Den enda nackdelen med att inte handla inom landet är att det kan bli bökigt med garantiärenden, om du är villig att leva med det så är det absolut inte något som hindrar dig från att beställa var som helst i världen.
ADAM skrev:Byt till Deans på allt. Det blir skitbra. Jag lovar. Tro mig. Jag har körkort.

x1ph1as
Inlägg: 59
Blev medlem: tis jul 23, 2013 3:46 am

Re: Ny spelare/val av vapen (FN FAL para, G3, G36 mm)

Inlägg av x1ph1as »

Jag köpte en JG G3A3 som första vapen, helt kär i den blev jag och fastnade ordentligt för hobbyn. Men såhär i efterhand så skulle jag nog ha valt ett annat vapen först eller iaf trimmat ner G3n till CQB så jag kunnat vara med på alla spel.
Allt eftersom jag spelade så ökade mina krav och fort gick det innan plastkorppen inte längre dög och jag sålde G3n. Så det där med att köpa ett vapen först och sedan byta till nått man verkligen vill ha låter kanske onödigt och dyrt. Men om du fastnar för hobbyn kommer du nästan garanterat att vilja byta vapen hursom (om du nu inte lägger ut en ordentlig summa pengar direkt, vilket kan vara onödigt om du inte fastnar).
Så vill du ha en G3 eller en FAL, go for it! Det kommer att ge dig mycket glädje at spela med ett vapen du gillar och du kommer garanterat att fastna för airsoft. Men bli inte förvånad om du hursom kommer att få upp ögonen för något annat när dina erfarenheter och krav ökar.
Så valet är egentligen:
1. börja med en billig bössa för att känna på airsoft lite och få lite mer insikt i vad du verkligen vill spela med, du kommer mest troligen endå att vilja byta vapen inom ett år från din debut.
2. lägg ut lite mer pengar för att få det vapen du verkligen vill ha (just nu). Förhoppningsvis träffar du rätt och blir 100% super kär :) men det finns även en risk att du endå kommer att få upp ögonen för nå annat och kommer vilja byta vapen inom ett år från debut.
3. hitta ett mellan ting, som jag gjorde, och köp en billig variant av vapnet du vill ha. på så vis blir det inte helt onödigt när du vill byta vapen och du får fortfarande känna på det vapnet du tittat på länge :)

Men det är bara mina erfarenheter. Jag har en snubbe i mitt lag som är inne på sin 5e bössa på mindre än 12månader. Jag avverkar min andra på 2 år nu.

Skriv svar