Vapen och service
Vapen och service
Är ny här på forumet och även helt grön inom airsoft, har kollat på youtube, besökt butik och läst en del om min nykläckta hobby men som det alltid är så känns det som man kommit in i en djungel med allt man skulle behöva veta/kunna.
Kan ju dra min första fråga då, jag har räknat på vad mitt inköp hade kunnat tänkas bli (vapen och tillbehör, skydd, kläder mm), så där är jag väl hyfsat med, men det jag undrar är om det finns några årliga eller regelbundna kostnader man måste räkna med (förutom skott) som t ex servicekostnader om det existerar?
Kan ju dra min första fråga då, jag har räknat på vad mitt inköp hade kunnat tänkas bli (vapen och tillbehör, skydd, kläder mm), så där är jag väl hyfsat med, men det jag undrar är om det finns några årliga eller regelbundna kostnader man måste räkna med (förutom skott) som t ex servicekostnader om det existerar?
Re: Vapen och service
En massa oregelbundna kostnader som typ blir regelbundna fast ändå inte eftersom fingrarna hela tiden sliter på beställknappen när man spanar på sidor typ....
Det är min luddiga erfarenhet. Det är iaf alltid bra att ha lite cash på kontot ifall något händer med bössan. För de kan gå sönder efter 1 spel som orginal eller 100. Lite oberäkneligt. Alla spel man ska på kostar lite pengar. Ca50kr-100kr för söndagsspel och 300-1000kr för större. Och sen bensin. Mat m.m. annars som du skrev boll och gas ev kostar.
De stora pengarna åker dock på alla köp begär som dyker upp ganska fort i hobbyn.
Det är min luddiga erfarenhet. Det är iaf alltid bra att ha lite cash på kontot ifall något händer med bössan. För de kan gå sönder efter 1 spel som orginal eller 100. Lite oberäkneligt. Alla spel man ska på kostar lite pengar. Ca50kr-100kr för söndagsspel och 300-1000kr för större. Och sen bensin. Mat m.m. annars som du skrev boll och gas ev kostar.
De stora pengarna åker dock på alla köp begär som dyker upp ganska fort i hobbyn.
Jo jag lider av som så många andra det där köpbegäret, man är ju lite prylgalen och kliar redigt i fingrarna när jag kikar på hemsidor:)
Då finns det inget specifikt i alla fall att vapnet måste lämnas in på en årlig service/visst antal spel, slitagedelar kan jag ju tänka mig dyker upp men det lilla jag har läst om just det så verkar det inte vara några större kostnader.
Då finns det inget specifikt i alla fall att vapnet måste lämnas in på en årlig service/visst antal spel, slitagedelar kan jag ju tänka mig dyker upp men det lilla jag har läst om just det så verkar det inte vara några större kostnader.
Efter 5års söndagsspelande hade notan hamnat på 25k...
Efter 8 mån. impressionspelande i år....runt 16 tusen

Raptors - FBI Hostage Rescue Team
Oj, kan det dra iväg i såna höga kostnader, men har det med att göra själva "grundutrustningen" (vapen, extra magasin och batteri till det, glasögon och mask)? eller är det söndagsspel och vill ha begäret (som i sin tur hade gått att bromsa)?
Är det så dyrt så kan jag ju säga att min ekonomi inte håller för det för tillfället.
Måste passa på att tacka för era snabba svar!
Är det så dyrt så kan jag ju säga att min ekonomi inte håller för det för tillfället.
Måste passa på att tacka för era snabba svar!

Det mesta är ett ha begär. De flesta delar är inte så dyra och lär.man sig mecka så.blir det ganska billigt att laga salerna som går sönder
Efter ett år med impression så kan jag säga att dom där siffrorna stämmer ganska braTeemu76 skrev:Efter 5års söndagsspelande hade notan hamnat på 25k...

Årlig service brukar inte vara något såvida du inte börjar uppgradera bössan, då kommer kostnaderna sticka iväg lite. Generellt klarar du dig rätt bra på stock gevär, en bra första uppgradering är 7.4v LiPo bara för att få upp rps och anstränger inte geväret så mycket mer och gör det lättare att spela på vintern. Du kan klara dig rätt bra under 3000 kr för "startkit" beror mer på vilket vapen man vill ha.
Ett bra tips om du vill ha goggles är att kolla på paintballmasker, typ JT Proshield. De har dubbelglass samt att de sitter längre ut från ansiktet förhindrar imma och vill du börja använda siktena mer så kan du alltid behålla de goggles som sitter i masken som är mycket bättre än de flesta airsoft varianter. Man behöver inte heller superdyra kängor - arbetskängor från jula duger rätt bra.
Ett bra tips om du vill ha goggles är att kolla på paintballmasker, typ JT Proshield. De har dubbelglass samt att de sitter längre ut från ansiktet förhindrar imma och vill du börja använda siktena mer så kan du alltid behålla de goggles som sitter i masken som är mycket bättre än de flesta airsoft varianter. Man behöver inte heller superdyra kängor - arbetskängor från jula duger rätt bra.
Jag har suttit och kikat runt på nätet idag och ser ut att kunna få ett helt ok kitt för 3000 kr som du säger Fred, sen blir det lite småplock runt om kring som kläder, och bra tips med julakängor för jag använder magnumkängor som vinterkängor idag och de är fruktansvärt bra men för dyra för att slita ut i skogen kan jag tycka.
Kollade även upp jt masken och även där var det ett bra pris och antagligen väl beprövade, sen vet man ju aldrig om jag trivs i den eller ej, man får väl prova sig fram helt enkelt.
Jag låter väl hur snål som helst och det stämmer väl till en viss del men mest är jag sparsam, har dels ett annat huvudintresse som kostar och sen så bor man fint, har 2 barn och en dyyyr fru
haha.
Kollade även upp jt masken och även där var det ett bra pris och antagligen väl beprövade, sen vet man ju aldrig om jag trivs i den eller ej, man får väl prova sig fram helt enkelt.
Jag låter väl hur snål som helst och det stämmer väl till en viss del men mest är jag sparsam, har dels ett annat huvudintresse som kostar och sen så bor man fint, har 2 barn och en dyyyr fru