Ang avstånd

Här är inga frågor för dumma! God ton och artighet gäller, kan du inte vara trevlig så behöver du inte skriva här.
Sport
Inlägg: 118
Blev medlem: tis maj 22, 2012 3:59 pm

Re: Ang avstånd

Inlägg av Sport »

Du kommer inte bli uppskattad ifall du kommer som nybörjare med en prickskyttebössa som är trimmad med 170 fjäder. En nybörjare har i 99/100 inte den situationsmedvetenheten han behöver för att kunna spela prickskytt effektivt. Sedan blir folk allmänt nervösa då de ser någon som knappt vet vad airsoft är med en högt trimmad bössa. Ett sådant skott på nära håll går igenom glasögonen och kan skada ordentligt.

dariantel
Inlägg: 242
Blev medlem: tor jun 21, 2012 8:50 pm

Re: Ang avstånd

Inlägg av dariantel »

Måste hålla med tidigare talare. om du nu är nybörjare.
Styrka är dessutom inte allt, det är faktist en förbannat liten del i det hela för att få räckvidd. Och när man är ny är det grymt svårt att avgöra hur långt 30 meter är ute i skogen. det är i princip på större spel på större områden som bössan kommer kunna användas i huvud taget.

sindeliax
Inlägg: 42
Blev medlem: ons jan 01, 2014 11:41 pm

Re: Ang avstånd

Inlägg av sindeliax »

om man är osäker så kan man skaffa en billig rangefinder.. en tusing och du är safe sen.. klart
Viva la guerre, Viva la mort
Viva la grande revolte

Makkan
Inlägg: 9
Blev medlem: fre okt 31, 2014 8:38 pm

Re: Ang avstånd

Inlägg av Makkan »

Precis :)

dariantel
Inlägg: 242
Blev medlem: tor jun 21, 2012 8:50 pm

Re: Ang avstånd

Inlägg av dariantel »

om du är van jägare så kan du säkerligen bedömma mer avstånd än de flesta airsoftare. bara det att många sett en hel del felbedömningar där ute hehe. de allra flesta ligger med sina bössor på 120 m/s. och de som trimmar sina sniper brukar kanske hamna 140 eller så. att gå till 170 kommer inte ge mer annat än säkerhetsavstånd såvida man inte lägger en förbannad massa tid på andra delar och mek. bara så du vet.
min bössa gör ca 120. det är en automatkarbin men den går ca 80 meter. lite beroende på väder och vind.

Makkan
Inlägg: 9
Blev medlem: fre okt 31, 2014 8:38 pm

Re: Ang avstånd

Inlägg av Makkan »

Kan tänka mig det :D alla kan göra en felbedömning men man har ju gett sig in i leken :) slängde man inte siktar på huvudet i första hand så är jag nöjd 8-) 8-)

Mrmonkeey
Inlägg: 184
Blev medlem: tor jul 03, 2014 7:25 pm

Re: Ang avstånd

Inlägg av Mrmonkeey »

Mycket handlar om bemötanden osv oxå. Skulle nån råka skjuta mig med 120trim på 3meter av reflex skulle inte ja blev grinig om han frågade hur det gick osv. Dock inte om han gör så hela tiden. Shit happens och vissa kan bli lite väl griniga på saker. Märker man dock att någon totalt ignorerar säkerhetsavstånd eller tycker att 5meter är 15 o inte lyssnar osv så skulle jag oxå bli grinig

Makkan
Inlägg: 9
Blev medlem: fre okt 31, 2014 8:38 pm

Re: Ang avstånd

Inlägg av Makkan »

Ja det är klart
Man får tåla lite
Men som sagt vissa skiter i det

veduren
Inlägg: 67
Blev medlem: mån maj 14, 2012 7:11 pm

Re: Ang avstånd

Inlägg av veduren »

Sedan är skillnaden mellan Airsoft och jakt avstånd, har du hagel vill du skjuta inom 30m och med kula så kan du skjuta på vilket avstånd du vill, men ju närmare desto bättre. Men i Airsoft och 170 trim så vill du skjuta utanför 30m upp till endast 100m.

Nybörjare oavsätt hur duktig den är på avstånd brukar kunna trycka av iallafall när adrenalinet och det kommer någon "från ingenstans".

Det är en av aspekterna som gör att man rekommenderar lägre trim i början och sedan jobba sig uppåt när man börjar bli varm i kläderna. Och som många påtalat tidigare så är utgångshastigheten det minst viktiga.

Xelley
Inlägg: 346
Blev medlem: mån maj 14, 2012 3:31 pm

Re: Ang avstånd

Inlägg av Xelley »

Jag skulle bli skitsne om någon dunkade på mig med en 210ms bössa på 3 meter. Då kan han be om ursäkt hur mycket som helst faktiskt. Noll respekt för det.
I dont do karate, i do Ka - Razy!

Skriv svar