Totalt ny, tips och råd

Här är inga frågor för dumma! God ton och artighet gäller, kan du inte vara trevlig så behöver du inte skriva här.
Mysteryslave

Totalt ny, tips och råd

Inlägg av Mysteryslave »

Hej!

Som rubriken då kanske antyder så är jag totalt grön vad gällande airsoft.
Jag har under ett antal år vart sugen på att pröva på att spela ett riktigt game,
för att på så sätt kunna bilda mig en uppfattning.

Nu har jag äntligen tagit tummen ur röven och faktiskt provat på.
Och är så glad över att jag gjorde det, för jäklar vad roligt det var.
Att springa runt o skjuta med i princip replikor utav vapen, i två lag ute i skogen.
Adrenallinrushen, vinnarskallen, den överväldigande glädjen. Jag fastnade direkt.

Och just av denna anledning sökte jag mig till detta forum, för att jag vill börja syssla med detta.
All hjälp uppskattas, först och främst, vilka märken jag ska hålla mig till, vilka sidor som är ¨
rekommenderade att handla ifrån och allt därimellan.

Känner ni för att skriva något informativt, gör gärna det. Jag behöver all hjälp jag kan få.

Med vänlliga hälsningar, Mysteryslave!

ohman

Re: Totalt ny, tips och råd

Inlägg av ohman »

Välkommen till hobbyn :)

Här har du ett ganska bra ställe att få information om vad andra tycker om olika återförsäljare både inom landet och i resten av världen: viewforum.php?f=100

Sen kan du alltid använda airsoft.nu för att söka bland de svenska återförsäljarna efter bästa pris när du vet vad du vill ha (under förutsättning att du vill handla inom landet förstås).

När det gäller märken så är det väldigt svårt att rekommendera något utan att du först beskriver vad som är viktigt för dig. Det finns helt enkelt ingen som är bäst på allt, passar för allt, samt har bäst pris ;)

Denna tråd är matnyttig och kan hjälpa dig på rätt väg för att bestämma vad som är viktigt för dig: viewtopic.php?f=117&t=496
ADAM skrev:Byt till Deans på allt. Det blir skitbra. Jag lovar. Tro mig. Jag har körkort.

Mysteryslave

Inlägg av Mysteryslave »

ohman skrev:Välkommen till hobbyn :)

Här har du ett ganska bra ställe att få information om vad andra tycker om olika återförsäljare både inom landet och i resten av världen: viewforum.php?f=100

Sen kan du alltid använda airsoft.nu för att söka bland de svenska återförsäljarna efter bästa pris när du vet vad du vill ha (under förutsättning att du vill handla inom landet förstås).

När det gäller märken så är det väldigt svårt att rekommendera något utan att du först beskriver vad som är viktigt för dig. Det finns helt enkelt ingen som är bäst på allt, passar för allt, samt har bäst pris ;)

Denna tråd är matnyttig och kan hjälpa dig på rätt väg för att bestämma vad som är viktigt för dig: viewtopic.php?f=117&t=496
Får först ta och tacka för länkar och info! Väldigt trevligt.

Jag kan väll säga vad jag rent spontant känner att jag vill ha ut utav vapen och utrustning.
Och det är först och främst kvalitét, det ska kännas verklighetstroget, helst vara i helmetall osv.
Både vapnen och utrustningen ska naturligtvis klara slitage, olika väderlag och kontinuerlig användning
med behov av service och underhåll såklart. Undrar även lite över vad jag som nybörjare
rekommenderas börja med när det gäller fjäder, CO2 eller gas. Jag vill självklart få ut det mesta utav hobbyn,
och har inga problem att lägga ett antal slantar.

Funderade även över ifall det kan gynna mig att i början köpa begagnat, för att sedan när jag fått rutin och allmän vetskap
gå över till att köpa och modifiera mina egna vapen till exakt vad jag är ute efter.

Tackar ännu en gång för din tid och vetskap inom detta ämne!

:)

Mysteryslave

Inlägg av Mysteryslave »

ohman skrev:Beroende på vad du vill ha för vapen så skiljer det lite, men VFC (som nämnt ovan), G&P, TM (Tokyo Marui), Classic Army, G&G samt King Arms har ett stort utbud och bra kvalitet. Framför allt de tre första tillverkarna håller extremt bra kvalitet på det externa.

Mest för pengarna får du om du köper begagnat då tillbehör (magasin, sikte, osv) och uppgraderingar brukar ingå i köpet.
Svårt att veta vilken typ utav karaktär jag vill utgöra på slagfältet vid detta tillfälle.
Men jag har läst igenom lite på forumet, och bestämt mig för att ta åt mig av tipsen om
att börja med en automatkarbin utav något slag. Även om lone-wolf sniping är något som jag
verkligen dras åt, så väntar jag med det. Som jag förstått det så får man ut mer utav
denna spelstil med lite mer sofistikerade vapen och utrustning, och allmän spelinsikt och kunskap.

Har ansökt om tillträde till köp och sälj delen här på forumet, och hoppas få tillgång snarast möjligt.
I övrigt så har jag kollat runt ganska mycket på nätet, men är totalt förvirrad då jag ej hänger med alls.

perlenbacher

Inlägg av perlenbacher »

Vad är det som du inte hänger med på?
Kan kanske ge en inblick i vad du behöver ha hjälp med?
http://airsoftsverige.com/forum/viewtop ... 21&t=30120

Ditch that nickel plated sissy pistol and get a Glock".

Mysteryslave

Inlägg av Mysteryslave »

perlenbacher skrev:Vad är det som du inte hänger med på?
Kan kanske ge en inblick i vad du behöver ha hjälp med?
Det jag menar är att det är som en djungel med alla tillverkare, märken, modeller, delar, ammunition, ja allt.
Eftersom jag aldrig vart insatt i detta, så lär jag lära mig från början. Vilket tar lite tid.
Jag startade den här tråden för att godhjärtat folk kanske kan hjälpa mig lite på traven,
samtidigt som jag själv läser på om ämnet såklart.

perlenbacher

Inlägg av perlenbacher »

Några frågor:

Är du intresserad av ett sk "impression"? Alltså att efterlikna något speciellt förband?

Vilken roll tror du dig vilja börja spela som?

Gillar du ett specifikt vapen?

Tillverkare kan vi ta senare. Nothing lasts forever.
http://airsoftsverige.com/forum/viewtop ... 21&t=30120

Ditch that nickel plated sissy pistol and get a Glock".

ohman

Inlägg av ohman »

Mysteryslave skrev:Även om lone-wolf sniping är något som jag verkligen dras åt, så väntar jag med det.
Bra val, och om det är så att du vill spela sniper så går det alldeles utmärkt att göra med en automatkarbin med, ställ den i semi och spela som sniper. Skillnaden ligger i att du alltid kan slå över till auto och rusha om du känner för det.

Sniper i airsoft är mycket mer beteende än vapenval, så bete dig som en sniper, arbeta på att få bra precision och räckvidd i din autobössa så är skillnaden mot en som spelar med en bolt inte så stor som många tror. Sen finns ju alltid alternativet att bygga en ordentlig semi-sniper om man känner att rollen som sniper passar en bättre, då blir skillnaden ännu mindre.
ADAM skrev:Byt till Deans på allt. Det blir skitbra. Jag lovar. Tro mig. Jag har körkort.

Mysteryslave

Inlägg av Mysteryslave »

perlenbacher skrev:Några frågor:

Är du intresserad av ett sk "impression"? Alltså att efterlikna något speciellt förband?

Vilken roll tror du dig vilja börja spela som?

Gillar du ett specifikt vapen?

Tillverkare kan vi ta senare. Nothing lasts forever.
Jag skulle vilja säga att just nu så är att efterlikna ett speciellt förband inget som intresserar mig,
man kan mycket väl komma att bli intressant längre fram.

Som nämnt ovan, jag tror mig vilja spela som en slags lone-wolf sniper typ i slutändan,
men hade tänkte börja som en infanterist med diverse automatkarbin.

Några riktiga vapen som drar till sig min uppmärksamhet är då AK-74, M4A4 och G36C.

ohman skrev:Bra val, och om det är så att du vill spela sniper så går det alldeles utmärkt att göra med en automatkarbin med, ställ den i semi och spela som sniper. Skillnaden ligger i att du alltid kan slå över till auto och rusha om du känner för det.

Sniper i airsoft är mycket mer beteende än vapenval, så bete dig som en sniper, arbeta på att få bra precision och räckvidd i din autobössa så är skillnaden mot en som spelar med en bolt inte så stor som många tror. Sen finns ju alltid alternativet att bygga en ordentlig semi-sniper om man känner att rollen som sniper passar en bättre, då blir skillnaden ännu mindre.
Jo jag har fått den uppfattningen jag med. Får se hur det hela slutar :)

ministry

Inlägg av ministry »

Om du väljer bland AK-familjen bör du förmodligen strunta i de kvalitetstillverkarna nämnda ovan förutom VFC (men dessa får du förmodligen heller inte tag på nu ändå). Detta på grund av att många använder uttdaterade modeller och med egenheter som gör att det är svårt att hitta passande delar till dem, och i vissa fall inte ser särskilt realistiska ut i utformningen.

Bland de riktigt billiga men ändå oerhört prisvärda finner du Cyma (modellnummer 040, 045, 048 med varianter) samt Dboys (kan ibland stå under "Boyi" eller "Kalash"). Som nybörjare är dessa mycket tacksamma eftersom att de går mycket stabilt utan uppgraderingar, vilket kanske är skönt att slippa behöva bry sig om som ny.

Ett par snäpp upp i extern kvalitet finner du LCT och E&L samt VFC.

Vill man lägga lite mer pengar på sin AK än cirka 2000 rekommenderar jag att man går efter extern kvalitet. Många bössor går okay ur lådan, men även om ett vapen kostar dubbelt så mycket som ett annat, är det inte alltid likställt med att den skjuter så mycket bättre. Man byter ändå ut de interna delarna (förr eller senare förvisso).
Senast redigerad av 1 ministry, redigerad totalt 0 gånger.
И если в поход cтрана позовет
За край наш родной мы все пойдем в священный бой

Skriv svar