Kulor - skador

Här är inga frågor för dumma! God ton och artighet gäller, kan du inte vara trevlig så behöver du inte skriva här.
Sandy76

Kulor - skador

Inlägg av Sandy76 »

Jag är nybörjare och lite försiktig.
Kan dessa kulor gå in gm huden - givetvis ska man inte sikta mot hals huvud - men ex benen eller så - kan de ställa till stora skador ? :?

700mb

Re: Kulor - skador

Inlägg av 700mb »

Tänder är den absoluta största risken för bestående skador skulle jag säga, tja förutom ögonen då men jag hoppas verkligen du har skyddsglas på dig! I regel skulle jag säga att det är ganska smärtfritt men ibland när man kommer riktigt nära eller någon inte följer säkerhetsreglerna kan de märken på huden, det kan börja blöda lite men det hör till ovanligheten snarare än vanligheten, du har inget att oroa dig över.

Sandy76

Inlägg av Sandy76 »

finns inte risk att döda någon då - om bålen träffas. ?????

Frost

Inlägg av Frost »

Va?? Hur ska du dö av en 6 mm 0,2-0,4 g plastkula i 90-180 m/s???

Tror inte det skulle vara så populärt med airsoft om man riskerar att dö av att bli träffad. I bålen.

andersbe

Inlägg av andersbe »

I ansiktet kan det svida om du blir träffad, men precis som 700Mb säger är ögon(!!!) och tänder det som kan gå söner enklast. Ansiktet kan du skydda med en multiscarf eller olika ansiktsskydd. Nu blir man inte träffad i huvudet så ofta, dels för det är en liten del att träffa och dels för att ingen seriös spelare siktar någon i huvudet om de kan träffa en annan del.
Berget14 - Ranger
MERCS12 - Bamse Green Leader
Inferno Games - The Bear Tribe
Berget15 - Ranger (Juni 2017)
Black Ops 8 (Juli 2017)

Mobile Infantry 6 - H.A.T.A.L (Sep 2017)
Black Ops 8 (Nov 2017)

Hälge
Lag / förening: Task Force Rednecks

Inlägg av Hälge »

Sandy; hur gammal är du?

Kocken149

Inlägg av Kocken149 »

Fan vad det har börjat trolla på det här forumet.

Sandy76

Inlägg av Sandy76 »

Stort tack för svaren betr Kulor-skador.
Jag är 21 år - någon frågade, men helt ny inom detta (nybörjarannons som alla vet).
Ville gärna kolla upp den potentiella faran med detta innan jag tar steget in i en förening osv. Visst begriper jag att man inte siktar på huvudet osv på folk - men OM en kula skulle träffa någon så ville jag gärna veta riskerna. Alltid bäst att ta reda på sådant i förväg !!
Det nämns en hastighet på 90-180 m/s från någon - ville bara veta hur det är.

Ni behöver inte tro att jag är löjlig som frågar om det - det är ju lätt att vara efterklok när en olycka har skett och säga "ja, jag visste inte... jag trodde.... jag tänkte...." och dyl dumheter.

Nu ska jag gå med och ha "kul kul" - givetvis med skydd osv.

STORT TACK FÖR SVAREN

700mb

Inlägg av 700mb »

Glöm inte att räkna anslagsenergin och vikt när du börjar räkna hastigheter, en flygande skottkärra som går i 80 m/s kan mycket väl vara dödlig, men då väger den också en del. I airsoft räknar man oftast i joule när det gäller säkerhet, för cqb brukar det vara max 1 joule oavsett kulvikt, man justerar alltså utgångshastigheten beroende vilken vikt kulan har. Det är bra att du tänker på konsekvenserna, det ska du credd för men att kulan skulle penetrera vid en lagligt trimmad bössa är obefogad. Det du kan tänka på är att skaffa bra skyddsglas som är omslutande, fanns en video ifrån Storbritannien där en spelare fick en kula innanför sin meshmask som då studsade runt inuti sina skyddsglas, som då inte var tätförslutande runt ansiktet.

Sandy76

Inlägg av Sandy76 »

Stort tack 700mb för svaren, givetvis ska jag kolla upp detta så att det blir rätt - det med.
Finns det någon skrift om sådant här så att man kan lära sig det ordentligt ?

Skriv svar