Sida 1 av 2

G&G Gk5c säkrings problem

Postat: tor sep 11, 2014 9:23 pm
av killlkalle
Mixtrade lite med den här om dagen, och skulle sedan kolla om den fortfarande fungerade. Då kopplade jag in batteriet och började testskjuta. Direkt så hör jag att något är fel.

Det lät som att motorn inte når växlarna. Jag skruvade runt 1/4 för att försöka igen, men denna gång ville inte avtryckaren gå hela vägen in. Sedan rök säkringen och jag kopplade ut batteriet och kollade sedan på säkringen. Jag såg direkt att den var rökt men insåg mitt problem när jag hade tänkt att byta den, den var fastlödd! Så nu är min fråga, var kan man hitta en kabel för ett nytt "säkringssystem" och är det något fel på min gk5c? Tacksam för svar! :D

PS: fick denna av min bror när jag nyligen fyllt 18. :roll:

Re: G&G Gk5c säkrings problem

Postat: fre sep 12, 2014 4:52 am
av 700mb
Du skruvade nog för långt på motorskruven och därför säkringen gick, leta upp videos på youtube hur man justerar "motor height" för att se hur man korrekt justerar den. Angående din säkring så är det bara att byta själva delen som gick sönder, allstå inte hela kablen. Typen av säkring är vanlig bland bilar och jag tror det är 25a orginal, läs på säkringen så står det vilken ampare det är http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-t ... -st-35655/

Även om säkringen ser fastlödd så kan man dela dem, ta en tång och kläm på själva plasthuset på säkringen, sedan är det bara att dra ut den och byta.

Re: G&G Gk5c säkrings problem

Postat: fre sep 12, 2014 6:37 am
av killlkalle
Tusen tack! Skall testa detta och återkommer med resultatet! :D :D

Re: G&G Gk5c säkrings problem

Postat: fre sep 12, 2014 7:08 am
av TwinkleDew
Om du vill så kan du skita i säkringen. Bara lägger på högre resistans.

Re: G&G Gk5c säkrings problem

Postat: fre sep 12, 2014 8:10 am
av Xelley
+1 Twinkle. Ta bort hela säkringen och kör raka rör till deanskontakter så är du hemma sen.

Re: G&G Gk5c säkrings problem

Postat: fre sep 12, 2014 8:15 am
av 700mb
Synd att sladdarna är rätt dåliga på ak5c, finns en liten flatstiftkontakt mellan tamiya kontakten och trigger contacten, där kan jag tänka mig mycket motstånd sker. Jag tänker byta ut hela kablaget och ersätta kontakten med 2mm guldplatterad kontakt för att inte få så lite motstånd som möjligt.

Re: G&G Gk5c säkrings problem

Postat: fre sep 12, 2014 1:06 pm
av TwinkleDew
Man skall undvika skarvar där det är möjligt. Försök att ha sladd hela vägen från SA till batteri om möjligt.

Re: G&G Gk5c säkrings problem

Postat: fre sep 12, 2014 2:22 pm
av killlkalle
700mb skrev:Du skruvade nog för långt på motorskruven och därför säkringen gick, leta upp videos på youtube hur man justerar "motor height" för att se hur man korrekt justerar den. Angående din säkring så är det bara att byta själva delen som gick sönder, allstå inte hela kablen. Typen av säkring är vanlig bland bilar och jag tror det är 25a orginal, läs på säkringen så står det vilken ampare det är http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-t ... -st-35655/

Även om säkringen ser fastlödd så kan man dela dem, ta en tång och kläm på själva plasthuset på säkringen, sedan är det bara att dra ut den och byta.
Fungerade till 100% nu fattas det bara att testskjuta lite innan jag vet om alla fel är borta ;) :D

12 september 2014, 18:09:

Fungerade inte, säkringen gick direkt... Men efter lite pyssel så såg jag att det satt fast en kula i hop-upen :mrgreen: Det är nu fixat och bössan låter bättre än vad den gjorde tidigare, kanske har något med säkringen att göra? :?: :?:

Re: G&G Gk5c säkrings problem

Postat: fre sep 12, 2014 5:29 pm
av Åkerlund
Sitter det en kula i hop up huset efter att säkringen har gått så är det för att kulan inte hann matas iväg skulle jag tro.
Testat justera motorn? samt kollat om kablarna är hela och fina överallt och inte kortsluts mot något?

Re: G&G Gk5c säkrings problem

Postat: fre sep 12, 2014 9:34 pm
av TwinkleDew
Om det sitter fast en kulla så kan det hända att gearboxen låser sig.