Jag tänkte starta en motivationstråd till varför man ska börja med airsoft ! Vad är tjusningen med denna hobby? Vilka skulle ni rekommendera till att testa på? Hur blir man bra på det? Kan man ta på sig sin gear och bara dra ut i skogen en hel dag och gå och öva tekniker?
Kan inte svara för fler än mig men den stora anledningen till varför jag började var mycket den aktiva aspekten, att man faktiskt kommer ut och är fysiskt aktiv samtidigt som man gör något kul. Sen med tiden har man fått erfara att airsoftare överlag enligt min erfarenhet är väldigt trevliga och hjälpsamma. Man känner lite av den kamratanda som infann sig under värnplikten t.ex.
En annan sak jag tycker är bra med airsoften är att det är en hobby för alla, du är lika välkommen med den billigaste eltejpade plastbössan som den fetaste specialpimpade überplastkastaren. Att man inte är tvungen att häva upp nävar med pengar för att ha kul och känna sig delaktig.
Det är en hobby som blir vad man gör den till helt enkelt. Man kan ha lika kul för 1500 kr som man kan för 150 000 kr.
Det är iaf mina two cents sen skiljer sig väl människors uppfattning efter olika erfarenheter.
Vad är tjusningen med denna hobby?
Det är en otroligt rolig hobby med massor med adrenalin kickar. Allt från att ligga ute i naturen och höra kulor vina över huvudet till sprängladdningar som går av väggen intill inuti byggnader. Det är så varierat att det aldrig blir tråkigt.
Gemenskapen som twoface berörde är huvudsakliga orsaken till att jag håller på med airsoft, hittills har jag inte kommit till något spel där någon har varit otrevlig utan det är alltid glada ansikten och varmt välkomnande. Om man inte kan området är det nästan ännu bättre för folk gillar att visa runt och ge tips/råd hur man skall ta sig fram på olika ställen.
Vilka skulle jag rekommendera för nybörjare?
Ta dig till ett lite större spel som erbjuder "hyr bössa" så du slipper köpa något direkt på så vis får du känna på hur det är och kommer antagligen bli fast direkt. Plus att du kanske få se utrustning som får dig själv att tänka "Det där vill jag ha!" Eller att du inte tänkt på att det finns. Du får chansen att fråga erfarna airsoftare men det kräver ju att du vågar fråga. Alla, alla airsoftare gillar att berätta vad de bär med sig/på sig så var inte blyg.
Hur blir man bra på det?
Som med allt annat, träning, träning, träning. Vissa ställen som Göteborg exempelvis har Taktik spel där allt går ut på att öva strid. Kan vara ett bra sätt att börja om man känner behovet för de. Annars skulle jag säga att bara åk på massor med olika spel och spela som du vill, förr eller senare kommer du glida in på vad andra gör och lära dig av dina samt andras misstag. Ge bara inte upp!
Kan man ta sin...öva tekniker?
Självklart kan du det, tänk bara då på att göra det där inga "civila" går ofta förbi eftersom vi ofta ser väldigt äkta ut kan folk missuppfatta vad du verkligen gör. Så åk någonstans långt ut i skogen där du vet att det inte finns folk eller prata med markägare runt om och se om det går bra att du och kanske några kompisar spelar lite runt om i skogen. ((Detta sista har jag gjort mycket själv med min kompiskrets))
Hoppas detta hjälper lite på vägen, bra initiativ perlenbacher!
/Zio