Hjälp till att välja första vapen, MÄRKE? MODELL?

Här är inga frågor för dumma! God ton och artighet gäller, kan du inte vara trevlig så behöver du inte skriva här.
iNoX

Hjälp till att välja första vapen, MÄRKE? MODELL?

Inlägg av iNoX »

Hej alla! Tänkte börja med airsoft och efter typ två veckors research blir man bara mer och mer osäker har jag märkt :P

Jag har kommit så långt att jag är i valet och kvalet ang en AK eller en M4, mina krav är:

RIS: Jag vill sätta på sikte & frontgrip
Kvalité: Ja jag vill inte bara ha prestanda till 10000% utan de ska ju självklart hålla, jag är nybörjare så inget som behöver skruvas om hela tiden för att funka korrekt.
Prestanda: 400fps+
Pris: helst inte mer än 200 euro (ca 2000kr)

Vad jag känner för vapnen:
AK: Jag har hållt i en tactical AK och tyckte den satt RIKTIGT skönt i näven, så den har lite + poäng, finns det LIPO batteri som passar i dessa? (Avlångt batteri över magasinet)
M4: Jag vill gärna kunna upgradera lite, så som batteri och jag tror de flesta modeller har det i stocken istället för "pipan" som ak? Gillar modellen skarpt också!

Frågor:
Bearings, 6mm 7mm 8mm? jag vill gärna ha en utgångshastighet på +390fps, vilka lager ska man ha då?
Gearbox: V.3 sitter i AK ser jag, V.2 i M4, vilken håller bäst för trycket av 400+fps?
Hi-torque motor say whaaat? vad är detta bra för?

Modellerna jag är intresserad av i dagsläget om ni har andra förslag så motivera gärna varför och posta dem gärna!

http://www.taiwangun.com/en/cm002-full-metal-cm

http://www.taiwangun.com/en/cm-042a-cm-tactical

EDIT: Jag hoppas jag skrivit all info ang vad jag vill ha, jag vill alltså gärna ha era kommentarer på kvalité, + / - med märke/effekt/pricksäkerhet osv...

Kimale

Re: Hjälp till att välja första vapen, MÄRKE? MODELL?

Inlägg av Kimale »

Varför vill du ha 400fps+?

Ang dina val där är båda från Cyma, ett bra kinamärke som ofta ger en bra bössa för pengarna. Man ska dock tänka på att man ibland kan få måndagsexemplar som går sönder direkt. Förr eller senare kommer alla bössor gå sönder!

Ang batteri så ja, det finns avlånga lipo batterier som du kan ha under topplocket på AKn och det finns batterier som passar perfekt i kolven på m4an. Jag rekommenderar 7.4 lipo till båda bössorna

Jag tycker du ska köra på den du vill ha mest, detta kommer vara din första bössa och tro mig - du kommer köpa fler ;)
Något du kan tänka på är om du vill efterlikna något land eller någon figur i någon film eller spel.

Jag har själv en sån m4 modell, även fast jag har bytt allt i min så tycker jag verkligen den var helt okej orginal.
Ang vilken av v.2 eller v.3 boxarna som är mest hållbar är v.3an mer hållbar - men v.2 boxen klarar lätt en 120-130 fjäder (alltså runt 400fps)

Ang motor så är en bra Torque motor mkt starkare än orginal motorer, tex om man vill ha en semi sniper och sätter i en väldigt stark fjäder så måste ju motor orka dra runt den.
How to win a war? Buy a Kalashnikov

Min Presentation http://airsoftsverige.com/forum/viewtop ... 65&t=11199
Mina Affärsredovisningar http://airsoftsverige.com/forum/viewtop ... boy#p69801

iNoX

Inlägg av iNoX »

Tjohej!! svar! :D

400+ fps, ja varför ha 200+ hk i en bil? :) vill ju gärna ha lite kräm i skotten tänker jag!
v.3 är mer hållbar, perfekt. är det något annat märke du kan rekomendera i 200 euro klassen?

och exakt vad har du bytt och varför i din M4? :D

Tack för svaret!

Mason

Inlägg av Mason »

Jag tycker du ska köpa en klassisk AKM från cyma. Det är väldigt bra bössa. 400-420 fps är perfekt för skog och utomhusspel. När du väl vill uppgradera kan du satsa på pipor och hopup istället för att fokusera på fps.
Bössan kommer med trähandtag och stock. Jag tror att du kommer uppskatta att du kan "kitta ner" din ak om du tex skulle bli intreserad av milsim och kunna köra bad-guy roller.

Sen är det bara att smälla på ett rail fram till där du kan ha sikten, lampor och hela köret. Här är ett fint metal rail för 150 spänn.
Sen Siktet förstås :)

Kimale

Inlägg av Kimale »

Om det är en AK du vill ha så rekommenderar jag Cyma men då ska det vara 0.40 och uppåt.
Dboys finns också som gör bra AK för liten peng.

Bytte pipa och gummi för att få bättre längd och prec.
Motor för att orginal blev för klen för jag hade stark fjäder
Drev för att de gick sönder
Pistong för att orginal snabbt går sönder med 11.1 lipo
Cylinderhuvud och nozzle för att täta bättre
Bytte kablarna och deans för kablarna var skavda för jag klantade mig och deans för det är bättre
Gearbox skalet gick sönder för mig så bytte den.

Det är de jag kommer ihåg iaf!
Var inte rädd för den m4an bara för jag fick byta allt - det för nästan bara mitt egna fel som gjorde det + att det är kul att fixa bössor

iNoX

Inlägg av iNoX »

Maison skrev:Jag tycker du ska köpa en klassisk AKM från cyma. Det är väldigt bra bössa. 400-420 fps är perfekt för skog och utomhusspel. När du väl vill uppgradera kan du satsa på pipor och hopup istället för att fokusera på fps.
Bössan kommer med trähandtag och stock. Jag tror att du kommer uppskatta att du kan "kitta ner" din ak om du tex skulle bli intreserad av milsim och kunna köra bad-guy roller.

Sen är det bara att smälla på ett rail fram till där du kan ha sikten, lampor och hela köret. Här är ett fint metal rail för 150 spänn.
Sen Siktet förstås :)
Jag vill åt tactical looken :) tycker den ser ball ut utan trä, men kanske kan ta bort trä och byta till RIS, var det de du menade?

Kimale, tack för listan! Ja de är klart man blir ju lite rädd, specielt för Pistong, drev, motor och gearbox skalet iallafall :P

Kimale

Inlägg av Kimale »

Jag körde 14.8 lipo i min, där har du förklaringen varför jag fick byta en massa!

Nu kör jag den med 7.4 lipo och en 100 fjäder

Pistongras är absolut en av de vanligaste sakerna som händer på bössorna, det är bara att lära sig att byta - de är inte speciellt svårt och du kan ju alltid fråga om hjälp av någon som har spelat länge eller någon ÅF

ohman

Inlägg av ohman »

iNoX skrev:400+ fps, ja varför ha 200+ hk i en bil? :) vill ju gärna ha lite kräm i skotten tänker jag!
Kanske inte riktigt samma sak, men för all del :)

Tänk dock på att du får längre säkerhetsavstånd ju högre utgångshastighet du har, och skjuter du på folk innanför ditt säkerhetsavstånd kommer du snabbt bli tämligen impopulär. Dessutom är det så att ju hårdare du trimmar bössan, desto mer sliter du på den när du skjuter, dvs högt trim rasar fortare än lägre trim. Med detta sagt, om du primärt tänker spela skogsspel så funkar det jättebra med bössor som ligger mellan 380 och 435 fps (eller 115 och 132 m/s).

Som nämnt ovan är Cymas 040+ kanonbra bössor, och när det gäller det externa så tror jag det är lättare att hitta taktiska rails och tillbehör till din valda AK istället för att göra tvärs om och börja leta trädelar i ett senare skede (dock inte säker, då jag inte haft något större intresse i AK-tillbehör personligen). Om du funderar på M4-modeller så är PJ (trimmad A&K) och Dboys (Boyi) bra alternativ med, bland de billigare bössorna.
ADAM skrev:Byt till Deans på allt. Det blir skitbra. Jag lovar. Tro mig. Jag har körkort.

maximillian

Re: Sv: Hjälp till att välja första vapen, MÄRKE? MODELL?

Inlägg av maximillian »

Högre utgångshastighet inte samma sak som bättre räckvidd/precision.

Till viss del möjligen, men hemligheten ligger till 75% i Hop-up, Hop-Up gummi samt kulmärke och kulvikt.

iNoX

Inlägg av iNoX »

Nej jag vill ju helt enkelt ha så mycket som möjligt av pengarna.

Men vad SKA jag ha? Ska jag ha high torch motor? Ska jag ha 6-7-8mm kullager i gearboxen? kan jag ha en M120 fjäder utan att den går sönder?

7,4V lipo tror jag det blir iallafall, så jag slipper byta samma delar som Kimale :D

Skriv svar