hej jag är rätt ny inom airsoft, jag har en colt m4a1 och har två batteri till den och nu vill jag veta vilken av batterierna som jag får ut mest effekt
av.
ett ASG li-po 1300mAh 7.4v 20c
ett nimh sc 1100mAh 8.v (original batteriet)
så nu vill jag veta vilket av batterierna som jag får ut mest effekt till vapnet av. vad är det man ska kolla på när man köper nytt battri för att få ut mest effekt av det?
vilket batteri?
Re: vilket batteri?
7.4v lipot kommer att ge dig högre rof. Dvs lite mer power. Detaljer får någon mer kunnig dra .
I dont do karate, i do Ka - Razy!
-
okej tack:)
men om jag ska kolla på annat batteri är det volten eller mAh ja ska kolla efter, eller vad kollar jag på när jag ska köpa batteri?
men om jag ska kolla på annat batteri är det volten eller mAh ja ska kolla efter, eller vad kollar jag på när jag ska köpa batteri?
Kör på 7.4v lipo med 20-30C samt ~2000 mah så är du hemma. Alltid bra med flera batterier om du skjuter mycket.
I dont do karate, i do Ka - Razy!
När du utvärderar ett LiPo-batteri ska du kolla på på dess urladdningshastighet (C) och dess batterikapacitet (mAh).
På ett batteri med 20-30 C får du ut 30 C till en början (full auto, i kanske 15 sekunder), efter det får du bara ut 20 C.
När du jämför batterierna multiplicerar du konstanten med amperetimmarna, dvs i det här fallet 30 * 2 = 60 A (observera att 2000 mAh är 2 Ah).
60 A är alltså strömstyrkan som batteriet producerar, desto högre, desto mer power.
Watt's lag säger:
Här kan du läsa mer om LiPo-batterier: http://airsoftsverige.com/forum/viewtop ... 82&t=18845
EDIT:
Jag tänkte göra en jämförelse för att visa hur man kan tillämpa detta. Säg att du funderar på dessa två batterier:
1500 mAh, 7.4 V & 20-40 C
1400 mAh, 11.1 V & 15-25 C
Vi börjar med 7.4 V-batteriet:
EDIT 2:
Så varför rekommenderar man att man ska ha ett batteri med hög spänning när man har ett högt trimmat vapen? Även fast du kan få ut samma eller mer effekt med 7.4 V som med 11.1 V måste batteriet jobba mer med en låg spänning (vilket leder till att batteriet blir väldigt varmt). Enligt min erfarenhet räcker det med 7.4 V för ett M120-trimmat vapen, men med högre trim skulle jag köpa 11.1 V.
På ett batteri med 20-30 C får du ut 30 C till en början (full auto, i kanske 15 sekunder), efter det får du bara ut 20 C.
När du jämför batterierna multiplicerar du konstanten med amperetimmarna, dvs i det här fallet 30 * 2 = 60 A (observera att 2000 mAh är 2 Ah).
60 A är alltså strömstyrkan som batteriet producerar, desto högre, desto mer power.
Watt's lag säger:
dvs i fallet med 7.4 V får du ut följande:P = UI
Så effekten (dvs energiomvandling per tidsenhet) som det här batteriet kan leverera är 444 W. Nu har jag inte jämfört olika batterier och kan inte säga vilken effekt som är optimal, men det borde göra det lättare för dig att jämföra olika batterier. Om du har svårt att greppa det här med effekt, jämför med högtalare; ju högre effekt, desto högre volym.P = 7.4 * 60 = 444 W
Här kan du läsa mer om LiPo-batterier: http://airsoftsverige.com/forum/viewtop ... 82&t=18845
EDIT:
Jag tänkte göra en jämförelse för att visa hur man kan tillämpa detta. Säg att du funderar på dessa två batterier:
1500 mAh, 7.4 V & 20-40 C
1400 mAh, 11.1 V & 15-25 C
Vi börjar med 7.4 V-batteriet:
Och sen 11.1 V-batteriet:1.5 Ah * 40 C = 60 A
7.4 V * 60 A = 444 W
Så det visar sig att du får ut mer kräm ur 7.4 V-batteriet! Så om du inte vill bränna dina kretsar (förutsatt att du inte har ett Mosfet) kanske 7.4 V-batteriet är ett bättre köp i det här fallet Det jag vill visa är att 11.1 V inte nödvändigtvis alltid är bättre1.4 Ah * 25 C = 35 A
11.1 V * 35 = 388 W
EDIT 2:
Så varför rekommenderar man att man ska ha ett batteri med hög spänning när man har ett högt trimmat vapen? Även fast du kan få ut samma eller mer effekt med 7.4 V som med 11.1 V måste batteriet jobba mer med en låg spänning (vilket leder till att batteriet blir väldigt varmt). Enligt min erfarenhet räcker det med 7.4 V för ett M120-trimmat vapen, men med högre trim skulle jag köpa 11.1 V.
Senast redigerad av 2 Sane, redigerad totalt 0 gång.
AUK
-
förstår hur du menar tack så mycket för den bra svaret precis vad jag sökte