Grundläggande regler.

Här är inga frågor för dumma! God ton och artighet gäller, kan du inte vara trevlig så behöver du inte skriva här.
Dufva

Grundläggande regler.

Inlägg av Dufva »

Hej igen!

Jag har spanat runt och försökt använda sökmotorn på sidan, men till min förvåning så hittar jag inga grundläggande regler i någon form av lista eller dylikt.

Jag har tittat på olika arrangörers sidor för större spel, men många har olika regler eller luddiga regler.

Vad jag lärt mig är att vid träff vrålar jag träff, och drar fram en deathrag.
Men, hur ska en sådan se ut? Vissa säger röd, några orange, (en skrev t.o.m svart)
Vart får jag tag i en? Går jag till närmsta sybutik och köper en färgad trasa bara?

Har även läst det finns andra färger, men har inte greppat vad de är till för?

Sen likadant begränsningar på vapenhastighet/tyngd på kulorna, är det individuellt från spel till spel (förstår vid CQB och skogsspel) men vad brukar ett bra genomsnitt ligga på för att inte "rödstänka" fienden?

Osv osv, skriv gärna allt som kommer upp i skallen, för jag har ännu inte jagat någon i skogen än, och när jag gör det vill jag vara väl förberedd :-)

Tack på förhand.

dariantel

Re: Grundläggande regler.

Inlägg av dariantel »

det finns inga allmäna regler som gäller överallt, till både för och nackdel.

Den absolut mest vanliga tabellen för hastighet heter VSAF och används av väldigt många.

Borde finnas trådar här på forumet som hanterar ämnet men i regel slutar dem oftast med att ett stort antal gnäller över att alla har olika regler och de är svåra att hålla isär. Medan ett antal andra vill ha olika regler för att på så sätt få mer olika varianter av spel. Men då vi inte har någon allmän orginisation som hanterar detta så får vi nog vara duktiga nog att gå in på varje arrangörs hemsida och kolla upp de specifika reglerna ifrån gång till gång.

Ev frågor om hur olika regler fungerar kan man ju fråga här.
Deathrag tex brukar som regel vara en tygbit som gör att du synns jävligt bra, vissa spel har inte mer krav än så, vissa har kraven "ENDAST röd duk 50x50 cm på huvudet", Neonorange brukar oftast vara ok med. Iden med denna tygbit är att andra personer skall se att du är utskjuten och inte beskjuta dig ännu mer i onödan. Du slipper svidande kulor och de slipper tro att du är en fiende som blivit sur och går rakt igenom spelområdet nonchalant.

5 augusti 2013, 13:25:

lite kompletering.

En deathrag kan köpas i vissa butiker så som vapenbutiken eller röda stjärnan i stockholm, finns garanterat på fler ställen.
Annars närmaste tygaffär och köp eget tyg, eller om du har någon gammal trasa liggande hemma med rätt färg.

Kulvikter: de flesta kör med 0,25 - 0,30 beroende på vapnet. Men något där fungerar för de flesta.

Hastighet: googla VSAF tabellen så får du bra koll, det är framförallt Joule (anslagskraften) som är intressant.

Träff: Blir du träffar skrik "TRÄFF". vad som händer sedan är väldigt olika ifrån spel till spel.
Ibland så har du medics som kan "heala" dig så du blir åter i spel.
Ibland dör du direkt och får gå tillbaka till respawn.
Ibland har du så kallad Bleedout, en tid på x antal minuter du måste ligga skadad på plats innan du dör och får gå till respawn.
Ibland är det något helt annat. läs på vardera spels sidor.

Dufva

Inlägg av Dufva »

All info är bra info så att säga, då blir det stoff o stil imorgon :^)

.. Om det är något skrivet eller tryckt på deathragen (typ mitt namn med liten text, så jag vet den är min) borde väl inte göra något?

6 augusti 2013, 02:03:

En annan grej, är det tillåtet att röra en annan person?

Jag vet att om du knivar en person lägger du handen på axeln/rygg och säger kniv (eller dylikt)

Men om scenariot råkar bli så att man ryker ihop runt en hörna, kan man rent försvarsmässigt hålla eller deflektera väck den andras pistol/gevär och skjuta han i västen/magen eller benet typ?

ohman

Inlägg av ohman »

Spelar ingen roll om du har något tryck på deathragen, vitsen är bara att den ska synas bra (så du slipper bli skjuten igen när du redan är träffad).

Jag vet inte hur ofta det kommer hända, men jag tror att det går fortare att skjuta dem istället för att försöka få bort deras vapen. Oavsett så skulle jag nog undvika att försöka trycka undan någon annans grejor, det är inte handgemäng vi pysslar med ;)
ADAM skrev:Byt till Deans på allt. Det blir skitbra. Jag lovar. Tro mig. Jag har körkort.

Xelley

Inlägg av Xelley »

Rör aldrig någon annans vapen utan deras tillåtelse. Det är en grundregel jag lutar mig mot. Att för övrigt ta tag i någons vapen under en "duell" kan medföra onödig skaderisk. Var cqb redo och skjut först. Man ska inte strula till det i onödan ;)
I dont do karate, i do Ka - Razy!

R-Bear

Inlägg av R-Bear »

Angående att putta undan någon annans vapen/hålla i det så att personen inte kan skjuta dig.. Det där kan vara ruggigt kinkigt beroende på vem du gör det mot. Vissa tycker det är helt ok (så länge vapnet inte tar skada), andra blir fly förbannade. Om det är en person du känner, go for it. Om inte? Njaaah... Inte om du inte är beredd att bli utskälld.

Om du upplever att någon inte tar träff, och du är HELT säker på att du träffar t.ex. p.g.a att du är så nära att du ser kulorna studsa av personen eller personen skriker "AJ HELVETE!" och duckar bakom en sten enbart för att fortsätta skjuta 5 sekunder senare (ja, det har hänt...), börja inte skrika "Ta träffen!!!!!". Det blir så dålig stämning då :cry:
Gå hellre fram till personen med din deathrag på huvudet och ifrågasätt dennes uppenbara odödlighet alt. sök upp personen i safezone efter spelet och ta ett litet snack. Vissa kommer att bli förvånade då de inte märkte att de blev träffade, andra kommer bli allmänt uppblåsta och behandla dig som om du vore en komplett idiot. Sorgligt, men sant.
RapingBear <3 TaiNt | "Du är pervers.. Men snäll!" - Kerberos :D

Dufva

Inlägg av Dufva »

Got it, inget puttandes eller hållandes på vapen, (eller andra för den delen :-) )

Och är någon odödlig, så mata dem full med plast :') (skämt åsido)
Jag känner mig tillräckligt ärlig att ta en träff, så ska definitivt ifrågasätta uppenbara träffar efteråt.

dariantel

Inlägg av dariantel »

ifrågasätt ja men tänk på att det ibland faktiskt kan hända att personen rör sig samtidigt som kulan träffar och personen faktiskt ärligt inte känner träffen.
Det finns på tok för många uppenbara fall där folk ej tar träff, så försvarar dem inte, men det finns en felmarginal man måste tolerera.

Kommer du för nära någon person kan man rikta pistol mot personen och ropa "Pang" så brukar det på många spel räknas som en träff. Det är mest för att vara snäll och inte skjuta någon på för nära avstånd.

Sikta alltid mot kroppen om det är möjligt inte huvudet eller bar hud.

Tänk på att friendly fire även räknas som träff.

att "kniva" någon äger!! Att kniva ett helt lag är respekt.

nisse

Inlägg av nisse »

Som ovan skriver angående träff så är det bättre att vara självgod och prata med personen i safezone efter gamet.
Ett till tips på deathrags är att köpa en reflex väst, då syns du dag som natt!
"Ninjas came with lions"

Färnström

Inlägg av Färnström »

Jag kör med reflexväst som deathrag, med stort "TRÄFF" skrivet på ryggen, går inte att missa...

många gånger är det väldigt lätt att fråga i samlingen innan spel vilka regler som körs, hur träff ska hanteras etc...
I don't know how World War III will be fought, but World War IV will be fought with sticks and stones - Albert Einstein

Skriv svar