Nybörjare söker tips angående första gevär!

Här är inga frågor för dumma! God ton och artighet gäller, kan du inte vara trevlig så behöver du inte skriva här.
xr

Nybörjare söker tips angående första gevär!

Inlägg av xr »

Har under senare tid övervägt om man ska testa på paintball/airsoft som en seriös hobby. Efter noggrant övervägande har jag fallit åt airsoft hållet och söker därmed lite tips och råd! Har alltid varit en teknik intresserad person (prylnörd är väll mer korrekt i sak :p). Söker ett gevär med möjlighet för att modifiera/uppgradera/tillgång till ytterligare utrustning (ljuddämpare m.m). Har tidigare erfarenhet av olika vapen, då jakten vart ett intresse under årens lopp.

Söker efter ett första gevär av snipermodell. Ja, har även läst igenom mycket om anledningarna till varför ej nybörjare bör starta med snipers inom denna hobby. Har beslutat mig för ett snipergevär då det är den typen av vapen som jag alltid tyckt varit mest fascinerande. Söker inte i nuläget ett vapen som jag ska spendera tiden att utöva sporten, utan söker ett bra vapen att lära mig mekaniken samt få en känsla om detta är någon hobby jag skulle kunna vela vidare utveckla.

Det vapen jag söker:
-Letar en robust utgångspunkt, inte sugen på något plastigt skit utan vill ha en bra grund att lära mig med.
-Letar efter ett vapen i naturtroget utseende.
-Som jag nämde ovan, ett vapen med stor möjlighet att utveckla/lägga till extra utrustning till.
-Söker HELST ett vapen fjäderdrivet vapen i förstahand

Ni har alla säkert läst ett X-antal poster likt denna men hoppas jag skulle kunna få se era förslag på vilka vapen man kan börja med. Vilka leverantörer som är bäst/där du får mest för pengarna.
Tack på förhand! Mvh xr

Bloodneed

Re: Nybörjare söker tips angående första gevär!

Inlägg av Bloodneed »

Vsr-10/bar-10 är ju en beprövad plattform som många av mina vänner som har sniper-fetisch skulle kunna rekomendera
CTR EP3 Championship White, nuff said

xr

Inlägg av xr »

Tack för snabb respons! Ska kolla in dessa genast, kul med några andra nattugglor som är aktiva dygnets alla timmar ;)

kollade upp den modellen du nämnde, är åt det hållet jag letar men något mer "avancerat" utseende.

ohman

Inlägg av ohman »

Fjädersnipers
Bra uppgraderingsplattform, mer high-tech men samtidigt mer plast: Well MB01/08
Mindre plast högre pris, osäker på uppgraderingspotential internt: Ashbury
Mest metall, högre pris, osäker på uppgraderingspotential internt: MS338

Sen finns M200 och Barret med om du vill ha sjukt stora (och tunga 10kg+) snipers, pris därefter.

Har du någon verklig förlaga du har i tankarna? SVD Dragunov finns i spring-version, men jag skulle nog rekommendera AEG-versionen över spring då den verkliga förlagan är semi-automatisk.

Semi-snipers
Börjar du titta på semi-snipers så finns det lite mer att välja på:
Cyma SVD - Metall och trä
JG HK SL8 - Plast, men det är originialet med, finns i högre extern kvalitet från Ares/Umarex
PJ/A&K SR-25 - Mestadels metall finns varianter från ett otal tillverkare i olika prisklasser
Cyma EBR - Finns i ett flertal varianter från ett otal olika tillverkare
JG Aug i sniperutförande - Finns flera varianter
JG G36 - Finns från fler tillverkare och i olika varianter, Ares/Umarex för högst extern kvalitet
SPR (eller annat M4/M16 derivat) - Finns ett oändligt antal varianter från alla tillverkare ungefär
VFC SSR - Bara VFC som tillverkat denna, vacker tycker jag! :D
M82 Barret - När alla andra gevär känns för små ;)
HK 417 - MarLins variant är vacker även om den är kortare

Med flera, finns ett skapligt stort utbud... M4/M16 derivaten har absolut mest tillbehör om vi pratar externa custom-delar, och eftersom de är AEGer så bör du inte ha några större problem att hitta interna uppgraderingar heller.
Välkommen till hobbyn!
ADAM skrev:Byt till Deans på allt. Det blir skitbra. Jag lovar. Tro mig. Jag har körkort.

xr

Inlägg av xr »

Tack för ett mycket väl formulerat svar! Verkar finns hur mycket som helst att välja på, beslutsångesten nalkas! Är huvudsakligen ute efter en bolt-action då det är den där "verkliga" känslan jag söker. ;) Dessa bjässar du talar om, vad har vi för prisbild på de? Har dåligt nät då jag begett mig upp till fjälltomten. :)

Tack så mycket för bra svar :)

Gwlyddyn

Inlägg av Gwlyddyn »

Spontant så är det en gasdriven cylinderrepeter du ska ha i så fall. Det blir inte mycket "verklig" känsla när man får slita som helvete för att repetera som det är med fjäderbössorna.

Xelley

Inlägg av Xelley »

Tanaka M700 A.I.C.S? Robust vapen som man kan uppgradera med allt från ny hopup till powerbolt och Co2/HPA konvertering.

Äger en själv och den är tung och gedigen.

Edit: Jag såg att du söker springer, men jag tycker du ska kolla runt lite även på gas, därav mitt tips! ;)
I dont do karate, i do Ka - Razy!

xr

Inlägg av xr »

Tack för två ytterliga bra/informativa poster! Hade försökt svara med lite längre utförliga poster, dock är tillgången på nätverk där jag befinner mig väldigt begränsad. Kommer kolla upp alla förslag som postas då jag har möjlighet till bättre uppkoppling. Kul med mycket olika förslag!

ohman

Inlägg av ohman »

Cheytac M200 fjäder: http://www.airsoftglobal.com/shop/index ... s_id=14322
Kostar ca 6000 kr totalt med frakt + svensk tull och moms. Alternativt kan du köpa samma bössa från frysen för 8000 kr + frakt och ha tillgång till garanti och liknande.

Cheytac M200 gas (8 mm kulor, dvs jobbigt med både uppgraderingar och kulor): http://frysen.nu/produkt.php?viewCategory=2&item=17180
21000 kr + frakt

Båda ligger på ca 9 kg, och är närmare 1.5 meter långa. Så vill du spela med en av dessa bör du ha både bra ekonomi och bra kondition ;)

Edit:
Hittade billigare gasbössa på warlord as i Sundsvall!
Cheytac M200 gas: http://warlordas.com/shop/index.php/web ... iper-rilfe
Som hittat, endast 19000:- + frakt! :D

Warlord AS hade ett bra utbud av sniperbössor till ett ganska bra pris för att vara inom Sverige. Kan vara värt en titt.
ADAM skrev:Byt till Deans på allt. Det blir skitbra. Jag lovar. Tro mig. Jag har körkort.

xr

Inlägg av xr »

Otroligt kul med alla svar! Är nu åter hemavid och har tittat igenom de ni länkat och insett att en ny fråga dykt upp; när det kommer till sikte, vad bör man då "sikta in" sig på? Förstår då man själv jagat under ett antal år att det kan ha lika stor inverkan på upplevelsen som vapnet i sig. Tack får informativ feedback!

Skriv svar