vart kan man spela ?

Här är inga frågor för dumma! God ton och artighet gäller, kan du inte vara trevlig så behöver du inte skriva här.
airsasso

vart kan man spela ?

Inlägg av airsasso »

jag
Senast redigerad av 1 airsasso, redigerad totalt 0 gånger.

Kether
Admin

Re: vart kan man spela ?

Inlägg av Kether »

För det första är det 18års gräns enligt svensk lag som gäller för att äga ett airsoftvapen.

Det finns ett par arrangörer som fått specialtillstånd av polisen för att utöva hobbyn med personer under denna åldersgräns.
Men lagen står ändå klar att man måste vara 18 för att äga vapnet. Annars begår man vapenbrott.

Fram till att man fyller 18 får man skjuta med vapen under bevakning av övervakare. Det är alltså ren banskjutning på mål som gäller då själva "airsoftspelandet" inte är lämpat för övervakare.
Med banskytte menas att man skjuter på mål med övervakaren på sådant avstånd att hen kan ingripa om den minderåriga håller på att skada någon / något / sig själv.

Ingen seriös utövare av hobbyn vill utsätta sig själv för risken att skada eller bli skadad av någon som inte är myndig pga försäkringsfrågan.

Men utöver det är du välkommen till AirsoftSverige där vi erfarna gärna delar med oss av våra erfarenheter.

airsasso

Inlägg av airsasso »

jag är meveten om lagarna i sverige.
jag har några vänner som har spelat i stockholms trakterna och därför undrade jag om det skulle finnas något
här i Nyköping.

HellfireATM

Inlägg av HellfireATM »

Måste säga att jag finner det lite smått komiskt att du hävdar att du är medveten om lagarna, men trots det ändå har brutit mot lagen och skaffat ett vapen, som du dessutom intenderar att använda mot andra människor. Och när detta blir påpekat för dig av Kether så verkar du inte riktigt förstå problemet heller, samt att du skriver ut det officiellt på ett forum...

Det finns inget seriöst lag eller spelarrangör (om de inte har specialtillstånd) som låter folk under 18 gå med, just pga försäkringsfrågor och riskerna att få verksamhetstillståndet indraget.

Om du prompt vill spela (vilket jag kan förstå) så kan vi inte hindra dig, men jag avråder från det utifall att något skulle hända. Om du råkar skjuta någon i t. ex. ögat så att hen får en allvarligare skada, så kommer någon att förklaras skyldig till händelsen, och denne någon blir inte du. Det blir antingen den förälder eller person som köpte ut vapnet åt dig, eller om du köpte det själv så blir säljaren i butiken ansvarig. Kort sagt, du riskerar att skada andra mer än dig själv.

Tänk på det.
Lagets lilla gearwhore.

Spelsugen i Uppland?

airsasso

Inlägg av airsasso »

jag kan ju alltid börja att träna med målskytte eftersom lagen säger att man får göra det med övervakare. jag kan också vänta med att gå ut på banan i runt 1 1/2 år så kan jag börja vid 18 års ålder :) då är jag också en mer erfaren skytte. tack för svaren allihopa :D

TwinkleDew

Inlägg av TwinkleDew »

HellfireATM skrev:Om du prompt vill spela (vilket jag kan förstå)
Ja man kan ju inte motstå ;) Fast att spela airsoft som underårig är ju bättre än att supa som underårig ;) Båda är ju olagliga :)
Seid ihr das Essen? Nein, wir sind der Jäger!

Xelley

Inlägg av Xelley »

Hur kan något olagligt vara bättre än något annat olagligt när det rör sig om dessa proportioner? :D
I dont do karate, i do Ka - Razy!

Skriv svar