Hjälp med att komma igång med Airsoft

Här är inga frågor för dumma! God ton och artighet gäller, kan du inte vara trevlig så behöver du inte skriva här.
Mantower

Hjälp med att komma igång med Airsoft

Inlägg av Mantower »

Hej alla ASS-medlemmar!

Efter en tids lurkande på forumet för att söka inspiration och information har jag nu äntligen tagit mig modet till och skapat min första tråd. Har tänkt att fråga om flera rätt grundläggande saker egentligen men eftersom jag verkligen är en total nybörjare inom området uppskattar jag all hjälp jag kan få. Kan varna direkt att det nog blir lite att läsa, men jag hoppas några orkar ta sig tiden och eventuellt bjuda på lite tips och tricks :).

Om jag ska ta lite snabb bakgrundshistoria så var jag på jakt efter en ny hobby och eftersom att jag alltid fascinerats av militära saker fick jag rätt snabbt upp intresset för Airsoft. Det leder mig till min allra första fråga och det är helt enkelt hur ni andra gjorde när ni började spela? Dök ni bara upp på ett söndagspel och började panga eller hade ni vänner som bjöd med er? Jag är nämligen rätt ensam i min umgängeskrets med ett intresse för Airsoft just nu, och därför vet jag inte riktigt hur jag ska börja. Jag funderade först på att låna något vapen eller så, men kände rätt snabbt att om jag ska spela vill jag gärna få en riktigt rolig upplevelse redan första gången och för att då det kändes det som att det skulle vara lika bra att slå till på ett eget vapen och utrustning direkt.

Jag bestämde mig då för att mitt första vapen skulle vara en AK och Cymas CM.048S föll mig snabbt i smaken. Det enda jag blev fundersam över var den höga utgångshastigheten då jag förstått att man då måste tänka på säkerhetsavstånd samt att jag inte kommer vara kunna spela CQB med det vapnet, vilket är ett spelsätt jag förmodligen skulle uppskatta. Så jag kikade vidare lite på Dboys RK-10S men tycker inte den ser alls lika gedigen ut och ser enligt mig inte alls lika mysig ut som Cymas variant, samtidigt som det inte skiljer sig jätte mycket i utgångshastigheten mellan de två. Min andra fråga blir då hur hade ni gjort i min sits? Är det värt att köpa med en pistol för att använda på närmre avstånd (det känns rätt tråkigt dock då jag fortfarande vill kunna använda en AK i CQB situationer) eller kan man t.ex. trimma ner Cyma AKn?

Sist vill jag bara gå in lite på utrustning, jag blev väldigt inspirerad av en tråd här på forumet om Kaukasiska banditer, det hade en rätt casual look ändå som inte skulle vara allt för dyr att imitera som första kitt. Undrar bara hur det ligger till med sådana slags utrustningar när det kommer till spel, om jag har förstått det rätt så brukar det inte spela så stor roll vad man har på sig på vanliga söndagsspel, men om man vill vara med på lite större saker sen finns det då chanser att "få vara med" om man spelar som en sådan roll? Samt finns det några lag som riktar in sig mer åt det hållet, har tittat lite mitt område (Norrköping) och här verkar det vara mer åt US hållet som gäller.

Som väntat blev det rätt mycket text och jag har fler tankar i huvudet just nu efter det jag läst på forumet hittills, men det kan vänta.
Uppskattar verkligen all möjlig hjälp som sagt och hoppas att det jag skrivit inte var allt för luddigt.
Tack så länge!
//Hampus
Mina affärsredovisningar: viewtopic.php?f=121&t=26502

The scent of lies is in the air tonight.

massiive

Re: Hjälp med att komma igång med Airsoft

Inlägg av massiive »

Hejsan och välkommen till en dyr men ack så rolig hobby!

När det kommer till dina val av bössor så är både D-boys (kalash när det är deras AK-varianter) och Cyma båda väldigt omtyckta fabrikat. Skepparn här på forumet har gjort en bra tråd om val av AK-bössor där han förklarar mer ingående vad skillnaderna är, men initialt är båda två bra bössor och jag äger själv en D-boys av modellen du länkade. För din fråga angående CQB så är det fullt möjligt att trimma ner bössorna du länkat utan större problem, rent praktiskt är där dock säkert andra som är bättre på att förklara hur du ska gå till väga för det.

När det kommer till hur du ska "börja" med allt är det lite klurigt att komma med något bra svar. Det anordnas säkerligen olika varianter av söndagsspel i närheten av dig som du kan besöka. Det brukar aldrig vara något problem att vara ny och få prova på hobbyn :)

Du har helt rätt i att köra på den typen av outfit du länkade helt klart är ur en ekonomisk synvinkel väldigt prisvärd att börja i. Även senare när du vill prova på lite "seriösare" och större spel kan du allt som oftast komma undan med den typen av look. Storspel som Crusaders in Disneyland skulle ta emot dig med öppna armar om du kom och hade en bra impression på de bilderna. Likaså är där inte mycket du hade behövt komplettera för att komma undan med en taliban-outfit heller.

hoppas det var till lite hjälp!

mvh Linus
Ingår i arrangörsteamet för spelserien Hearts and Minds
Medlem i ST36

Mantower

Inlägg av Mantower »

Tack för välkomnandet och att du tog dig tiden att svara!

Ja just nu är det nog en Cyma som kommer ligga i min första beställning och jag antar att fjädern i vapnet är den första saken att ändra om man nu vill få den CQB laglig? Hur är det att byta en fjäder om man aldrig öppnat ett vapen tidigare, kan man kanske få den bytt av butiken man beställer ifrån? Annars kanske jag helt enkelt får lösa det genom att köpa ett andra vapen :).

Om man tänker så på utrustningen jag funderat på och dess look, den är ju rätt så baserad på att de tar det som de fått tag på. Hur petigt är det då i de större spelen på vad för slags camo man kör till den stilen jag funderar på? Funkar t.ex. ett par ryska brallor med ett par kängor, en svart tröja, chestrigg och upprullad balaklava?

Undrar även lite över batterier, det är kanske lika bra att satsa på ett LiPo direkt, men verkar inte hitta det i den stick typ som ska vara till AKn. Skulle ett sånt här passa och vad för laddare ska man satsa på? Läste på någon laddare att det inte ingick någon power supply, antar att måste köpa till det med då.

Återigen tack för hjälpen och ska bli kul att komma igång även om det som sagt nog kommer bli en dyr hobby, men så är det väl med de flesta hobbys :)!

Kimale

Inlägg av Kimale »

Den Cyma AKn är underbar! Du kan garanterat få bytt fjädern av någon butik här i Sverige för en liten peng (Om du köper bössan hos en svensk ÅF så kan du nog få den tjänsten gratis).

När det gäller batterier så ja, köp lipo direkt! Det batteriet du länkade är lite för tjockt har jag för mig, så satsa på denna ist http://www.hobbyking.com/hobbyking/stor ... _Pack.html

Jag har denna laddaren och den funkar fint för mig: http://www.rodastjarnan.com/airsoft/air ... dare-12170
Finns betydligt bättre laddare dock.

Ang. storspel så är det sjukt olika på olika spel - vissa bryr sig inte medan andra inte går med på något som inte är RS.
Lättaste är att kolla på gearkraven på spelen du vill spela ;)
How to win a war? Buy a Kalashnikov

Min Presentation http://airsoftsverige.com/forum/viewtop ... 65&t=11199
Mina Affärsredovisningar http://airsoftsverige.com/forum/viewtop ... boy#p69801

ohman

Inlägg av ohman »

Tror att taiwangun byter fjäder gratis med vid köp om du säger till. Givetvis lär du få betala för fjädern, men själva bytet bör vara gratis.

Som rebell/guerilla/terrorist så bör det väl funka med den utrustning du listat. Dock har väl inte alla spel just den rollen med, men för söndagsspel så ska det inte vara några problem alls. Allt eftersom kommer du säkert börja spela med ett lag och anpassa utrustning efter dem. Inget att oroa sig över såhär i början :)

Hobbyking har ett bra urval av batterier till bra pris. Annars kan du prata med någon butik inom landet så fixar de fram batterier som passar.
ADAM skrev:Byt till Deans på allt. Det blir skitbra. Jag lovar. Tro mig. Jag har körkort.

Mantower

Inlägg av Mantower »

Härligt det där med att taiwangun byter fjädern om jag köper en, de hade t.ex. en sån här fjäder i lager http://www.taiwangun.com/gearboxes_and_ ... g_acm.html men är lite osäker på märket, spelar det någon större roll eller?

Sen undrar jag även om det är någon idé att uppgradera vapnet på annat sätt? Har läst att en precionspipa och nytt hop-up gummi kan ge rätt fina resultat för en väldigt liten kostnad, är det värt det om man slänger i en annan fjäder?

Tackar även för tipset på batteriet, nu är bara frågan ungefär hur länge man kan tänkas kunna spela på ett sådant batteri, desto högre mah desto mer kan hinna man skjuta, right? Kanske är lika bra att köpa 2 stycken när jag ändå ska beställa för att ha ett back-up, de var ju snuskigt billiga ändå. Samt är det värt att köpa en sån där varnare, då jag förstått att LiPo batterierna absolut inte får bli urladdade. Tror förresten att jag köper med den här laddaren saken är ju bara då att man måste köpa med en power supply som sagt och det är väl lugnt, men känns bara som att vägguttagsadaptern man måste köpa med för EU ser jävligt lustig ut.

Angående utrustning har ju nu i alla fall plockat ihop lite saker som jag känner kommer ge rätt känsla. Självklart skulle en Smersh-väst vara det ultimata men tror att en http://www.rodastjarnan.com/stridsutrus ... -gron-5993 får räcka till att börja med, den känns inte för överdriven heller utan passar rätt bra till temat imo.

Uppskattar verkligen att ni torkar med mig och jag vet att det blir en hel del frågor, men ni har vart en enorm hjälp :)!

Kimale

Inlägg av Kimale »

Man kan uppgradera hur mycket som helst! Jag hade köpt bössan och fått fjäder byte fixat och lirat med den, för efter ett tag så kommer du märka vad du vill göra med bössan + att du kanske har skaffat polare som kan mecka ;)

Det är alltid bra att ha extra batterier så jag tycker verkligen du ska ha två ifall något av dem strular!

Jag hade kört med denna chestrig ist
http://www.rodastjarnan.com/stridsutrus ... -gron-9558

Nu är tyvärr grön slut om färgen är viktig :)
How to win a war? Buy a Kalashnikov

Min Presentation http://airsoftsverige.com/forum/viewtop ... 65&t=11199
Mina Affärsredovisningar http://airsoftsverige.com/forum/viewtop ... boy#p69801

Mantower

Inlägg av Mantower »

Ja det kanske är bäst att avvakta lite, ska väl iallafall få fjädern bytt sen se vad jag känner efterhand, kanske t.om. att man vågar sig på att mecka lite själv sen ;).

Blir nog 2 batterier, lika bra när man ändå är igång och jag kikade faktiskt på den där chestrigen med, men jo är ju ute efter en grön egentligen. Exakt samma väst finns i det här utförandet på taiwangun iaf men den helgröna skulle nog ändå passa bättre. Sett någon enstaka med svart chestrig på bilderna jag tagit inspiration ifrån men tar nog och väntar på att de får in den gröna igen :).

ohman

Re: Sv: Hjälp med att komma igång med Airsoft

Inlägg av ohman »

http://www.taiwangun.com/gearboxes-and- ... g-acm.html
Är nog en ok fjäder. Har fått för mig att det är bättre med den modellen än de som har jämn vridning.

Om du ändå handlar från twg så har de även guarders genomskinliga hop up gummi (som de också monterar om du ber dem). Det är ett skitbra gummi. Resten kan du lätt vänta med.
http://www.taiwangun.com/parts-and-acce ... arder.html
ADAM skrev:Byt till Deans på allt. Det blir skitbra. Jag lovar. Tro mig. Jag har körkort.

Mantower

Inlägg av Mantower »

Alright, kör väl på den fjädern och ett nytt gummi när jag ändå är igång :). Tänkte bara så när det kommer till kulor, i mitt fall är 0,20 det säkraste kortet eller får jag försöka testa mig fram?

Förresten hur mycket brukar en hel Smersh-väst gå på, om ni har nån aning så? :)

Skriv svar