Efter en tids lurkande på forumet för att söka inspiration och information har jag nu äntligen tagit mig modet till och skapat min första tråd. Har tänkt att fråga om flera rätt grundläggande saker egentligen men eftersom jag verkligen är en total nybörjare inom området uppskattar jag all hjälp jag kan få. Kan varna direkt att det nog blir lite att läsa, men jag hoppas några orkar ta sig tiden och eventuellt bjuda på lite tips och tricks

Om jag ska ta lite snabb bakgrundshistoria så var jag på jakt efter en ny hobby och eftersom att jag alltid fascinerats av militära saker fick jag rätt snabbt upp intresset för Airsoft. Det leder mig till min allra första fråga och det är helt enkelt hur ni andra gjorde när ni började spela? Dök ni bara upp på ett söndagspel och började panga eller hade ni vänner som bjöd med er? Jag är nämligen rätt ensam i min umgängeskrets med ett intresse för Airsoft just nu, och därför vet jag inte riktigt hur jag ska börja. Jag funderade först på att låna något vapen eller så, men kände rätt snabbt att om jag ska spela vill jag gärna få en riktigt rolig upplevelse redan första gången och för att då det kändes det som att det skulle vara lika bra att slå till på ett eget vapen och utrustning direkt.
Jag bestämde mig då för att mitt första vapen skulle vara en AK och Cymas CM.048S föll mig snabbt i smaken. Det enda jag blev fundersam över var den höga utgångshastigheten då jag förstått att man då måste tänka på säkerhetsavstånd samt att jag inte kommer vara kunna spela CQB med det vapnet, vilket är ett spelsätt jag förmodligen skulle uppskatta. Så jag kikade vidare lite på Dboys RK-10S men tycker inte den ser alls lika gedigen ut och ser enligt mig inte alls lika mysig ut som Cymas variant, samtidigt som det inte skiljer sig jätte mycket i utgångshastigheten mellan de två. Min andra fråga blir då hur hade ni gjort i min sits? Är det värt att köpa med en pistol för att använda på närmre avstånd (det känns rätt tråkigt dock då jag fortfarande vill kunna använda en AK i CQB situationer) eller kan man t.ex. trimma ner Cyma AKn?
Sist vill jag bara gå in lite på utrustning, jag blev väldigt inspirerad av en tråd här på forumet om Kaukasiska banditer, det hade en rätt casual look ändå som inte skulle vara allt för dyr att imitera som första kitt. Undrar bara hur det ligger till med sådana slags utrustningar när det kommer till spel, om jag har förstått det rätt så brukar det inte spela så stor roll vad man har på sig på vanliga söndagsspel, men om man vill vara med på lite större saker sen finns det då chanser att "få vara med" om man spelar som en sådan roll? Samt finns det några lag som riktar in sig mer åt det hållet, har tittat lite mitt område (Norrköping) och här verkar det vara mer åt US hållet som gäller.
Som väntat blev det rätt mycket text och jag har fler tankar i huvudet just nu efter det jag läst på forumet hittills, men det kan vänta.
Uppskattar verkligen all möjlig hjälp som sagt och hoppas att det jag skrivit inte var allt för luddigt.
Tack så länge!
//Hampus