Imax b6 nybörjar kurs

Här är inga frågor för dumma! God ton och artighet gäller, kan du inte vara trevlig så behöver du inte skriva här.
Lolzer

Imax b6 nybörjar kurs

Inlägg av Lolzer »

Jag har precis fått hem min imax b6 Charger/Discharger och nu skulle jag behöva ha svar på lite frågor. Jag har tepay(?) kontakter, "orginal" kontakter, på mina batteri och insåg att laddaren inte kom med en sådan kabel, så min första fråga är måste man skaffa en sådan kabel eller ska byta alla batteri kontakter till deans? linka i så fall vart man kan köpa en mängd deans tack.

Andra frågan: har även ett gäng lipo batteri och insåg att den "lilla" kabeln som sitter på lipo batteriet passar i laddaren, kan man ladda lipo batteriet via denna eller ska båda vara inkopplade för att balansera cellerna?

Sen undrar jag om det är något mer speciellt man måste ställa in på laddaren innan man börjar använda den, både för NiMh och LiPo batterier.

tacksam för alla svar är lite grön på batteri området ;)
"On my command, unleash hell!"

--Min Presentation--
--Affärsredovisning--

ohman

Re: Imax b6 nybörjar kurs

Inlägg av ohman »

Byt till deans, billigare än dessa hittar du nog inte, och de fungerar utmärkt (Hobbyking T-Connector).

Den lilla kontakten är din balanseringskabel, vissa laddare räcker det med att plugga in den för att ladda/balansera, men B6 laddaren (om jag inte missminner mig) vill även att du ska plugga i den stora kontakten vid laddning.

B6 har en bunt olika inställningar för både NiMh och LiPo, men du får nog gräva i manualen för exakt vad du ska ha =)
ADAM skrev:Byt till Deans på allt. Det blir skitbra. Jag lovar. Tro mig. Jag har körkort.

Lolzer

Inlägg av Lolzer »

Har grävt lite i manualen men ska gräva mer senare. tack för tipset!

--Min Presentation--
--Affärsredovisning--

vallin

Inlägg av vallin »

ohman: är det inte smartare att köpa dessa då? http://hobbyking.com/hobbyking/store/__ ... ouse_.html
ifrån UK Warehouse, så slipper man väl antagligen chansen att pröjsa tull och moms :).

På B3an så är kopplar man endast till balanseringsporten, men kan ju vara annorlunda på B6.
På denna alltså: http://www.kullagergrossisten.se/produc ... ts_id=7307

ohman

Inlägg av ohman »

Absolut! :D

Trevligt att de börjat ta in lite sånt till UK-delen med. Med lite flyt får de dit sina airsoftbatterier med, de är också helt suveräna.
ADAM skrev:Byt till Deans på allt. Det blir skitbra. Jag lovar. Tro mig. Jag har körkort.

vallin

Inlägg av vallin »

Jo jag har gjort supportärende om att dom borde ta in fler batterier i allmänhet (öka deras lager på populära produkter) och att dom bör
fixa in mycket mer i dom europeiska varuhusen!

Dom svarade:

"Hi Martin,

Thanks for contacting the HobbyKing Support Team.

Thank you for your valuable comments! We have forwarded your email to the management for further review. At HobbyKing.com, we understand the importance of good customer service and are always looking for different ways to improve.

Just to let you know that we are expanding the product range in different warehouses, so soon or later you should see more products.

Thanks for emailing support.
If you have any other questions, please let me know."

EDIT: Förresten OnT: Imax B6 kräver att du kopplar till strömkontakten också, kom på att polaren precis fått hem en B6:a och han hade fel kontakt på banankontakterna! Så det är Banankontakt -> Tamiya/Dean etc.

Lolzer

Inlägg av Lolzer »

hmm okej, det som är intressant är att min kompis beställde en exakt likdan laddare från samma ställe och han säger att han fick Tamiya kabel med, har inte hunnit kolla detta än dock. Men deans är ju klart bättre.

Hur beställer man från hobby kings uk del?

--Min Presentation--
--Affärsredovisning--

Fearless

Inlägg av Fearless »

Skit i Hobbyking när det kommer till Deans. De är skitdåliga kinakopior som inte pallar i närheten lika mycket ström som orginalet (även om det inte är så viktigt just i våra kretsar)

Handla dem istället på kullagergrossisten.se (sök på deans). 8:- st (eller 59:- i 10-pack) och garanterad leverans dagen efter om de finns i lager och bara 30:- i frakt.
“It’s time to kick ass and chew bubblegum…and I’m all out of gum.”

vallin

Inlägg av vallin »

Fearless, är du säker på detta? Jag tror bestämt att det är exakt likadana.
T-kontakter har bara blivit väldigt dyra, såsom Tamiya just pga. RC och Airsoft osv. Så jag tror bara att dom från Hobbyking är bra fast billiga kontakter.
Jag har precis köpt hem ett pack av hona och hane 59;- st, och jag tycker inte dom hyser någon kvalité direkt. Så dom från Hobbyking är nog mer värt priset.

Fearless

Inlägg av Fearless »

Jag har (eller hade då jag kör med original Deans nu på de få ställen jag har dem kvar) både KG's och HobbyKings Deans på flertal ställen och även om KG's också är Kinakopior så håller de i alla fall att löda på ordentligt medans vissa batchar av HobbyKings har varit så usla att plasten smält innan lödtennet trots att man lött med två ihoppsatta kontakter. Har även råkat ut för att HobbyKings Denas spruckit och varit väldigt nära att kortslutas men då satt de i en lite mer utsatt miljö än en bössa och det hade kunnat blivit ett bra fyrverkeri eftersom reglaget där drog 580A på full spätta och LiPo't var ett 6800mAh som peaka på 135C!

Till HobbyKings fördel kan man väl alltid lägga priset och sen var det ett tag sedan jag köpte Deans av KG så det är möjligt att de är av samma kvalité nuförtiden. Så KG's stora fördel är väl att han alltid har mycket snabb leverans och att han kanske är billigast i Sverige?

Att Tamiyas Deans är dyra beror nog på att de är just original Deans egentligen. Original Deans har alltid kostat en mindre förmögenhet enda sedan de kom och de har kunnat ta ut det priset pga av patent och att de vetat om att de är klart bäst! :)
“It’s time to kick ass and chew bubblegum…and I’m all out of gum.”

Skriv svar