"Hjälp mig att välja vapen/nation/gear"

Här är inga frågor för dumma! God ton och artighet gäller, kan du inte vara trevlig så behöver du inte skriva här.
Vander
Inlägg: 42
Blev medlem: tis jul 22, 2014 1:14 am

Re: Hjälp mig att välja vapen/nation/gear tråden

Inlägg av Vander »

aaduvet skrev:Jo därför jag länkade alla dessa AUG:s. Tänkte kolla med mer erfarna spelare om det är något med dessa som kanske inte är så jättebra.

Verkar ju som denna passar bäst, tycker om camot samt att den verkar bra om man vill nedgradera fjädern för CQB: http://gunfire.pl/product-eng-115220511 ... G-TM-.html
Så egentligen undrar jag väl om den skulle kunna rekommenderas till en nybörjare.

Edit: Om det var oklart är jag nu säker på att jag vill ha en AUG
Jag är inte särskilt erfaren inom fältet än, men jag kan tänka mig att du behöver bestämma dig om du vill ha en AUG med integrerat sikte (såsom ovan) eller en med RIS där du själv fäster någon form av riktmedel. Det senare låter dig ju skifta mellan CQB-variationer och längre räckhåll, även fast du faktiskt måste köpa ett sådant själv.

ohman
Inlägg: 1687
Blev medlem: mån maj 21, 2012 7:58 pm

Re: Hjälp mig att välja vapen/nation/gear tråden

Inlägg av ohman »

Augen du gillade bäst är helt ok. Den har dessutom snabbt fjäderbyte vilket är en klart bonus (enkelt att byta fjäder, även som nybörjare). Kolla också på Taiwangun, jag tror de har samma bössa till bättre pris (APS är tillverkaren)

Skickat från mobilen, tar inget ansvar för auto-correct...
ADAM skrev:Byt till Deans på allt. Det blir skitbra. Jag lovar. Tro mig. Jag har körkort.
Mina affärsredovisningar

donniedarko
Inlägg: 23
Blev medlem: sön jun 12, 2016 12:27 pm

Re: "Hjälp mig att välja vapen/nation/gear"

Inlägg av donniedarko »

Letar efter en m4/m16 som har en utgångshastighet på typ 120+ m/s ur lådan som det även är väldigt enkelt att byta fjäder i för att kunna köra CQB.
Rail måste finnas. Budget: 2500:-

Är även på jakt efter en ACOG replika som inte kostar skjortan. Budget: 1000 kr

Sen har jag läst ifrån något inlägg någonstans att glasögon med metallnät inte är något att ha. Varför?
Funderar starkt på att köpa nätade glajor och en mask med nät.

Får gärna kosta mindre men jag tar hellre en dyrare variant som fungerar och håller än en billigare som går sönder eller behövs bytas grejer internt.
FRA - den enda myndighet som faktiskt lyssnar på dig!

Wiggen
Inlägg: 152
Blev medlem: mån maj 14, 2012 12:01 pm

Re: "Hjälp mig att välja vapen/nation/gear"

Inlägg av Wiggen »

Nätglasögon kan splittra dåliga kulor och skicka en skur plastfragment rakt in i hornhinnan, om man har otur.
"I've got a bullet here with your name on it, and I'm gonna keep firing until I figure out which one it is!"
PostNord FAQ
Hjälper gärna till med dina paket/brevfrågor, tveka inte att PM:a mig.

Erebus
Inlägg: 123
Blev medlem: ons dec 17, 2014 8:01 am

Re: "Hjälp mig att välja vapen/nation/gear"

Inlägg av Erebus »

Det som Wiggen skriver stämmer men har även sett billigare (antar att det var billigare, kanske gäller dyra också) nätglasögon som släppt färg på insidan vid träff, dvs man får små metalliknande spån i ögonen från själva nätet vilket inte heller är bra för synen.

donniedarko
Inlägg: 23
Blev medlem: sön jun 12, 2016 12:27 pm

Re: "Hjälp mig att välja vapen/nation/gear"

Inlägg av donniedarko »

Okej, tack för svar. Kanske får ta och tänka över mitt val där.
Några glasögon ni rekommenderar? Helst "immfria".
FRA - den enda myndighet som faktiskt lyssnar på dig!

Wiggen
Inlägg: 152
Blev medlem: mån maj 14, 2012 12:01 pm

Re: "Hjälp mig att välja vapen/nation/gear"

Inlägg av Wiggen »

Imfira får du aldrig ett par skyddsglasögon annat än nät eller fläktventilerade googles.
Mina ESS Ice immar lite men det försvinner snabbt, har behandlat dem med någe medel en kompis lånade mig.
"I've got a bullet here with your name on it, and I'm gonna keep firing until I figure out which one it is!"
PostNord FAQ
Hjälper gärna till med dina paket/brevfrågor, tveka inte att PM:a mig.

Användarvisningsbild
Twist
Sysop
Inlägg: 1677
Blev medlem: mån maj 07, 2012 1:21 pm
Lag / förening: Disposable Heroes
Aktiv sedan: 2001
Ort: Teckomatorp

Re: "Hjälp mig att välja vapen/nation/gear"

Inlägg av Twist »

Personligen använder jag Julas Zekler-kopior nästan uteslutande. De kostar några tior så man har råd att byta ur dem när de blir repiga.

Imma är något vi alla lider av någon gång och vissa av oss, tex undertecknad, immar i princip igen vad som helst och alltid. Det enda som fungerar hundraprocentigt för mig är goggles med fläkt men jag trivs inte i goggles så jag har testat i princip allt ifrån tvål till svindyra imskydd som tillskrivs magiska egenskaper. Det som har fungerat bäst hittills är faktiskt Fiskarsmorning, dvs skofett. Fråga mig inte hur jag fick för mig att prova det. ^^

Vill man fördjupa sig i imma och hur man undviker den bör kunna söka sig till någon av de trådar som avhandlar ämnet.
:ugeek: Sysop
:geek: Backend Dev

Mrandrenv
Inlägg: 22
Blev medlem: tor jan 03, 2013 9:10 pm

Re: "Hjälp mig att välja vapen/nation/gear"

Inlägg av Mrandrenv »

Kan bara tala från egen erfarenhet när det kommer till skyddsglas och imma. Ett par glajor från jobbet värda 50 spänn immade igen efter första kullen och var helt ospelbara. Ett par Smith Optics Aegis Echo är för mig i stort sett imfria ett helt spel. En droppe eller två från "OP-drops" också så är du good to go!

Användarvisningsbild
Twist
Sysop
Inlägg: 1677
Blev medlem: mån maj 07, 2012 1:21 pm
Lag / förening: Disposable Heroes
Aktiv sedan: 2001
Ort: Teckomatorp

Re: "Hjälp mig att välja vapen/nation/gear"

Inlägg av Twist »

Dyra glas är tillverkade av exakt samma polykarbonat som billiga glas. Det finns dock två saker som gör vissa mindre benägna att imma än andra och det hänger ofta ihop med priset. Det första och viktigaste är konstruktionen. Varm och fuktig luft stiger och ligger glasen an mot ögonbrynen, vilket många verkstadsglas gör, så immar det eftersom fukten hålls kvar. Glas som är gjorda för actionsporter lutar i regel framåt och fungerar därmed bättre. Det andra som kan påverka är inbyggt imskydd, vilket hittas hos lite dyrare märken som Bollé men även vissa no-name verkstadsglas har det. Det inbyggda skyddet förlorar effekt med tiden och råkar man utsätta det för t.ex. diskmedel så blir glasen grumliga och helt obrukbara. Att kombinera med andra imskydd kan alltså ge oväntade resultat.

Jag har kämpat med imma i decennier (!) och jag har testat allt. Det jag har kommit fram till är att Op Drops, Fog Tech osv inte är märkbart bättre än husmorsknepen. Imskydd har en uppgift: bryta ytspänningen. Det går liksom inte att göra på så värst många sätt och därför gör undermedlen inga under. De fungerar tills de inte fungerar längre och då finns det bara en sak att göra och det är att torka glasen, företrädesvis genom att ventilera. Det som talar för de kommersiella imskydden är att de är smidigare att ha att göra med än tvål, shampo osv. Vissa, som Op Drops, kan appliceras ganska kvickt i fält, vilket är en stor fördel.

En annan mycket viktig faktor: Kepsar, boonies och andra huvudbonader med skärm är värme- och fuktfällor. Sen jag började spela barhuvad har mina problem med imma blivit lindrigare.

EDIT: Ett par nätbrillor i fickan som man kan ta på när man immar igen helt och inget hjälper är räddaren i nöden.
:ugeek: Sysop
:geek: Backend Dev

Skriv svar