Sida 1 av 2

öppna gearbox

Postat: lör feb 02, 2013 9:37 pm
av thol
Hallå, eftersom jag skulle kolla om bössan (g&g f2000) var tät i cylindern och konstaterade att den helt enkelt inte kan vara det så frågan är vad jag ska tänka på när/om jag öppnar gearboxen för att få ut kolven och byta gummitätningen på kolven?

Alla tips mottas gärna och admin får flytta tråden om den har hamnat fel :)

Re: öppna gearbox

Postat: lör feb 02, 2013 9:52 pm
av Paxz
Lägg sakerna så du vet vart du har dem. Kolla gärna på ett par dissassembly videos innan du börjar så du vet vad du gör.

Om det bara är o-ringen som tätar dåligt så kan det räcka med att bara "töja" ut den något genom att värma cylindern och trä o-ringen över. Sen låter du det bara stelna under ett par timmar så har o-ringen blivit större och tätar därför bättre. Annars kostar det inte många kronor att bara byta o-ringen. Jag brukar dock göra så oavsett om det är nytt eller gammalt.

Re: öppna gearbox

Postat: lör feb 02, 2013 9:54 pm
av TwinkleDew
Är det en v2? Håll koll på alla smådelar (speciellt anti-reversal-latchen). Sätt in en skruvmejsel i hålet där back och tryck fjäderstyrningen och fjädern mot "bordet medans du lyfter av den andra halvan så att inte allting flyger åtta helvete när du tar isär den. Byt oringen på kolven.

Re: öppna gearbox

Postat: lör feb 02, 2013 10:00 pm
av Goreplay
håll nu stenkoll på shimsen på kuggarna, kan hända att ett par följer med locket när man öppnar. Ta då loss dessa och sätt dom på de kugg de tillhör. Tappar du bort dom eller sätter dom på fel ställe så har du en omshimsning framför dig, Finns roligare saker att göra kan jag tala om :P

Re: öppna gearbox

Postat: lör feb 02, 2013 10:24 pm
av thol
Paxz- videos ska kollas
TwinkleDew- det är en v6 (tror jag) och fädern går att ta ut utan att plocka itug boxen
Gorplay-tack fär tippset

Re: öppna gearbox

Postat: lör feb 02, 2013 11:14 pm
av TwinkleDew
Ta ut fjädern först då.

Re: öppna gearbox

Postat: sön feb 03, 2013 11:46 am
av thol
Twinkledew- fjädern var urtagen vid första inlägget :)

Men nu ligger gearboxen i ett antal delar och oringen till kolven är borttagen men är det nån rolig standard på dom eller har varje tillvärkare en egen dimmension på dom?

Re: öppna gearbox

Postat: tis feb 05, 2013 2:58 pm
av larseriklindstrom
De flesta använder en 2,62x19,05 i nitril 70 shore. Väldigt vanlig oring då materialet används i de flesta former av oljor och fetter.

Tätar pistongen dåligt?
Töj ut den som tidigare nämnts: Trä ringen över cylindern, värm cylindern med tändare och låt svalna. Idén är att ringen ska formas/tänjas av värmen.
Har du tillgång till o-ringar kan du skaffa en överdimension, trä den över cylindern som tidigare men bara slipa den plan på utsidan. Dessa platta ringar tätar bättre än en rund.
Men viktigast är att du fettar in cylindern och oringen igen vid montering, siliconfett. Fettfilmen är det som ger det mesta av tätningen i cylindern.

Re: öppna gearbox

Postat: tis feb 05, 2013 4:18 pm
av Twist
Det är nog ingen v6 om du kan ta ur fjädern utan att dela boxen. Det har man iaf inte kunnat göra på de v6 jag har meckat. Vilket vapen är det? V6 används i P90 och Thompson.

Re: öppna gearbox

Postat: tis feb 05, 2013 4:21 pm
av Paxz
Det är en G&G F2000. Jag hittade en liten review på bössan på denna hemsidan, där ser man iaf lite av gearboxen.

http://www.blackscorpions.co.uk/index.p ... 07&rid=201

Så vitt jag kan se så är det en V6 det handlar om, de är relativt lättmekade om man bara håller koll på vad man gör.