Hallå, eftersom jag skulle kolla om bössan (g&g f2000) var tät i cylindern och konstaterade att den helt enkelt inte kan vara det så frågan är vad jag ska tänka på när/om jag öppnar gearboxen för att få ut kolven och byta gummitätningen på kolven?
Alla tips mottas gärna och admin får flytta tråden om den har hamnat fel
Lägg sakerna så du vet vart du har dem. Kolla gärna på ett par dissassembly videos innan du börjar så du vet vad du gör.
Om det bara är o-ringen som tätar dåligt så kan det räcka med att bara "töja" ut den något genom att värma cylindern och trä o-ringen över. Sen låter du det bara stelna under ett par timmar så har o-ringen blivit större och tätar därför bättre. Annars kostar det inte många kronor att bara byta o-ringen. Jag brukar dock göra så oavsett om det är nytt eller gammalt.
Who ever joins the game, must take the consequenses of the game.
Är det en v2? Håll koll på alla smådelar (speciellt anti-reversal-latchen). Sätt in en skruvmejsel i hålet där back och tryck fjäderstyrningen och fjädern mot "bordet medans du lyfter av den andra halvan så att inte allting flyger åtta helvete när du tar isär den. Byt oringen på kolven.
håll nu stenkoll på shimsen på kuggarna, kan hända att ett par följer med locket när man öppnar. Ta då loss dessa och sätt dom på de kugg de tillhör. Tappar du bort dom eller sätter dom på fel ställe så har du en omshimsning framför dig, Finns roligare saker att göra kan jag tala om
Twinkledew- fjädern var urtagen vid första inlägget
Men nu ligger gearboxen i ett antal delar och oringen till kolven är borttagen men är det nån rolig standard på dom eller har varje tillvärkare en egen dimmension på dom?
De flesta använder en 2,62x19,05 i nitril 70 shore. Väldigt vanlig oring då materialet används i de flesta former av oljor och fetter.
Tätar pistongen dåligt?
Töj ut den som tidigare nämnts: Trä ringen över cylindern, värm cylindern med tändare och låt svalna. Idén är att ringen ska formas/tänjas av värmen.
Har du tillgång till o-ringar kan du skaffa en överdimension, trä den över cylindern som tidigare men bara slipa den plan på utsidan. Dessa platta ringar tätar bättre än en rund.
Men viktigast är att du fettar in cylindern och oringen igen vid montering, siliconfett. Fettfilmen är det som ger det mesta av tätningen i cylindern.
Det är nog ingen v6 om du kan ta ur fjädern utan att dela boxen. Det har man iaf inte kunnat göra på de v6 jag har meckat. Vilket vapen är det? V6 används i P90 och Thompson.