Märken, olagligt?

Här är inga frågor för dumma! God ton och artighet gäller, kan du inte vara trevlig så behöver du inte skriva här.
Kether
Admin

Re: Märken, olagligt?

Inlägg av Kether »

Fast, grader står det inget om i lagen.

Det enda jag kan hitta är just det som jag listade ovan.

ohman

Inlägg av ohman »

Runner skrev: Airsoft är en lek för mig, en sport man gör med polarna för att ha kul och panga lite på skoj. Inte blodigt allvar som för vissa. Men jag tycker det är okej att folk vill se rätt ut och böra vissa uniformer osv. Men ge fan i märkerna! Det är ju skitfånigt att se en kille med en EOD patch som inte vet hur man rensar väg osv.
Jag håller med dig helt och fullt på den första delen, airsoft är en lek, hobby, sport eller i alla fall en rolig form av motion. Det är absolut inte på blodigt allvar, jag har inte heller träffat någon airsoftare på banan som tar det på blodigt allvar. Jag tycker också att det är helt ok att folk vill se rätt ut, inklusive märken! Det är ju skitfånigt att se någon (kille eller tjej) bli upprörd för att någon annan har en EOD-patch och inte jobbar med det i verkligheten.

Observera att jag helt och fullt tycker att du har rätt till din åsikt, lika mycket som jag har rätt att inte hålla med dig. :D
ADAM skrev:Byt till Deans på allt. Det blir skitbra. Jag lovar. Tro mig. Jag har körkort.

Runner

Inlägg av Runner »

Är inte helt säker men tror att grad går in under "märken" i den paragrafen då lagen är till för både ordningmaktens och försvarsmaktens tecken och symboler. Tror man väljer att inte skriva ut gradbeteckningar i just den beteckningen då en uniform, enligt lagen, först blir en uniform då den bärs med flagga och grad.

Edit: http://www.forsvarsmakten.se/upload/dok ... tecken.pdf

Kether
Admin

Inlägg av Kether »

Böjd att hålla med Ohman.

Tycker det är skitfånigt att bli upprörd över att folk har CCT, PJ, EOD, Ranger, Kustjägartreudden, Pansarnäven eller annan tjänstgöringsmärken på sin uniform.

Om man däremot står och domderar folk och säger åt folk att lyda en för att man är "kapten inom Armen" utan att man är det och att Sveriges regering har utlyst nån form av situation där jag ska helt plötsligt lyda under Försvarsmaktens order, är man inne på nått helt annat.

Uppsåt är väl det som jag tycker kännetecknar ett brott.

katshing

Inlägg av katshing »

Hittade den här, http://www.youtube.com/watch?v=jpErF6myznw tycker det är ganska intressant.

Så länge man inte lurar folk att man är polis, sjukvårdare osv så borde det vara lugnt.

Det är också lagligt att klä ut sig med t.ex. full SS uniform med svastika/hakkors om man ska på maskerad eller liknande.

delendam

Inlägg av delendam »

Wtf. Raderade... mobilen spelade mig ett spratt.

Grim

Inlägg av Grim »

Alla svenska milsim spelare bör ju ändå inte bära märken om dom vill göra en impression då märken inte används i krig ;)
"Use something that you know the distance of, compare how many of them would make up the unknown distance and multiply. Do *not* use your dicks, an inch and a half into six-hundred yards: I can't count that high! "

Specialairservice

Inlägg av Specialairservice »

den här tråden har gjort min dag. ruskigt underhållande att se hur någon blir upprörd över att någon bär märken på spel. skulle garva som f*n om någon skulle slita en patch el dylikt av min gear för att jag inte är utbildad seal. riktigt urfånigt tycker jag. men som någon tidigare sagt, åsikter får ju alla ha. ;)

Stygge

Inlägg av Stygge »

"...giver honom sken av att tillhöra försvarsmakten"
Det tolkar jag som att någon form av uppsåt är inblandat.
Visst det kan ju syftas på att det räcker med att någon reflekterar över att "Oh, en kille i uniform, han måste vara i armén." men då torde ju det gälla all form av uniform både med och utan märken då gemene man inte ser annat än en militär uniform. Någon form av agerande lär krävas för att man ska ge sken av att utöva någon form av inflytande baserat på hur man är klädd.

Har väldigt svårt att tro att någon skulle bli dömd för att ha märken/grader på ett milsim.

Hur funkar det tex vid filminspelningar?! Har de uttryckligen tillstånd från försvarsmakten eller är det så att de i situationen (uppenbar filminspelning) inte anses kunna misstas för annat än "fake"?! Torde då inte det samma gälla på ett spel som om något är en uppenbart fiktiv situation?

Runner

Inlägg av Runner »

Jag har varit med i en del reklamfilmer med uniform på. Allifrån den från försvaret där det landstegs med svårare till annan reklam.

Var även med o spelade in den första Hamilton filmen med uniform på, men där var ju hälften av alla där FM så det kanske inte är så bra exempel.

Mitt problem rör de som bär svenska märken och grader.
En snäll klapp på axeln och ett förklarande om varför man tar illa vid brukar räcka.
Sen sitter man i safen och snackar skit med personen i tala.

Ang. en av KJ killarna. Han bar KJ treudd, KJ basker och FMs grejer.
Gick fram i tron om att han var en kårman men förstod direkt hur det låg till.
Han sökte sen senare till det hemvärnskompani som jag då var stf.plutunchef i och kom på sin första övning med udden på fel arm. Jag skickade då ärendet till Säk som avskiljde honom och han fick betala tillbaka pengarna han fick för övningen. Sen att någon kan gå med i en försvarsmaktsgren utan Säk kontroll (vet att det är obligatoriskt nu men osäker hur det var för ett par år sen) är en annan sak. (berättade det då det påminner om videon med polisen ovanför).

Väl mött

(skrivet från min Iphone)

Låst