Är detta emblem/märke godkänt enligt lag?

Här är inga frågor för dumma! God ton och artighet gäller, kan du inte vara trevlig så behöver du inte skriva här.
Tamaz

Re: Är detta emblem/märke godkänt enligt lag?

Inlägg av Tamaz »

Takolander skrev:Sorry, inte meningen att vara elak - men jag personligen tycker det är fantasilöst OCH dessutom lite riskabelt. Det är det här med att man kan tas för en reguljär soldat i svenska försvaret när man verkligen inte är det. Du kan självklart följa regler för vad du får ha på och inte på din uniform...men som sagt, det kan ändå bli missförstånd av folk som INTE vet vad som gäller.

Så varför krångla? En komplett woodland-uniform kostar 1000 kr. Du kan få en beggad för 200 kr.

Jag själv har en komplett M90 hemma med kängor och allt men den åker bara på om det blir krig.
Så vi ska inte göra det som man har rätt till bara för att nån annan som inte har koll på lagen kanske kan tro att man inte får göra det? Med din inställning borde ingen hålla på med airsoft över huvud taget. Nån som inte vet bättre kan ju tro det är riktit krig. Eller ännu värre, tro att du när du springer runt i din woodland-uniform är en ockuperande fiendemakt och skjuter dig på stuberten. Då springer jag hälre runt i min M90 och riskerar att samma idiot tror jag är en svensk soldat.
Blåbär skrev:En sak som slog mig när jag läste detta.

hur är det om den fortfarande är "kron märk" är det inte försvarsmaktens ägodel då ?

Då kan det ju bli pyssligare juridiskt sett.

/N
Det har sålts en massa kronmärkt materiel på bland annat ÖoB, dock inte alla saker, exempelvis SV2000, så till viss del har du rätt. I detta fall pratar vi uniformer och de har sålts ut av försvarsmakten till den privata marknaden så det är inget konstigt att lagligt kunna äga en kronmärkt uniform.

Ledsen för OFFT.
Lag: [saft] och [STAG]
Mina affärsredovisningar

Metalman_666i

Inlägg av Metalman_666i »

Jag tänker så här. Om man nu vill veta vad för exakta regler som gäller. Är det inte lättare att kontakta polisen eller försvarsmakten och fråga dom vad som gäller? De bör ju ha koll tycker man. Vill man vara på den säkra sidan så är det ju bara att köpa en M90 kopia. Dessutom så TROR, upprepar....TROR jag att om polisen nu skulle råka ta några airsoftare med äkta M90, kronmärkta, med flagga och allt som hör till så blir det nog en varning på sin höjd.
Äntligen en stolt ägare av en VFC 416 och en G&P Navy Seals MOTS M4 :D

Mason

Inlägg av Mason »

Tyvär vet polisen ofta ganska lite om lagar och regler.
En polismans ord är defenitivt aldrig en garanti.

Jag tycker att man ska medveten om riskerna med att försöka gå så långt som möjligt med att efterlikna svensk myndighetspersonal.
Det vore naivt att tycka att skadan först sker när anmälan görs eller åtal väcks.

Takolander

Inlägg av Takolander »

+1 på Maison, jag borde uttryckt det så från början!
Mitt gamla nom de guerre i bushen: "Slavko"
"SFC Takolander" på Xbox
"SFC_Tako" på PC/PS3

Skriv svar