skyddsglasögon

Här är inga frågor för dumma! God ton och artighet gäller, kan du inte vara trevlig så behöver du inte skriva här.
Titan

Re: skyddsglasögon

Inlägg av Titan »

Är inte skott på glaset frammifrån man ska vara orolig över... Väldigt få som inte håller måttet där.
Det som är problemet, är glas som inte täcker för skott som kommer "uppifrån" (Du ligger ner, ansiktet mot marken, glasen sluter inte till bra vid ögonbrynen, kulan tar sig in) samt bakifrån, där kulan kommer in bakom glaset och studsar runt vid ögat.
Tänk till lite är ni snälla, som tidigare sagts, ögonen går inte att fixa.
Mestadels .357 nuförtiden. 9mm gör större hål än 6mm... :)

Namboy

Inlägg av Namboy »

Jag håller med majoriteten om att det är jäkligt dumt att snåla på ögonskyddet. Jag säger inte att alla ACM-glas är skit, men det känns betydligt säkrare att
köpa något i stil med ESS eller t.o.m. 3M (som jag själv använder) då dessa har en ganska hög standard på QC.

En aning OT: Det är inte Pund (£) som visas på TaiwanGun utan Euro (€). :P

Tillägg: De skriver att glasen inte passar för airsoft/paintball etc. just för att de inte ska få skit om de, hur osannolikt det än är, inte skulle hålla vid en träff.
"We're surrounded. That simplifies things."

TwinkleDew

Inlägg av TwinkleDew »

Titan skrev:Är inte skott på glaset frammifrån man ska vara orolig över... Väldigt få som inte håller måttet där.
Det som är problemet, är glas som inte täcker för skott som kommer "uppifrån" (Du ligger ner, ansiktet mot marken, glasen sluter inte till bra vid ögonbrynen, kulan tar sig in) samt bakifrån, där kulan kommer in bakom glaset och studsar runt vid ögat.
Tänk till lite är ni snälla, som tidigare sagts, ögonen går inte att fixa.
Köp heltslutna glasögon så inträffar inte detta.
Seid ihr das Essen? Nein, wir sind der Jäger!

koskowZ

Inlägg av koskowZ »

vad skulle ni rekommendera för skyddsglasögon för mindre än låt säga 100kr?

Titan

Inlägg av Titan »

Ett par som passar DITT ansikte, och sluter tätt.
Har du inte råd att lägga mer än 100 kr på ögonskydd, så ska du nog fundera på om AS är rätt hobby för dig.
Mestadels .357 nuförtiden. 9mm gör större hål än 6mm... :)

koskowZ

Inlägg av koskowZ »

kan lägga 1000-.-

men försöker inte lägga så mycket, utan så lite som möjligt.

Nicolai

Inlägg av Nicolai »

ESS Ice kit med 3 linser och hardcase finns på terräng i stockholm för 475 tror jag :)

Bay Cat

Inlägg av Bay Cat »

ESS ICE eller ICE Naro om du använder dig av skyddskåpor.
Bra brillor för under 500kr, väl investerade pengar. Sitter bra, sluter runt huvudet etc.

Körde över mina med lagets Toyota Hilux på 2,5 ton och de vart bara lite repiga i stort.
De tål ju även att man skjuter hagel på dem så det känns som ett säkert val.
Har själv använt ESS i 8-9 år och är jätte nöjd.

MaYAte

Inlägg av MaYAte »

Håller med ovan talare...om du inte är villig att spendera lite pengar på säkerhetsprytlar så kanske du ska tänka om...
varför är du så himla mån om att dom ska kosta runt hundralappen...? e du inte villig att åtminstånde lägga runt 300 - 500
för ett par brillor som funkar för dig och som är av någorlunda kvalitet...?

man behöver inte spendera hutlösa pengar om man hellre köper annat coolt än ett par coola brillor men man måste väll ändå vara villig
att lägga den summa som krävs för att få bra skydd...

har själv vart nära på att bli blind på ett öga när jag fick en innebandyboll i ögat från några meters håll av en person som körde happy gilmore stajl...
va inte så jävla kul...såg inget på typ en vecka...som tur är så läkte de och blev bra...så jag pungade mer än gärna ut 1800 på ett par oakley skyddsbrillor...
sen finns de ju naturligtvis brillor för mindre pengar som säkert är lika bra...men inte för runt 100kr tror jag...jag skulle inte chansa...

EDIT: Såg nu att du skrivit att du e villig att lägga runt 1000...tror säkert att du kan hitta ett par bra brillor för kanske hälften av de...ESS har bra brillor till bra
priser...kolla på deras sortiment så kommer du nog hitta nått som passar...en annan sak som är viktigt att tänka på är att billiga glasögon kan ha en sämre
förmåga att hålla glasen fria från imma...och de är de värsta som finns...

Goreplay

Inlägg av Goreplay »

För mindre än 100 kronor så köper du en pizza och tittar på tv. För en enkel trehundring så har du ett par brillor som håller dig väl skyddad ett par år :P
-Skickat från min brödrost-

Skriv svar