Nybörjare söker hjälp med vilket gear och land

Här är inga frågor för dumma! God ton och artighet gäller, kan du inte vara trevlig så behöver du inte skriva här.
Littletoad

Re: Nybörjare söker hjälp med vilket gear och land

Inlägg av Littletoad »

Tjenare !

Har haft lite tid att fundera nu och det blir nog att köra på en usmc force reacon inriktning efter som jag har dom vapnen som är vanligast inom det förbandet :P
det jag hade tänkt köpa nu till gear är :

Ciras väst.
Aarpat camo uniform.
Aanske mich hjälm.
Att par riktigt bekväma skor.
Alta knäskydd.
Lite utrustning som kanske kan vara bra att ha ??? :
Spritkök.
Frystorkad mat.
Vattenflaska.
Stor ryggsäck.
Vapen väska.
Tält.
Konsärvöppnare.
Kompass.
Ficklampa.
Sovsäck.
Snöre.
Gerber kniv.

säkert glömt nått.

Sen så fick jag en sen julklapp idag som innehöll:

uniform woodland camo
od färgad väst
en bonniehat i od
ett grönt pistols hölster
4 mag fickor till m4 i od

nu är frågan är od en färg usmc använder i sitt gear jag har bara hittat kassa bilder på deras gear så kan inte säga om det är od eller någon konstig brun färg :/

tack för alla svar Mvh Christoffer

viqs

Inlägg av viqs »

"Sacrifices must me made. Do you know how easy it'd be to just bang dudes? Easy as FUCK, but dicks aren't vaginas and you have to put up with the moods and bitching for the vag bro"

Användarvisningsbild
Twist
Sysop
Lag / förening: Disposable Heroes
Aktiv sedan: 2001

Inlägg av Twist »

Konservöppnare har jag aldrig haft nytta av på spel men en spork är bra att ha.

Notera att det heter boonie, inte bonnie.
:ugeek: Sysop
:geek: Backend Dev

Protnev

Inlägg av Protnev »

KOnservöppnare bytas ju ut mot ett multitool såklart. Spork el. bara en vanlig sked till maten. Rekommenderar en i metall när det inte är vinter.

Ta åt dig av Mr kboy tips om skor. Ta dig tid att gå över ditt skodon. Antagligen letar du upp vilka force recon använder genom att titta på ref bilder eller gräver du ner dig och väljer ett par kängor/skor som passar dig.

Stor ryggsäck ska du inte ha. Du ska ha en ryggsäck som passar till alla prylar du ska ha med. Kul med en 100L men kan du vara lite duktig och få ner allt i en bekväm 50L så gör det.

Ignorera spritkök, de är slöa men de har lite fördel då de inte syns så bra på kvällarna. Men du kommer aldrig ha den nackdelen. Ta något som är snabbare, mindre plats och inte behövs kånka med extra sprit för att funka. Ett gaskök. http://www.outnorth.se/primus/eta-solo.php

Köp sovsäck efter bruk. Glöm inte liggunderlag. Kom ihåg att tält oftast tas med av andra så det ska man itne behöva tänka på om man inte leker SF och skapar eget läger med vaktpass.

Alltid minst två knivar och minst två ficklampor.

Men det är mycket krimskrams i dina inlägg som du inte behöver bry dig om. Först skaffa dig en erfarenhet om bössa och simpel utrustning och sen gå vidare med att göra en liknelse baserad på något förband. Oftare kommer du då ha hittat ett lag du vill spela med som spelar nåt helt annat.

Sen om du vill ha mer ingående tips från en person som kan förklara allt det här så ska du gå med i UAF och kontakta de nissarna och försöka träffa på någon som verkar veta vad han pratar om. Finns en hel del som sovit ute av dem. Sen om du vill fixa bössan så är det en hel jungel och det finns bra meckare i uppsala som kan hjälpa dig att lära dig alla småknep och saker som inte nämns när det frågas på forum.

Bästa sättet att skaffa koll är inte all fråga på forum utan det är att fråga folk på spel. Det bästa är att testa själv så man har lite kunskap att stå på!

Lycka till!
Omnia dicta fortiora si dicta Latina

Användarvisningsbild
Twist
Sysop

Inlägg av Twist »

Bra synpunkter där. Jag missade det med spritköket. Iofs kan man ju mena ett spritkök som trycksätter det flytande bränslet och det är i så fall helt ok. Till och med bättre än gasol i vissa lägen. För den som är på budget funkar den hopfällbara brännaren från biltema tillsammans med en liten kittel från valfri friluftsbutik kanon. Det är vad jag har använt de senaste åren.

Pannlampa är mer eller mindre ett måste. Man behöver ofta bägge händerna. Oftare än man tror faktiskt. Kepslampor är också grymt smidiga.

Protnev

Inlägg av Protnev »

Vi har missat en hel del :) Men det är bra att Twistfortsätter med fler exempel för man ska inte stirra sig blind på en sak bara för att folk säger det på ett forum. Antar att Twist menar ett ännu mer nedbantat kök än detta? http://www.naturkompaniet.se/Product/Pr ... x?id=33746 Detta är mysig då man trycker in i handduk för att torka så skramlar inte köket och det tar ändå lika mycket plats som ditt alternativt, om vi nu förutsätter att Twist inte stoppar in andra saker som mat, spork och godis innuti kitteln. Tycker själv om mini triangat då man åtminstående får med ett lock när man kokar vatten.
Pannlampa är som Twist säger mumma :) Twist förklarar ju bra varför de vinner över vanliga ficklampor rätt väl. Själv arbetar jag under lyset av en krill light och stoppar den i munnen om det skulle behövas, funkar det med och ljuset kan döljas bättre. Det är just såna här små saker man själv ska testa och fråga sig fram :) Vad som passar mej passar inte dej. Därför det finns flera olika produkter.

Vi har båda missat kläder. Näst intill ett måste att ha flera par strumpor med dig. Gött är det också att byta efter en halvdags airsoftande speciellt om du är och marscherar. Två ytter och en inre. De yttre ska hålla värme och den inre ska transportera fukt. Sen ska du också ha extra underställ. Här diggar jag merino då jag kan bli blöt som fan men fortfarande någerlunda varm. Sen när man bytar till ett torrt merino så abosrberar och skyddar det bra mot de blöta ytterkläderna. Så två par, ett på dig och ett i väskan. Glöm inte kalsonger. Sen en tjock tröja aka mellanlager, så när det blir kväll eller när det är lite extra kallt så har du något att dra på dig. Sen så ska man helst ha en regnställ också. Kör med en poncho ifall det skulle behövas men använder den mest för att ha över ens bivvi.

Sen testar du alla saker i skogen och försöker simulera så rått som möjligt så du vet var dina och din utrustnings gränser går så är det mumma :) Rätt mycket ja, så börja ordna saker till en dagars spel med bössa och gear. Sen kan man börja tänka på övernattning, sen kan man börja tänka spartanskt :) Babystep min herre, babystep.
Omnia dicta fortiora si dicta Latina

Användarvisningsbild
Twist
Sysop

Inlägg av Twist »

Jag menar ganska precis en sån här: http://www.biltema.se/sv/Fritid/Friluft ... ion-17607/

...och kaffepannan på den här bilden: http://www.naturkompaniet.se/Archive/Bi ... ruller.jpg

Brännaren och en snyltkåsa får plats i kitteln. Gastuben har jag löst vi sidan. Fördelen är ju att tuberna finns i allehanda storlekar så man kan ha den minsta när man vill få ner vikt och storlek men köra på med en större om man ska koka mycket vatten och är stationär i basen t.ex.

maximillian

Inlägg av maximillian »

Som Protnev sa: Babysteps

Har man däremot friluftsvana sedan innan så blir ju tillägget bössor, stridsutrustning osv ett mindre problem.

Gaskök är ju smidigast när det inte är -15 ute, vid dom graderna så måste man tänka på hur man förvarar tuben och värma den för att få vätskan att gå över i gasform osv....

Men jag har gått ifrån den klassiska Trangia brännaren till diverse gas lösningar pga enkelhet men framför allt koktid.
Är rätt trevligt på spel att kunna koka sig en kopp kaffe eller vatten till Frystorkat på 2 min.

Min kombo som jag kör är följande:
http://www.addnature.com/product.aspx?p ... HECOOKSYST

Funkar klockrent både på långspel, kortare spel med övernattning samt allmänt traska-i-skogen-ett-par-dagar utflykter.

Har man inte tält, vilket jag generellt aldrig har, så är någon slags bivysäck till sovsäcken att rekommendera, särskilt om man har en dunsäck...

Men nu blev det lite O T, sorry.

Littletoad

Inlägg av Littletoad »

Tjenare var ett tag sen jag skrev här nu men har tittat på många svenska återförsäljar för att hitta västar, uniformer, skor samt tactical gear.

Har hittat väst som sog riktigt nice ut liknar en ciras men vet ej om det är en replica hoppas det finns någon som kan ge mig mer info om den.

Länk: http://malmoairsoft.se/produkt/Warrior- ... 1-Elite-4-

Sen blir det nog en uniform lutar åt marpat möster.

Skor måste jag åka och titta på i någon affär så man får pröva hur skorna sitter annars kan det bli riktigt fel.

Fickor jag tänkte skaffa till västen är extra pistols mag sen dump ficka ett hydrationpack. Sen även mp5 mag fickor till min andra setup som jag har allt till.

Ett nytt hölster
Länk: http://malmoairsoft.se/produkt/Holsterset-1911
Kom gärna med andra förslag på bra hölster till en kjw hi capa kp-05

Sen även en större väska men det är inte de viktigaste just nu.

En radio ska också skaffas blir väll en simpel i början.

En simpel vapenkoffert från biltema såg helt okej ut :)

Sen har jag köpt ett sprit/gasol kök, två ficklampor, multiverktyg, en extra kniv. Glowsticks, lute camping utrusting, och medkit :)

Tack för alla svar postar bilder så fort utrustningen blir lite mer komplett.

Mvh littletoad

Butcher82

Inlägg av Butcher82 »

Västen är inte en ciras utan en chestrig av märket Warrior, märket i sig är väldigt bra som används av riktiga soldater runt om i världen den har bla använts av svenska styrkor nere i Afghanistan.
Tyvärr ifall du ska efterlikna en amerikansk soldat så är det helt fel väst att köpa, men som sagt den är väldigt bra.
Krig är Krig, vi intar stadshotellet. (Sann PMC anda)

Skriv svar