Totalt ny, tips och råd

Här är inga frågor för dumma! God ton och artighet gäller, kan du inte vara trevlig så behöver du inte skriva här.
ohman

Re: Totalt ny, tips och råd

Inlägg av ohman »

Om du tilltalas mest av AK-74, M4A4 och G36C så är väl inte någon av dem en bra utgångspunkt för en semi-sniper i förlängningen. Det spelar förstås ingen roll om du tänker byta/köpa ny men annars kunde du kunna kolla runt lite vad som används av skarpskyttar i verkligheten just nu, gärna (men inte nödvändigtvis) i kombination med ett camo som du gillar.

Några alternativ kunde kanske vara: M27 IAR (lång HK416), HK417, SR-25/SR-25K, Scar-H, Scar SSR, SVD (Dragunov), AS Val, SL-8/9, G36 (fullängd, ej K eller C), SPR eller andra M16-derivat. Det finns fler, men dessa är de modeller jag kommer på utan att faktiskt surfa runt ;) (OBS! alla ovanstående används inte av verkliga skarpskyttar)

Gällande AK håller jag med Ministry.
Senast redigerad av 1 ohman, redigerad totalt 0 gånger.
ADAM skrev:Byt till Deans på allt. Det blir skitbra. Jag lovar. Tro mig. Jag har körkort.

Mysteryslave

Inlägg av Mysteryslave »

ministry skrev:Om du väljer bland AK-familjen bör du förmodligen strunta i de kvalitetstillverkarna nämnda ovan förutom VFC (men dessa får du förmodligen heller inte tag på nu ändå).
Bland de riktigt billiga men ändå oerhört prisvärda finner du Cyma (modellnummer 040, 045, 048 med varianter) samt Dboys (kan ibland stå under "Boyi" eller "Kalash"). Som nybörjare är dessa mycket tacksamma eftersom att de går mycket stabilt utan uppgraderingar, vilket kanske är skönt att slippa behöva bry sig om som ny.

Ett par snäpp upp i extern kvalitet finner du LCT och E&L samt VFC.

Vill man lägga lite mer pengar på sin AK än cirka 2000 rekommenderar jag att man går efter extern kvalitet. Många bössor går okay ur lådan, men även om ett vapen kostar dubbelt så mycket som ett annat, är det inte alltid likställt med att den skjuter så mycket bättre. Man byter ändå ut de interna delarna (förr eller senare förvisso).
Alright, varför bör jag avstå från övriga tillverkare förutom VFC?
Tackar annars får lönsam information!

ohman skrev:Om du tilltalas mest av AK-74, M4A4 och G36C så är väl inte någon av dem en bra utgångspunkt för en semi-sniper i förlängningen. Det spelar förstås ingen roll om du tänker byta/köpa ny men annars kunde du kunna kolla runt lite vad som används av skarpskyttar i verkligheten just nu, gärna (men inte nödvändigtvis) i kombination med ett camo som du gillar.

Några alternativ kunde kanske vara: M27 IAR (lång HK416), HK417, SR-25/SR-25K, Scar-H, Scar SSR, SVD (Dragunov), AS Val, SL-8/9, G36 (fullängd, ej K eller C), SPR eller andra M16-derivat. Det finns fler, men dessa är de modeller jag kommer på utan att faktiskt surfa runt ;) (OBS! alla ovanstående används inte av verkliga skarpskyttar)

Gällande AK håller jag med Ministry.
Det har du ju verkligen rätt i, valde dock att inte nämna några prickskyttergevär jag är intresserad utav
eftersom jag kommer starta med en automatkarbin istället.

Tanken är då att jag börjar med ett vapen t.ex M4A4, spelar och lär mig hur allt fungerar.
För att sedan uttöka min arsenal, med ett möjligt prickskyttegevär.

Värt att tillägga är dock att jag är helt såld på M14, och har kikat runt lite på dessa.
Men samma där, vet ej vad som är bra, sämre, och rent utav dåligt.

Tackar även dig för oerhört bra information!

ministry

Inlägg av ministry »

Jag uppdaterade mitt svar, torde framgå nu. Vill man ha en AK vill man ha en som är baserad på VFC:s konstruktion och de jag nämnde är just sådana.

För övrigt går det jättebra att få en AK, M4 eller G36C att gå riktigt långt och fint, det är tekniskt sett inget problem att smyga runt och prickskjuta med dessa vapen.
И если в поход cтрана позовет
За край наш родной мы все пойдем в священный бой

Mysteryslave

Inlägg av Mysteryslave »

sindeliax skrev:gillar du m14 och vill ha rätt feeling så ska du ta dig en titt på WE ś gas modell av denne... inte allens nybörjarvänlig men ack så underbar.. speciellt med EBR socom kittet på.. mer underhåll dyrare och kräver mer att lära in men det kanske det är värt.. personligen tycker jag det iaf.. känslan av gasbössor i semi är helt otrolig

23 oktober 2014, 14:13:

http://youtu.be/_kGzlboWsHU
Ser ju onekligen underbar ut om jag får säga det själv. Möjligen i dyraste laget,
vet inte om jag känner för att lägga ut de pengarna direkt och sen stå offer för att vara missnöjd.

Har du koll på några billigare versioner av denne, behöver absolut inte vara gas. Föredrar elektrisk till en början.

Mysteryslave

Inlägg av Mysteryslave »

perlenbacher skrev:Jag skulle rekommendera dig till att ta en titt i vår airsoftbörs.
Hittade en Cyma M14 EBR (Enhanced battle rifle) för 1700kr.
Rimlig summa, spelad med på ett söndagsspel tydligen.
Har ej tillgång till airsoftbörsen för tillfället. väntar på det.

http://www.evike.com/product_info.php?products_id=45384
denna ser ju rätt trevlig ut med, något utav värde tro?

Det trevliga med dessa är att jag bara kan skifta det kikarsiktet som sitter på,
till ett rödpunkts eller dyligt. Och använda den som en automatkarbin för lite längre distans.

Detta är ju något som skulle vara ultimat för mig, som tänkt börja med automatkarbin,
för att sedan avancera till ett långdistansbössa.

ohman

Inlägg av ohman »

Tänk på att du betalar tull och moms på allt utanför EU, och denna räknas på pris + fraktkostnad.
Så även om det ser billigt ut räkna på (pris + frakt) * 1.3 för att veta ungefär vad den kommer kosta dig när den kommer fram. I många fall är det billigare/samma pris att beställa inom EU, t ex från taiwangun.com eller gunfire.pl.

Samma bössa från taiwangun eller gunfire

Också värt att notera, M14 EBR väger mycket :P

Om du gillar G36 kanske detta är ett alternativ, snabbt fjäderbyte (lätt att ändra mellan CQB, Skog, DMR), både kikarsikte och rödpunktssikte inbyggt (går att byta om så önskas). Äger två Umarex/Ares själv och älskar dem ;) Dyrare än JG, men den externa kvaliteten är värt det i mitt tycke.

Annars kolla in airsoftbörsen, finns som andra sagt mycket trevligt där.
ADAM skrev:Byt till Deans på allt. Det blir skitbra. Jag lovar. Tro mig. Jag har körkort.

Mysteryslave

Inlägg av Mysteryslave »

Majoren skrev:skulle säga att evikes m14 är väldigt överprisad.. och ett sikte som har 3-12 gånger zoom är aldeles för mycket IMO (1,5 - 5x zoom tycker jag är lagom) tycker du ska vänta tills du får tillgång till airsoftbörsen! finns mycket fina grejer där! (kanske inte är något för dig som nybörjare men bland annat en dmr g&p m14 ebr för ungefär samma pris som den från evike)
Alright, får kolla runt lite mer. Tack för heads up!

ohman skrev:Tänk på att du betalar tull och moms på allt utanför EU, och denna räknas på pris + fraktkostnad.
Så även om det ser billigt ut räkna på (pris + frakt) * 1.3 för att veta ungefär vad den kommer kosta dig när den kommer fram. I många fall är det billigare/samma pris att beställa inom EU, t ex från taiwangun.com eller gunfire.pl.

Samma bössa från taiwangun eller gunfire

Också värt att notera, M14 EBR väger mycket :P

Om du gillar G36 kanske detta är ett alternativ, snabbt fjäderbyte (lätt att ändra mellan CQB, Skog, DMR), både kikarsikte och rödpunktssikte inbyggt (går att byta om så önskas). Äger två Umarex/Ares själv och älskar dem ;) Dyrare än JG, men den externa kvaliteten är värt det i mitt tycke.

Annars kolla in airsoftbörsen, finns som andra sagt mycket trevligt där.
Jo det har du rätt i, kom på mig själv att frakt och tull tillkommer ganska snart efter att jag postat här.
Ska jag vara ärlig, så tror jag nog att jag hellre kör på en M14 än någon utav dessa jag nämde tidigare.

Har alltid gillat M14 i utseende och dess egenskaper, och att EBR versionen vägen mycket ser jag som ett plus.
Hellre att den vägen mycket och ger en mer verklighetstrogen känsla,
än att den är lätt som en fjäder och inger en känsla av billigt material.

Utöver allt detta, är CYMA's M14 EBR en okej bössa i överigt?

ohman

Inlägg av ohman »

Det ska den vara, men vill du ha bäst finish så bör du köpa en G&G, kostar dock mer än det dubbla.

Edit: finns en ny på börsen för strax under 4k

Skriv svar