Magasin

Här är inga frågor för dumma! God ton och artighet gäller, kan du inte vara trevlig så behöver du inte skriva här.
Användarvisningsbild
Borka
Inlägg: 53
Blev medlem: fre maj 25, 2012 2:34 pm
Aktiv sedan: 2010
Ort: Göteborg

Re: Magasin

Inlägg av Borka »

Min erfarenhet är att man inte behöver smörja magasinen på villkor att man inte pressar magasinen så fulla med kulor att fjädern riskerar att "krulla ihop sig", vilket har hänt flera gånger i mina SRC AK47-magasin. Vilket är lätt åtgärdat i magasin med utdragbar kasett. Men jag tror att för MAG-magasinen behöver det inte bli ett problem då fjädern är för stark för att man ska råka göra detta av misstag. Sedan är fjädern för stark i relation till 'releasen' att det är svårt att få ett överbelastat magasin att behålla kulorna alls.

En annan detalj jag märkt med mina MAG-magasin, som är rätt fräscha från fabrik, är att ett magasin laddat med ~70 kulor får bössan att spöka något. De första fyra-fem kulorna i varje magasin är utgångshastigheten och hopeffekten betydande nedsatt för att sedan komma upp i normala nivåer. Kanske är det något liknande du erfarar.

ColdestChain
Inlägg: 97
Blev medlem: lör mar 09, 2013 6:47 pm

Re: Magasin

Inlägg av ColdestChain »

Borka: ja det vill jag nog hålla med om att de första kulorna spökar en aning för att sedan "ställa in sig" och hålla samma bana
Спецназ**FIRST IN**LAST OUT**Спецназ

Pengar är som koskit... Onödigt om det inte sprids.

Takolander
Inlägg: 134
Blev medlem: mån maj 14, 2012 4:42 pm

Re: Magasin

Inlägg av Takolander »

Mina erfarenheter av AKs är att det sällan "stämmer" från början med matningen. Det är nåt skithighcap du får med som knappt fungerar, inga andra magg matar överhuvudtaget osv...

Så jag har en metod jag kör på alla nya AKs.
Matarvinkeln/avståndet blir optimalt...plus att eventuellt glapp försvinner point blank!
Bild

Blir det tufft att få maggen att "haka i"? Fila då ner magcatchen - inte för mycket, bara så att det precis går att få maggen att hållas på plats (skummgummit pressas ju ihop lite efter hand).
Bild

Sen vad gäller "smörjning" av magg är det som att be om stopp i matningen. Det är inte som riktiga magg man smörjer för att de inte ska rosta internt, i dessa magg är fjädrarna så klena att "smörjning" av dem direkt drar åt sig damm och skit vilket i sin tur leder till att de helt slutar fungera. Håll dem helt rena och torra. Är du mental kan du öppna dem och diska dem hysteriskt rena :geek:

TILLÄGG: Bra midcap-magg görs av KA, MAG, Marui och VFC.
(MAG är "billigt skit" enligt vissa men jag har aldrig haft problem med dem)
Mitt gamla nom de guerre i bushen: "Slavko"
"SFC Takolander" på Xbox
"SFC_Tako" på PC/PS3

ColdestChain
Inlägg: 97
Blev medlem: lör mar 09, 2013 6:47 pm

Re: Magasin

Inlägg av ColdestChain »

Takolander :

Klockrent ju! skall testa detta :D

Tack även för att du tog dig tid med bilder osv.

Mvh Mathias
Спецназ**FIRST IN**LAST OUT**Спецназ

Pengar är som koskit... Onödigt om det inte sprids.

Takolander
Inlägg: 134
Blev medlem: mån maj 14, 2012 4:42 pm

Re: Magasin

Inlägg av Takolander »

Inga problem, det är gamla bilder så det var noll arbete :)
Mitt gamla nom de guerre i bushen: "Slavko"
"SFC Takolander" på Xbox
"SFC_Tako" på PC/PS3

ColdestChain
Inlägg: 97
Blev medlem: lör mar 09, 2013 6:47 pm

Re: Magasin

Inlägg av ColdestChain »

Gamla beprövade metoder e de bästa :)

Men som sagt du gjorde de ialla fall ;) :D

Tack å Bock!
Спецназ**FIRST IN**LAST OUT**Спецназ

Pengar är som koskit... Onödigt om det inte sprids.

Paxz
Inlägg: 439
Blev medlem: sön maj 06, 2012 2:09 pm

Re: Magasin

Inlägg av Paxz »

Har aldrig behövt smörja mina magasin, lär aldrig börja heller. Precis som Takolander skriver så räcker det med att hålla dem rena och torra så gott det går. Skulle olyckan i sandtaget eller lerpölen vara framme så är det bara att öppna upp skiten och göra rent med lite papper. De flesta magasin går att öppna, skulle du behöva göra det i framtiden så kan vi hjälpa dig med det då.

Sist men inte minst. MAG magasin må vara billiga, men jag skulle gärna vilja träffa han/hon som lyckats få problem med matningen med dessa. I åtta av tio fall så är det kulorna som spökar, inte magasinen. Billig skit... pfffffff!
Who ever joins the game, must take the consequenses of the game.

TwinkleDew
Inlägg: 910
Blev medlem: mån maj 14, 2012 4:34 pm

Re: Magasin

Inlägg av TwinkleDew »

Jag har bara hört positiv om MAG. Dock aldrig testat själv. Har bara cyma magg till min AK.
Seid ihr das Essen? Nein, wir sind der Jäger!

ministry
Inlägg: 753
Blev medlem: mån maj 14, 2012 12:41 pm

Re: Magasin

Inlägg av ministry »

Den enda nackdelen med MAG är ju, iallafall AK-magasinen, att de inte går att öppna mig veterligen. Samtidigt har jag aldrig behövt göra det, så hittils har det inte spelat någon roll. Och då har ett par ändå råkat bada i lervälling. Å andra sidan är de ju så billiga, att skulle olyckan vara framme efter lång och trogen tjänst skär det inte i själen eller plånboken att köpa nya.

Precis som Paxz säger är det ofta kulorna som spökar snarare än maggen när det kommer till MAG.
И если в поход cтрана позовет
За край наш родной мы все пойдем в священный бой

Paxz
Inlägg: 439
Blev medlem: sön maj 06, 2012 2:09 pm

Re: Magasin

Inlägg av Paxz »

Jag har bara behövt öppna mina magasin efter att ha varit galen nog att ha spelat i ösregn. På den marken vi var vid det tillfället så var det en väldigt torr (och sandig) barrskog så både barr och sand lyckades hitta sig in i ett par av mina stackars MP5 magg. Annars så är det bara efter att ha spelat i snö som jag känt minst behov av att öppna upp ett magasin för att kolla hur pass blött det varit.

Har man nu spelat ute i snö eller regn och inte kan öppna sina magasin för att torka torrt/rent så brukar det räcka med att hänga magasinet upp och ner vid något hyfsat varmt ställe. När allting torkat och smutsen lätt trillar bort från fjädern vid lite rörelse så brukar det oftast räcka med att jucka fjädern fram och tillbaka ett par gånger med t.ex. sin piprensare. Då hör man ganska snabbt om det finns en massa smuts i magasinet som man helst vill få ut, och då räcker det oftast med att bara fortsätta jucka.

En i laget envisas alltid med att smörja sina magasin. Men sen är han även ensam om att ha problem med sina magasin också, iaf så pass ofta.
Who ever joins the game, must take the consequenses of the game.

Skriv svar