Nybörjare skaffa vapen

Här är inga frågor för dumma! God ton och artighet gäller, kan du inte vara trevlig så behöver du inte skriva här.
Paxz

Re: Nybörjare skaffa vapen

Inlägg av Paxz »

Att "chrona" sitt vapen innebär att du mäter bössans utgångshastighet i meter per sekund (m/s) eller feets per second (FPS) med en Kronograf. Detta är något de flesta spel har krav så ingen springer runt med en för högt trimmad bössa. De flesta spel har säkerhetsavstånd vid olika trim.

CQB spel brukar ha sin maxgräns runt 100m/s. Har man en bössa som skjuter för hårt för något spel så får man helt enkelt byta fjäder till en svagare så utgångshastighet. Att skaffa en "FPS broms" är ren idioti imo då den bla. inte hinner bromsa alla kulor vid en full auto skur.
Who ever joins the game, must take the consequenses of the game.

Jockelino

Inlägg av Jockelino »

Tackar ytterliggare för råd och erbjudanden..

Med sådan enkel hjäp som man kan få här blir de nog inga problem för mig..

Dock valde jag gå min egen väg, en väg som fungerar min livsituation så att säga..

http://www.tacticalstore.se/se/art/airs ... owback.php

Tog de på avbetalning 11 ggr, ca : 350-375/,mån..
Sen köper jag pistol, utrustning kontant.

Skulle jag betala hela vapnet direkt så skulle jag aldrig ha råd eller få vänta hur länge som helst innan jag kom igång..

Kanske kan spara några hundra i mån..
Och ett bra vapen 2papp minimum..

Sen pistol finns ju GBB på frysen för 799:_
Sen är de ju tillbehör och utrustning..

De blir ju de billigaste men man köper lite itaget..

Såhär ser min lista ut nu iaf..

Pistol (måste) 799:- + frakt
Laddare som slår av vid fulladdat batt (måste) vet ej runt 250-350 tror jag (inskaffa en IMAX b6 från hobbyking)
Mask (måste) allt mellan 150-1200 finns ju men får se vad man hittar..
Kläder Byxa/väst/skor mm (behövligt) Surplus har en del så blir en resa dit. lite snabbt 195:- brallor,150.- skor, 795 swat väst (1200) alt en tactical för 499.- men SWAT västen ser bäst ut.. bara hoppas den finns för lite störra grabbarna med :D
extra mag (behövligt) 199.-/mag till geväret får ju med ett 450mag så det e ju rätt nice.
Ammo (måste) följer med 3K på första bössan nu så lite att leka med iaf. sett olika priser, men vilken ammo som är bäst har jag ingen aning om..
tyckte mig se en tråd någnstant ang ammo men vet inte vart..blir väl en ammo för lokal och bio för skogen..

Utrustning ligger ju på några kronor men leta runt är rätt kul med..
Det jag skulle vara intresserad av är väl om någon säljer billiga tillbehör vapenmod, mask,väst vapenväska mm..

Pistoler men köper inget över frysens pris utan GBB iaf.

Kollat lite priser men detta är grejjer jag kommer köpa kontant nu.
Pistolen blir ju förmodligen M9 GBB som frysen har för 799:-
Då får man ju lägga till gas med i listan..

Senare inköp alternativt rea prylar.
**Gevärmod/förbättringar**
Ljuddämpare
Lipobatteri vet inte riktigt vad detta tillför riktigt men polarn sa man ska ha lipo.. får kolla upp detta :D
Rödpunkts sikte m zoom.

Motorförbättringar och kablage kan jag lite om i nuläget så inget jag river i heller..

Tips om vapen mod, billiga ställen utrustning mm..

Xelley

Inlägg av Xelley »

"Lipobatteri vet inte riktigt vad detta tillför riktigt men polarn sa man ska ha lipo.. får kolla upp detta " - Du får en sjuhelsikes högre Rate of fire (kulor / sekund), samt att dessa batterier är mindre i storleken (generellt) vilket är bra på vapen med begränsad plats för batteri. 7.4v lipo är att rekommendera för dig med vanligt trim. Löd även på Deanskontakter på både vapen och batteri så kommer det bli kalas =).
I dont do karate, i do Ka - Razy!

Jockelino

Inlägg av Jockelino »

Surplusbana har ju 99/ms

Vapnet som de är nu ligger på 90-100 ms

Men ska kolla lipobatteri, finns ju en rc butik i stan borde la ha sådana tror ja..

Deanskontakter och löda vettefan,, de får en nog lämna in.. vill inte sabba bössa innan en skjutit me den :D

Användarvisningsbild
Twist
Sysop
Lag / förening: Disposable Heroes
Aktiv sedan: 2001

Inlägg av Twist »

Deans är väldigt enkelt att löda på. Tror det finns en guide i vår wiki.

LiPo och laddare köper du både bäst och billigast på hobbyking. Att gå till en RC-butik blir dyrare och förmodligen även sämre.
:ugeek: Sysop
:geek: Backend Dev

TwinkleDew

Inlägg av TwinkleDew »

Xelley skrev:"Lipobatteri vet inte riktigt vad detta tillför riktigt men polarn sa man ska ha lipo.. får kolla upp detta " - Du får en sjuhelsikes högre Rate of fire (kulor / sekund), samt att dessa batterier är mindre i storleken (generellt) vilket är bra på vapen med begränsad plats för batteri. 7.4v lipo är att rekommendera för dig med vanligt trim. Löd även på Deanskontakter på både vapen och batteri så kommer det bli kalas =).

Lipo

+

Har INGA problem med kyla.
Högre ROF vid lägre volt.
Mindre storlek per cell. Ett 11,1 V lipo är ungefär lika stort som ett 9,6 volt nimh mini.
Laddas upp snabbare
Ungefär 2 skott per mAh

-
Fysiskt känsligare
Måste balanseras (Görs dock automatiskt under laddning)
Om dom laddas ur för mycket sväller dom upp och börjar brinna, löses med http://goo.gl/s3YYa

Nimh

+

Inte lika känsliga som lipo
Behöver inte balanseras.

-
Har ENORMA problem med kyla. Räcker att du går ut i en 20 minuter med bössa med batteriet i och det kommer i princip vara slut innan du skjutit första skottet.
Lägre ROF än LiPo.
Större storlek per cell. Speciellt Large-type som är ENORMA.
Laddas upp långsammare
Bara Ca 1 skott per mAh
Seid ihr das Essen? Nein, wir sind der Jäger!

Vasilli

Inlägg av Vasilli »

Hej och välkommen till hobbyn
eftersom du har lite lågt med cash så är mitt råd att skippa svenska återförsäljare när det gäller gear och handlar från kina återförsäljare istället
billigare men ändå bra grejer (oftast :D ) köpt nästan all min gear från olika kina säljare och är väldigt nöjd
sen hänger det lite på vad du vill spela , söndags spel kan du ha nästan vad som helst , milsim så bör du rikta in dig på något specifikt land och enhet och inhandla gear som den enheten använder . ett bra råd är att du kollar runt vad du vill spela innan du köper första bästa väst/vapen/gear (blir jobbigt när du inser att du har helt fel grejer för tex seal/ranger eller liknade och måste köpa nytt :lol: )
listar lite exempel på billiga söndag spels grejer
väst: frakt fri
http://www.ebairsoft.com/weekend-warrio ... -6263.html ( här finns mycket billiga grejer kan dock vara lång lev tid ibland)

mag :m4 mag 8 st dock inte frakt fritt( skippa hi-cap då nästan inga arrangörer godkänner dessa på spel)
http://www.wgcshop.com/wgc2008/main/pro ... ory&rs=MAG AEG Magazines&catid=17&cat=310

G36 mag
http://www.wgcshop.com/wgc2008/main/pro ... ory&rs=MAG AEG Magazines&catid=17&cat=310
Senast redigerad av 1 Vasilli, redigerad totalt 0 gånger.
New times new goals

LIMA DELTA 50
Min affärsredovisningar
http://new.airsoftsverige.com/forum/vie ... FT+Vasilli

Användarvisningsbild
Twist
Sysop

Inlägg av Twist »

TwinkleDew:

LiPo är okänsliga för kyla? Nej, det är de absolut inte:
http://airsoftsverige.com/forum/viewtop ... =82&t=8792

Olika antal skott per mah beroende på batteriets kemi? Knappast. Det är som att säga att en bil drar mindre bensin om man byter tanken till en tank i ett annat material. Hur mycket som går åt per skott beror på energiåtgången och den i sin tur beror på fjäder, motor osv. man brukade säga cirka 2 skott per mah när NiMh var vanligast, men på den tiden var också m100-m120 "trimmat". Idag är siffran förmodligen lägre i genomsnitt.

Jag vill även varna för LiPo-varnare. De är nog bra om man inte klarar av att höra/känna att batteriet börjar tryta men man ska akta sig för att lämna dem inkopplade. De drar nämligen en aning ström och kan tömma batteriet. I värsta fall börjar de då brinna.

Jockelino

Inlägg av Jockelino »

Vasilli skrev:Hej och välkommen till hobbyn
eftersom du har lite lågt med cash så är mitt råd att skippa svenska återförsäljare när det gäller gear och handlar från kina återförsäljare istället
billigare men ändå bra grejer (oftast :D ) köpt nästan all min gear från olika kina säljare och är väldigt nöjd
sen hänger det lite på vad du vill spela , söndags spel kan du ha nästan vad som helst , milsim så bör du rikta in dig på något specifikt land och enhet och inhandla gear som den enheten använder . ett bra råd är att du kollar runt vad du vill spela innan du köper första bästa väst/vapen/gear (blir jobbigt när du inser att du har helt fel grejer för tex seal/ranger eller liknade och måste köpa nytt :lol: )
listar lite exempel på billiga söndag spels grejer
väst: frakt fri
http://www.ebairsoft.com/weekend-warrio ... -6263.html ( här finns mycket billiga grejer kan dock vara lång lev tid ibland)

mag :m4 mag 8 st dock inte frakt fritt( skippa hi-cap då nästan inga arrangörer godkänner dessa på spel)

G36 mag

Tackar för dessa länkar, passar på fråga om dina erfarenheter med DX.com(Dealextreme)
Betalt för mask/handskar där men ingen bekräftelse, sedan bara läst mer och mer klagomål på FB och över google.. inte många bra recensioner, fri frakt e ju bra men man vill ju få hem sakerna inom några veckor iaf..

Vad jag läste fanns de folk efter 2-4 MÅn som inte fått grejjer ännu..?

Ska dra till överskottslager handla brallor, tycker lite grejjer beh provas innan man köper slk mm..

Bössa bör anlända imorn så kanske ett lipo med vet inte om de passar i den bössan bara de ser ju rätt feta ut.

Ska man satsa på 7,4V el som någon annan sa 11.1

22 januari 2013, 16:10:
Twist skrev:TwinkleDew:

LiPo är okänsliga för kyla? Nej, det är de absolut inte:
http://airsoftsverige.com/forum/viewtop ... =82&t=8792

Olika antal skott per mah beroende på batteriets kemi? Knappast. Det är som att säga att en bil drar mindre bensin om man byter tanken till en tank i ett annat material. Hur mycket som går åt per skott beror på energiåtgången och den i sin tur beror på fjäder, motor osv. man brukade säga cirka 2 skott per mah när NiMh var vanligast, men på den tiden var också m100-m120 "trimmat". Idag är siffran förmodligen lägre i genomsnitt.

Jag vill även varna för LiPo-varnare. De är nog bra om man inte klarar av att höra/känna att batteriet börjar tryta men man ska akta sig för att lämna dem inkopplade. De drar nämligen en aning ström och kan tömma batteriet. I värsta fall börjar de då brinna.
Har en imax laddare på g, den hade speccen att den slutar ju ladda vid fullt batt. så förhoppningsvis kommer de inte ske.

Användarvisningsbild
Twist
Sysop

Inlägg av Twist »

Ta en titt på forumets regler, speciellt delen om citat, och gå in och ändra dina inlägg därefter.

Jag har inte sagt något om laddare. Jag talar om varnare.

Skriv svar