Betala Tull- och momsen med UPS från HK

Här är inga frågor för dumma! God ton och artighet gäller, kan du inte vara trevlig så behöver du inte skriva här.
vallin
Inlägg: 60
Blev medlem: mån mar 25, 2013 5:01 pm

Betala Tull- och momsen med UPS från HK

Inlägg av vallin »

Jag beställde en G&P Sentry för $306 + $76 i frakt från eHobbyasia söndagen den 12:e maj, totalt vart allt på $366 med rabatt.
eHobbyasia skickade vapnet på tisdagen och det anlände på torsdagen. En tjej ringde mig på onsdagkvällen och frågade vad vapnet hette,
hon sa att hon skulle göra en förtullning. När UPS-killen ringde och sa att jag hade en leverans på torsdagen frågade jag:

Hur fungerar det med tull och momsen? När, var och hur ska jag betala det?

Han hade inte något riktigt svar utan sa att han inte vet, det var förr att man betalade kontakt till budet. Men att det kanske kommer på faktura.
Det har nu gått över en vecka sen jag la beställningen och jag har fortfarande inte fått något indikation på att jag ska betala något.

Någon som haft någon liknande situation som kan dela med sig av sina erfarenheter?

Ajo79
Inlägg: 31
Blev medlem: mån maj 14, 2012 12:57 pm

Re: Betala Tull- och momsen med UPS från HK

Inlägg av Ajo79 »

Med UPS har jag fått betala på tre sätt:

1) Kontakt till bud.
2) Faktura (en gång)
3) De ringer dagen innan och man överlämnar kontonr via telefon och de drar pengar direkt.

Har alltid fått betala tull och moms med UPS.

Men med andra fraktbolag har det ibland slunkit igenom paket utan moms & tull...
“I’m a firm believer that there’s plenty of problems that can be solved with an M1A1 battle tank”
Min Affärer

vallin
Inlägg: 60
Blev medlem: mån mar 25, 2013 5:01 pm

Re: Betala Tull- och momsen med UPS från HK

Inlägg av vallin »

Okej. Jag tycker ju det är skumt att jag inte fått någon indikation på att jag ska betala, trots att tjejen ringde på onsdagen (dagen innan leverans) och frågade namnet på vapnet och skulle göra en förtullning. Men har det lyckats smyga sig igenom är jag ju evigt tacksam :).

Tikka
Inlägg: 100
Blev medlem: ons maj 16, 2012 3:50 pm

Re: Betala Tull- och momsen med UPS från HK

Inlägg av Tikka »

Mina två senaste beställningar med UPS för ca 1 månad sedan så fick jag någon vecka efter leverans en faktura i brevlådan.
" - Var och en blir salig på sin tro."
Affärsredovisningar: http://airsoftsverige.com/forum/viewtop ... =121&t=770

Nicolai
Inlägg: 105
Blev medlem: lör okt 13, 2012 10:05 pm

Re: Betala Tull- och momsen med UPS från HK

Inlägg av Nicolai »

Har en liknande fråga, har en beställning från taiwangun som kommer in under veckan, på taiwangun stog det frakten var 0 €, antar att jag får faktura/måste betala kontant till UPS-snubben? Hur brukar det vara med beställningar från taiwan? Lite halvt OT kanske menmen... :P

vallin
Inlägg: 60
Blev medlem: mån mar 25, 2013 5:01 pm

Re: Betala Tull- och momsen med UPS från HK

Inlägg av vallin »

Frakt från Taiwangun är gratis på ordrar över 70€. Du behöver bara ta emot paketet och se glad ut :)

p33krN
Inlägg: 424
Blev medlem: mån maj 14, 2012 3:57 pm

Re: Betala Tull- och momsen med UPS från HK

Inlägg av p33krN »

Taiwangun ligger i Polen, alltså EU. Inom EU behöver man inte betala moms/tull.
#dualtubemasterrace
|| Mina nya affärsredovisningar ||

NonEx
Inlägg: 488
Blev medlem: ons maj 16, 2012 3:42 pm

Re: Betala Tull- och momsen med UPS från HK

Inlägg av NonEx »

vallin skrev:Okej. Jag tycker ju det är skumt att jag inte fått någon indikation på att jag ska betala, trots att tjejen ringde på onsdagen (dagen innan leverans) och frågade namnet på vapnet och skulle göra en förtullning. Men har det lyckats smyga sig igenom är jag ju evigt tacksam :).
UPS har denna rutin för att kontrollera drivmedlet på vapnet, det är syftet med förtullningen som sådant. Dvs. för att kontrollera om det är ett gasvapen det är frågan om.

Dock så har jag aldrig varit med om att slippa tull och moms med USP. Betalar 99% av gångerna med kort per telefon dagen innan. Men om hon inte nämnde det där så har du antingen haft tur och slipper betala eller så får du det på faktura.

Dj_komodo
Inlägg: 396
Blev medlem: tis aug 07, 2012 10:23 am

Re: Betala Tull- och momsen med UPS från HK

Inlägg av Dj_komodo »

När jag beställde från WGCshop för ett par veckor sen blev jag faktiskt lite förvånad när chauffören ringde mig när jag inte va hemma och sa att jag hade paket, jag sa att jag va på jobbet och han frågade då: "vill du att jag kör paketet till ditt jobb?", ja det vore snällt sa jag då. Jag är van att UPS ringer dagen innan och berättar hur mkt jag ska betala till chauffören i exakta pengar när han leverear, men inte denna gång, innerst inne hoppades jag att paketet hade slinkit undan tullen men icke, efter en vecka så fick jag en faktura från UPS med moms och tull... Kudos till chauffören som ringde och ändrade sin rutt så att jag kunde få mitt paket (händer otroligt sällan).

Åkesson
Inlägg: 15
Blev medlem: mån maj 14, 2012 8:46 pm

Re: Betala Tull- och momsen med UPS från HK

Inlägg av Åkesson »

Jag har varit med om (med UPS från Hongkong) att det kan dröja upp till en månad innan man blir fakturerad på tull och moms, så håll i stålarna så länge :)

Skriv svar