Auto på semi på m4
-
- Inlägg: 25
- Blev medlem: lör dec 29, 2012 1:01 pm
Auto på semi på m4
Tjabba !
Har sedan tidigare köpt en GFC m4 med inbyggd mosfet.
Bytte fjäder till en m100 då den var för stark original, och började köra med ett 11v batteri.
Och nu efter lite skjutande så har problemet uppstått.
När jag kör på semi så blir det burst, ibland auto, och ibland bara ett snurr i motorn med inget annat.
Det funkar kalastoppen med 7,4v, men saknar denna otroligt fina respons man får med 11v,
så frågan är vad som gör att detta uppstår? Finns det ngt jag kan uppgradera för att den ska kunna köra på semi med 11v batteri?
Tacksam för svar !
mvh
Jonny Power
Har sedan tidigare köpt en GFC m4 med inbyggd mosfet.
Bytte fjäder till en m100 då den var för stark original, och började köra med ett 11v batteri.
Och nu efter lite skjutande så har problemet uppstått.
När jag kör på semi så blir det burst, ibland auto, och ibland bara ett snurr i motorn med inget annat.
Det funkar kalastoppen med 7,4v, men saknar denna otroligt fina respons man får med 11v,
så frågan är vad som gör att detta uppstår? Finns det ngt jag kan uppgradera för att den ska kunna köra på semi med 11v batteri?
Tacksam för svar !
mvh
Jonny Power
Re: Auto på semi på m4
Edit: ska läsa bättre nästa gång 

Senast redigerad av 1 Xelley, redigerad totalt 0 gånger.
I dont do karate, i do Ka - Razy!
Re: Auto på semi på m4
Oh, det förklaras bäst med en fysikbok, ångrar du inte lite nu att du sov under lektionerna
Det sammafattas med http://sv.wikipedia.org/wiki/Ohms_lag Desto mer spänning, desto större ström får man, desto mer "kraft" får motorn tillgänglig att använda sig av, vilket gör att den går snabbare. Som en bil, du trycker ner pedalen ännu mer med 11V än med 7,4V.
Switch assabmblyn som är den egentligen strömbrytaren till din bössa består utav två bleck där en stor kloss förs mellan blecken så att de får kontakt och bössan snurrar. Problemet nu blir att eftersom man nu har så mycket "kraft" så kommer det bilda en blixtbåge innan klossen har kontakt med blecken. Detta gör att det kommer bilda elsvetsning, vilket ger större sotbildning. Sotet och svetsningen kommer göra att man får sämre och sämre kontakt mellan klossarna och blecken. Det gör att skotten kommer kännas tröga och geväret skjuter någon decisekund efter du tryckt i. Detta problem med att bössa känns långsammare och långsammare kommer relativt snabbt och man kan dyka upp redan efter 1 000 kulor med 11V. För att undvika detta använder man sig utav en MOSFET. Därför måste man ha MOSFET om man kör med 11V men inte med 7.4V.

Switch assabmblyn som är den egentligen strömbrytaren till din bössa består utav två bleck där en stor kloss förs mellan blecken så att de får kontakt och bössan snurrar. Problemet nu blir att eftersom man nu har så mycket "kraft" så kommer det bilda en blixtbåge innan klossen har kontakt med blecken. Detta gör att det kommer bilda elsvetsning, vilket ger större sotbildning. Sotet och svetsningen kommer göra att man får sämre och sämre kontakt mellan klossarna och blecken. Det gör att skotten kommer kännas tröga och geväret skjuter någon decisekund efter du tryckt i. Detta problem med att bössa känns långsammare och långsammare kommer relativt snabbt och man kan dyka upp redan efter 1 000 kulor med 11V. För att undvika detta använder man sig utav en MOSFET. Därför måste man ha MOSFET om man kör med 11V men inte med 7.4V.
Omnia dicta fortiora si dicta Latina
-
- Inlägg: 25
- Blev medlem: lör dec 29, 2012 1:01 pm
Re: Auto på semi på m4
Inte för att vara den
men är elektriker och kan ohms lag utan innan :p
Och har redan igentligen uteslutit den hypotesen om gnistbildning i triggern då jag som tidigare skrev, har en mosfet installerad.

Och har redan igentligen uteslutit den hypotesen om gnistbildning i triggern då jag som tidigare skrev, har en mosfet installerad.
-
- Inlägg: 910
- Blev medlem: mån maj 14, 2012 4:34 pm
-
- Inlägg: 25
- Blev medlem: lör dec 29, 2012 1:01 pm
Re: Auto på semi på m4
Nu snackar vi !
Finnes det någon form av förstärkt cutoff ist gör original tro?
Finnes det någon form av förstärkt cutoff ist gör original tro?
Re: Auto på semi på m4
Saknar mosfetkretsen aktiv broms så är det nog där problemet ligger.
Klen fjäder och 11.1v lipo ger sån skjuts att motorn inte hinner stanna utan "rullar över".
Det ger 2-3 skottsburst på semi.
Har varit med om det i flertalet bössor.
Därför det fungerar som det ska med 7.4v också.
Taskig cut-off lever gör att semi aldrig eller sällan fungerar istället.
Mosfet med aktiv broms löser nog dina problem.
MERF 3.2 exempelvis.
//BG
Klen fjäder och 11.1v lipo ger sån skjuts att motorn inte hinner stanna utan "rullar över".
Det ger 2-3 skottsburst på semi.
Har varit med om det i flertalet bössor.
Därför det fungerar som det ska med 7.4v också.
Taskig cut-off lever gör att semi aldrig eller sällan fungerar istället.
Mosfet med aktiv broms löser nog dina problem.
MERF 3.2 exempelvis.
//BG
Blackgoat_m10 på instagram.
Re: Auto på semi på m4
hahah, ja jag tar och mentalt sparkar mig i pungen och ursäktar mig för att jag läste inlägget som en jäkla internet mupp ^^ Du får definitivt vara den som är den!
Ialla fall. I det stora hela har vi selector plate, cut off lever, fjädern till cuyt of levern, cut off lever delayer, kontakt mellan selector plate och switch assambly och såklart mosfeten i sig. Detta är ett av de tråkigaste problemen då man får sitta och utesluta det ena efter det andra och det kan bero på en eller flera av dessa komponenter. Nåt lirar inte som det ska.
Om det funkar bra med 7.4V och sen inte med 11V men när du bytar tillbaka till 7.4V så skulle jag ta en titt på specifikationer på mosfeten. Finns ju rätt många sorters mosfetar nu och kan inte riktigt säga om felet ligger där eller ej. Det kan vara lite strul om mosfeten har aktiv broms men det är osannolikt. Oftast lirar faktikst mosfet med AB bra. En möjlighet som skulle förklara problemet. AB ska egentligen bara sättas in om man har riktig jäkla rof eller med hög energi på bössan som man har med skarpskyttegevär. Så det kan ju också vara så att du behöver AB som Black Goat nämner då roffen blir för hög.
Cut off levern och/eller delayer är en trolig källa då den högre responsen kan ge problem med att det går för snabbt på 11V. Just platsen som har kontakt med delayern (både som tjock ring eller som pigg som går ut från sector gear) kan förslitning ske vilket gör att man kan få problem. Det som Twinkle kallar "kass".
Sen har vi att du kan ha en selector plate som är kopparbelagd på insidan mot boxen som inte får kontakt. Denna kontakt kan försvinna om selector platen buktar ut eller att bläcken som ska ha kontakt har blivit intryckta. Selector platen kan också trycka felaktigt på cut of levern fjäder så den börjar spöka. problem men det är ett sällsynt problem. Har dock hänt mig och tog otroligt med tid att finna.
Sammanfattning är att kolla alla de där grejorna och ha ut boxen och felsöka. Hoppas inte på att köpa ny cut of levern innan du faktiskt har identifierat att den är sliten. Det kan vara svårt att se och man behvöer egentligen en annan cut of som man vet fungerar för att hitta problemet. Förstärkta finns, men det namnet är bara ett hittepå för att lura oss att köpa nya saker. Tids nog kommer du hitta det och bli en bit klokare på de här mackapärerna
Ialla fall. I det stora hela har vi selector plate, cut off lever, fjädern till cuyt of levern, cut off lever delayer, kontakt mellan selector plate och switch assambly och såklart mosfeten i sig. Detta är ett av de tråkigaste problemen då man får sitta och utesluta det ena efter det andra och det kan bero på en eller flera av dessa komponenter. Nåt lirar inte som det ska.
Om det funkar bra med 7.4V och sen inte med 11V men när du bytar tillbaka till 7.4V så skulle jag ta en titt på specifikationer på mosfeten. Finns ju rätt många sorters mosfetar nu och kan inte riktigt säga om felet ligger där eller ej. Det kan vara lite strul om mosfeten har aktiv broms men det är osannolikt. Oftast lirar faktikst mosfet med AB bra. En möjlighet som skulle förklara problemet. AB ska egentligen bara sättas in om man har riktig jäkla rof eller med hög energi på bössan som man har med skarpskyttegevär. Så det kan ju också vara så att du behöver AB som Black Goat nämner då roffen blir för hög.
Cut off levern och/eller delayer är en trolig källa då den högre responsen kan ge problem med att det går för snabbt på 11V. Just platsen som har kontakt med delayern (både som tjock ring eller som pigg som går ut från sector gear) kan förslitning ske vilket gör att man kan få problem. Det som Twinkle kallar "kass".
Sen har vi att du kan ha en selector plate som är kopparbelagd på insidan mot boxen som inte får kontakt. Denna kontakt kan försvinna om selector platen buktar ut eller att bläcken som ska ha kontakt har blivit intryckta. Selector platen kan också trycka felaktigt på cut of levern fjäder så den börjar spöka. problem men det är ett sällsynt problem. Har dock hänt mig och tog otroligt med tid att finna.
Sammanfattning är att kolla alla de där grejorna och ha ut boxen och felsöka. Hoppas inte på att köpa ny cut of levern innan du faktiskt har identifierat att den är sliten. Det kan vara svårt att se och man behvöer egentligen en annan cut of som man vet fungerar för att hitta problemet. Förstärkta finns, men det namnet är bara ett hittepå för att lura oss att köpa nya saker. Tids nog kommer du hitta det och bli en bit klokare på de här mackapärerna

Omnia dicta fortiora si dicta Latina
-
- Inlägg: 25
- Blev medlem: lör dec 29, 2012 1:01 pm
Re: Auto på semi på m4
Absolut ingen fara kamrat !
Kan nog också tänka mig att det är en mosfet med aktiv broms som skulle behövas då den funkar klockrent med 7,4v batteri.
Men skall nog ändå öppna och kolla denna cutoff, den kanske är lite sleten
Tack för infon gubbar ! Otroligt härligt att se att ni lägger ner möda och tid för att skriva sådana texter med oerhört bra info !
Kan nog också tänka mig att det är en mosfet med aktiv broms som skulle behövas då den funkar klockrent med 7,4v batteri.
Men skall nog ändå öppna och kolla denna cutoff, den kanske är lite sleten

Tack för infon gubbar ! Otroligt härligt att se att ni lägger ner möda och tid för att skriva sådana texter med oerhört bra info !
Re: Auto på semi på m4
Jag har flera gånger haft samma problem och bytt cut-offer som inte sett slitna ut, till nya, och då har mina problemet lösts. Så gå inte bara på om du kan se nån faktisk slitning. Det kan vara en slitning som knappt syns, eller att du bara behöver en lite annorlunda dimensionerad cutoff. Standard airsoft tolerans-skillnader.
Starkare motor funkar också ofta när man övercyklar. Starka magneter stannar rotorn snabbare efter spänningen bryts.
Starkare motor funkar också ofta när man övercyklar. Starka magneter stannar rotorn snabbare efter spänningen bryts.
Jobbar på Röda Stjärnan