Märken, olagligt?

Här är inga frågor för dumma! God ton och artighet gäller, kan du inte vara trevlig så behöver du inte skriva här.
ADAM

Re: Märken, olagligt?

Inlägg av ADAM »

Tänk de människor som går omkring med tshirts med 13-rätt loggan utan att de facto fått 13 rätt på stryktipset.

Och folk som klisterlappar på bilen som säger "min andra bil är en lambo" när de inte ens har en andra bil.

Och folk som syr på märkeslappar på sina hm-kläder när de vet att tröjan bara kostade 295kr och inte 5000kr.

Och folk som förskönar sitt cv.

Och folk som köper "rolex" på semestern för 200kr och har mage att använda den publikt där andra kan se dem.

Och folk som skriver Facebook-updates där det står hur underbart de har när de egentligen sitter i kalingarna med en Findus fiskgratäng och tittar på idol.

Stackars oss
Grundare av Vapenbutiken i Stockholm
Stödmedlem i PanzerFaust
[color=#00AA00]Paxz[/color] skrev:Sure thing boss

ohman

Inlägg av ohman »

Efter att ha läst den här diskussionen så blir jag en aning förvirrad.

Runner, du menar alltså att alla som kör impressions omedelbart bör lägga ner? Jag har lite svårt att se att du får din vilja igenom i det fallet ;) Såvida du inte anser att det endast gäller svenska styrkor, och i så fall hur motiverar du det? Varför skulle det vara mer OK att göra en impression av ett annat land?

Men i grund och botten har jag lite svårt att se varför en yrkesmilitär (oavsett land) skulle bli upprörd för att någon väljer att efterlikna deras förband i airsoftsammanhang? Det borde väl, som någon ovan påpekade, snarare vara smickrande?

Edit: I själva verket får jag faktiskt intrycket av att du inte är speciellt förtjust i airsoft alls (kan dock vara feltolkat av mig), vilket i sin tur gör att jag funderar lite över varför du är på ett airsoftforum till att börja med? :D
Senast redigerad av 1 ohman, redigerad totalt 0 gånger.
ADAM skrev:Byt till Deans på allt. Det blir skitbra. Jag lovar. Tro mig. Jag har körkort.

Runner

Inlägg av Runner »

Inget av dina förslag är olagliga att göra Adam. Hur kan du ens jämnföra det?

Som sagt, i främsta hand svenska förband då vi lever i Sverige.
Bör flagga, ha en stulen väst, gör vad ni vill, men bär inte saker som du inte förtjänat och som du inte har fått av en svensk myndighet som tack för jobbet. Hur svårt ska det vara :?:

Airsoft är en lek för mig, en sport man gör med polarna för att ha kul och panga lite på skoj. Inte blodigt allvar som för vissa. Men jag tycker det är okej att folk vill se rätt ut och böra vissa uniformer osv. Men ge fan i märkerna! Det är ju skitfånigt att se en kille med en EOD patch som inte vet hur man rensar väg osv.

Ha callsign patches, lagmärken, ha den svenska flaggan! (det är ju bara kul att visa var man är ifrån på storspel). Men att bära våra märken för att hedra oss? Björntjänst och olagligt.
:geek:

ohman

Inlägg av ohman »

Men vänta nu, det är olagligt att bära en gradbeteckning du inte innehar. Är (i ovanstående diskussion) treudden en gradbeteckning? Sen kan det vara olämpligt att bära förbandstecken på kläder du avser bära civilt.

Civilt tolkar jag i det här fallet som "bland allmänheten", och i det fallet håller jag helt och fullt med. Man bör inte gå ut bland allmänheten (tunnelbanan, mitt i stan, osv) i full airsoftgear... Allmänheten i detta fall innebär alltså inte avgränsat område avsett för airsoftspel, och/eller andra airsoftare.

Sen är väl termen civilt öppen för tolkning, om man vill så kan man givetvis anse att alla som inte är yrkesmilitärer i tjänst alltid är i civilt läge. Men då har man passerat ramarna för (i mitt tycke) sunt förnuft.
ADAM skrev:Byt till Deans på allt. Det blir skitbra. Jag lovar. Tro mig. Jag har körkort.

Stygge

Inlägg av Stygge »

Lyckas inte hitta någon lagtext som uttryckligen förbjuder användande av förbandsmärken, på uniform, läderjacka, badbyxor eller annan klädsel. Källa på det påståendet Runner?

Kether
Admin

Inlägg av Kether »

Visa mig gärna lagen som säger att det är olagligt att använda tjänstetecken på uniform.
Jag hittar den inte iaf och min google-fu is strong.

I call BS.

Xelley

Inlägg av Xelley »

Jag är sjukt sur på alla som springer runt med L96or av alla dess slag. Själv så fick jag jobba i 15 månader för att få kalla mig prickskytt, jag tycker folk som inte innehar utbildning på dessa vapen får skrota skiten.... Eller så får jag bara acceptera att det är en hobby vi bedriver, där folk klär ut sig.
I dont do karate, i do Ka - Razy!

Kvarnen

Inlägg av Kvarnen »

Jag har all heder för de tappra personer som slitit som djur för att förtjäna sina märken. På större spel runt om i landet där lag har som krav att man ska se ut som de riktiga soldaterna tycker jag det kan vara okej med märken och dylikt. Ta alla som iscensätter äldre strider, så som amerikanska inbördeskriget. De jag träffat som sysslar med det kör märken. Ja, det är uniformer och dylikt som är borta sedan länge, men gör sin helhet.
Man gör det för att hedra.

Däremot att ha kläderna på sig till och från spel där någon kan få för sig att man faktiskt är tjänsteman/soldat och dylikt, är fel. Det symboliserar trygghet, någon som säkerligen kan agera vid nödsituation, någon som kan första hjälpen osv.

På spel lurar man ingen, men utanför spelområdet kan folk lätt luras och komplikationer uppstå.

Kether
Admin

Inlägg av Kether »

I stand corrected -

Brottsbalken Kap 17. Om brott mot allmän verksamhet m.m.
15 § Giver någon sig obehörigen ut för att utöva myndighet, dömes för föregivande av allmän ställning till böter eller fängelse i högst sex månader. Detsamma skall gälla, om någon obehörigen bär uniform, märke eller annat tjänstetecken som giver honom sken av att tillhöra försvarsmakten eller annan kår i det allmännas tjänst eller kår, vars verksamhet avser allmän samfärdsel eller allmänhetens förseende med vatten, ljus, värme eller kraft.
Är brottet med hänsyn till att det har medfört betydande men för det allmänna eller för någon enskild eller eljest att anse som grovt, skall dömas till fängelse i högst två år. Lag (1999:792).

Sen kan man ju ifrågasätta vad som menas med att obehörigen utöva myndighet. Det gör man knappast på ett airsoftspel för att man har ett förbandsmärke på sig. Så det är nog äpplen och päron man ska skilja på där.

Runner

Inlägg av Runner »

Nu handlade det ju inte bara om utbildningstecken utan även om grader osv.

Tycker vi glömmer diskutionen nu istället. Bryter folk mot lagen på spel så hoppas jag folk säger till, för det gör jag varje gång jag kan! :ugeek:

Låst