GBBR vs AEG

Här är inga frågor för dumma! God ton och artighet gäller, kan du inte vara trevlig så behöver du inte skriva här.
frehof
Inlägg: 3
Blev medlem: fre mar 22, 2013 2:18 pm

GBBR vs AEG

Inlägg av frehof »

Har letat runt lite på forumet efter lite info ang. fördelar och nackdelar gällande gasdrivna samt eldrivna vapen men inte riktigt hittat vad jag söker. (Kanske är dålig på leta men jag har gjort ett gott försök)

Jag skulle vilja ha en lista över fördelar/nackdelar med båda och varför ni rekommenderar ett visst system till en nybörjare.

Tanken är att börja spela inom kort och är väldigt tacksam för alla tips!

ohman
Inlägg: 1688
Blev medlem: mån maj 21, 2012 7:58 pm

Re: GBBR vs AEG

Inlägg av ohman »

GBBR
+ Ljud (mer än AEG)
+ Rekyl
+ Ingen gearbox
+ Färre rörliga delar

- Kräver underhåll
- Läckande magasin
- Dyra magasin
- Gas + kulor

AEG
+ Finns billiga alternativ som fungerar bra
+ Kräver inte mycket underhåll
+ Lätt att justera prestanda
+ Eldriven (dåligt med fart? byt batteri)
+ Billiga magasin

- Ljud
- Ingen rekyl (dock finns de nya med recoil system)
- Mekanisk gearbox som kan strula precis hur mycket som helst om man har otur ;)

OBS! Detta är endast den uppfattning jag har, och jag äger ingen GBBR själv.

Jag skulle personligen rekommendera att man börjar med en AEG. Vad jag sett hittills så är de mycket mer vanligt förekommande än GBBR på spel, jag inbillar mig dessutom att det blir billigare att börja med AEG jämfört med GBBR. Dessutom är GBBR rent tekniskt olagliga, även om ingen bryr sig om det faktumet :) Större utbud på AEG-fronten då man inte är låst till att köpa inom Sverige om man inte vill.
ADAM skrev:Byt till Deans på allt. Det blir skitbra. Jag lovar. Tro mig. Jag har körkort.

Gwlyddyn
Inlägg: 998
Blev medlem: mån maj 14, 2012 1:37 pm

Re: GBBR vs AEG

Inlägg av Gwlyddyn »

En nackdel med GBBR är också magasinstorleken. WE, för att ta ett exempel, har bara 30-skottsmagasin till sina M4:or. Tänker man då på att dom flesta av dina motståndare kör AEG med midcaps så har dom 3-4 gånger så många kulor i varje magasin.

Full Auto är dessutom bara att glömma. På pluskontot ligger respons.

ministry
Inlägg: 753
Blev medlem: mån maj 14, 2012 12:41 pm

Re: GBBR vs AEG

Inlägg av ministry »

Generellt kan väl tilläggas att AEG har bättre räckvidd och kulbana, och mer konsekvent dito då hopgummit inte kyls ned av kall gas. Med det inte sagt att en GBBR inte kan skjuta utmärkt, men det brukar krävas ett par extra tusenlappar investerat för att matcha en AEG-kinaklon i prestanda.

Återigen, generellt.
И если в поход cтрана позовет
За край наш родной мы все пойдем в священный бой

frehof
Inlägg: 3
Blev medlem: fre mar 22, 2013 2:18 pm

Re: GBBR vs AEG

Inlägg av frehof »

Guldkant till er alla!

Skulle man kunna köpa en AEG med blowback för att får en mer realistisk känsla eller är det bara överdrivet?

Gwlyddyn
Inlägg: 998
Blev medlem: mån maj 14, 2012 1:37 pm

Re: GBBR vs AEG

Inlägg av Gwlyddyn »

Tycker mest AEG's med blowback känns "meh" efter att ha spelat rätt mycket med GBBR men det kanske är en smaksak.

Jockelino
Inlägg: 88
Blev medlem: fre jan 18, 2013 5:09 pm

Re: GBBR vs AEG

Inlägg av Jockelino »

Aeg med blowback el en utan beror nog merpå vapnet faktist.. mitt råd köp ett vapen du är nöjd med men som nybörjare skulle jag råda till aeg..

det är ju ditt vapen och du som ska njuta av det..

Dj_komodo
Inlägg: 396
Blev medlem: tis aug 07, 2012 10:23 am

Re: GBBR vs AEG

Inlägg av Dj_komodo »

ohman har skrivit en bra lista med för och nackdelar. Jag skulle vilja addera vissa grejjer.

GBBR
+Realism (i form av ljud, rekyl, delar och mekanik)
+Enkel att underhålla (när man vet vilka delar som sitter vart och vilka funktioner dem har)
+Inga problem om den tappas i vatten eller dylikt då den inte har elektriska komponenter:)
-Gasens temperaturkänslighet, trycket försämras i kalla temperaturer (detta gäller mer greengas än CO2)
-Antal kulor i magasin (max 30-45 kulor i magasinet) visst, det bidrar ju till realismen, men dyrt blir det om man ska ha många magasin.
-Ständig underhåll och smörjning, samt utbyte av vissa plastdelar (tex. nozzle)
-kostar en massa pengar i slutändan i form av gas, förstärkta delar och magasin

AEG
+lo, mid & high cap magasin, mkt kulor i high cap, men sen låter den som en maracas när man springer. Mid är att föredra
+Större utbud
-Sämre realism
-Elektriska komponenter (vet inte hur det funkar under blöta förhållanden)

man får gärna fylla på då det finns fler för å nackdelar:)

Jag äger själv 3 GBBR och 3 AEG och 10 GBB, älskar realismen och underhållet, finns spel där det enbart är gbbr som gäller, spelar man mot AEG så är det rätt kört...
Men som ohman sa så skulle jag satsa på AEG som nybörjare då man kommer billigare undan samt kan delta i fler spel.

edit - haha, tiden det tog att skriva detta gjorde att 6 pers han svara på tråden:P

ohman
Inlägg: 1688
Blev medlem: mån maj 21, 2012 7:58 pm

Re: GBBR vs AEG

Inlägg av ohman »

frehof skrev:Skulle man kunna köpa en AEG med blowback för att får en mer realistisk känsla eller är det bara överdrivet?
Det kan du absolut göra, jag har en med blowback, men efter ett spel monterade jag bort den då den primärt är irriterande :D
Blowback ger ju inte någon rekyl att tala om, och ökar vanligtvis slitaget. Däremot skulle jag kunna tänka mig att testa en bössa med recoil shock system, dessa kostar några kronor dock.

Tillägg: Angående olaglighet på GBBR, för att förtydliga så citerar jag Twist
Twist skrev:GBB är inte olagliga, de är tillståndspliktiga, precis som skarpa vapen. Det gör dem olagliga (enligt lagtexten) att inneha utan licens och licens går inte att få. Polisen bryr sig inte nämnvärt. Tingsrätterna har dömt på båda hållen. En friad, en dömd till böter som jag känner till.
ADAM skrev:Byt till Deans på allt. Det blir skitbra. Jag lovar. Tro mig. Jag har körkort.

Schultz
Inlägg: 353
Blev medlem: mån maj 14, 2012 1:17 pm

Re: GBBR vs AEG

Inlägg av Schultz »

frehof skrev: Skulle man kunna köpa en AEG med blowback för att får en mer realistisk känsla eller är det bara överdrivet?

Om du köper en bössa ur TMs recoil shock serie så har du det bästa av båda världar. :)
ODA 727
PTW User


Mina affärsredovisningar

Skriv svar