Köpa med bössa från USA?

Här är inga frågor för dumma! God ton och artighet gäller, kan du inte vara trevlig så behöver du inte skriva här.
ohman

Re: Köpa med bössa från USA?

Inlägg av ohman »

Heh, misstänkte att det kanske kunde generera en del problem.
ADAM skrev:Byt till Deans på allt. Det blir skitbra. Jag lovar. Tro mig. Jag har körkort.

MyHardLuck

Inlägg av MyHardLuck »

Gjorde ett jobb i Spanien och köpte en replika av en mp40 och tänkte inte mer på det, packade ner den i väskan och checkade in den.
När jag står och väntar på att få gå ombord planet så kommer det två vakter bärandes på min väska och jag har totalt glömt vad jag packat ner så jag hejdar dem och frågar varför de bär på min väska varpå de tar mig åt sidan. De talade inte ett ord englska och jag inte ett ord spanska men som tur hade vi med oss en blond modell som kunde spanska.
Först skulle jag få betala böter och inte få ta med mig geväret som sedan ändrades till bara böter och sedan till ingenting, utan jag fick ta med mig geväret utan några repressalier förutom att kanske inte göra det igen... Mitt tips, hyr en blond modell när du ska hem! ;-)

Användarvisningsbild
Twist
Sysop
Lag / förening: Disposable Heroes
Aktiv sedan: 2001

Inlägg av Twist »

Skicka hem sakerna med UPS så löser det sig. Att ha dem i bagaget är att be om problem.
:ugeek: Sysop
:geek: Backend Dev

Grim

Inlägg av Grim »

Att ha vapen med i bagaget är aldrig ett problem om man gör rätt ;)
Eftersom 100% av bagage och person kontrolleras genom röntgen så måste man ha framförhållning.
Visst impulsköper du en fullmetal bössa och lägger den monterad i din inchekade väska så kommer du få problem :P
Framgångsfaktorn här är att upplysa flygbolaget och kontrollanten du lämnar väskan till (oftast en separat special inchekning för otympliga väskor och väskor med vapen där man kan prata med kontrollanten) Och att plocka isär vapnet. Märk väskan med firearm eller airsoft.
Eftersom jag bara kan svara för hur flygplatser inom EU funkar så är de fortfarande en idé att prata med flygbolaget.
Men Vissa länder går under EU standard tex America.

När de kommer till knivar och dyl som kan vara olagligt i Sverige så gäller följande. Polis kommer att kunna konstatera att -ja de är en butterfly i väskan men eftersom inchekad bagage räknas som att ha innehållet i hemmet så har dom ingen befogenhet att beslagta saken, om de inte kan misstänkas användas för brott eller försäljning.
Lite OT men endå bra att veta :)
"Use something that you know the distance of, compare how many of them would make up the unknown distance and multiply. Do *not* use your dicks, an inch and a half into six-hundred yards: I can't count that high! "

BusHi

Inlägg av BusHi »

@GRIM: I call BS on that.

Nedmonterad och incheckad speciellt vid otympligt bagage efter instruktioner av personalen.
Jag har som sagt testat detta tvärs över asien och NEJ det går inte smidigt.
Du blir stoppad och genomsökt varje gång dom röntgar väskan, och det är inte speciellt trevligt.
Arga män med vapen har en tendens att göra semestern lite otrevligare, speciellt när dom rotar igenom alla ens saker och stoppar en i ett litet rum.

Länder som faktiskt har tull, eller om du mellanlandar och byter flyg. Då har du ett problem... Så lura inte i folk att detta är inget problem.
Eller länder där airsoft är olagligt och säkerhetspersonalen tittar på det och undrar vad faen är detta för dom har ingen aning om konceptet...
Då sitter du där och försöker förklara för folk som pratar halvdålig engelska att detta är en "leksak".

Återigen, jag har prövat och det är ingen bra ide.

Det enda tipset jag kan ge är att se till att ha papper som beskriver att detta är ett airsoftvapen på det lokala språket.
Märk upp den separata lådan du använder på det lokala språket på de ställen där du mellanlandar eller behöver tulla.
Då gör det ens liv enklare om man blir stoppad.
Självklart är direktflyg att föredra...

//Peter

Grim

Inlägg av Grim »

I min värld är inte asien med i EU och därför faller inte asien heller in i mitt tidigare inlägg ;) läs de igen.

Men Visst klart att det inte alltid går bra, men för mig har de aldrig varit ett problem, så länge man gör rätt och kan prata engelska så bör de gå bra.

Och om du försöker komma in i ett land där airsoft är förbjudet men en bössa då ber du ju faktiskt om att bli sökt :P
"Use something that you know the distance of, compare how many of them would make up the unknown distance and multiply. Do *not* use your dicks, an inch and a half into six-hundred yards: I can't count that high! "

Användarvisningsbild
Twist
Sysop

Inlägg av Twist »

USA är mig veterligen inte heller med i EU och om man tar en snabb titt på topic så är det vad som borde diskuteras.

Grim

Inlägg av Grim »

@twist: sant (ursäkta all OT) och som jag skrev så går Amerikas flygplatser under samma lagar som gäller inom EU.
EU har ett antal regler som gäller när man reser inom EU gällande taxfree föremål etc alla länder och regler borde stå på Swedavias hemsida.
Som sagt så BÖR de inte vara ett problem om man läser och följer lagarna men jag kan inte ansvara för enskilda fall.

Användarvisningsbild
Twist
Sysop

Inlägg av Twist »

Enskilda fall utgör i det här fallet 100% av alla kända erfarenheter. Det är bara det som är problemet. Borde det vara skillnad? Kanske inte. Är det skillnad? Bevisligen.

Grim

Inlägg av Grim »

Suck jag får förtydliga mig igen :P om man gör allt Rätt och reser inom EU eller flygplatser som går under EU regler så bör de inte vara några problem.
Jag tvivlar starkt på att dom som har berättar sina historier i tråden faktiskt har gjort allt rätt.

Man kan inte förvänta sig att man bara kan glida från land till land med vapen i väskan utan några komplikationer, om man inte vill bli utfrågad eller öppna sin väska då skall man inte flyga med vapen.
Jag har aldrig läst i tråden att någon som gjort rätt faktiskt blivit av med bössan eller nekad till att flyga.

Skriv svar